Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske juli 2014

Råstoområdet

Med Klinsman och Regnbågskungen åkte vi från Tavvaetno till ett par mindre sjöar som de besökt tidigare. När helikopter kom fram visade det sig att grabbarna hade pekat ut fel sjöar. Lyckligvis såg grabbarna det direkt - och vi kunde dirigera om helikoptern till rätt sjöar. Tack för det!

Vädret var fortsatt molnfritt och värmen ofta över 30 grader - vilket är galet hög temperatur för rödingfiske. Vi satte upp tältet, riggade prylarna och gick ned mot den plats som Regnbågskungen och Klinsman drömt om sedan det senaste besöket.

På vägen ser jag ett vak i en liten pöl som knappast ens borde hålla fisk. Jag lämnade grabbarna och bjöds på ett skådespel där minst två olika rödingar gick och vaka i varsin sida av pölen.

Jag beslöt mig för att satsa på den som både hade flest vak - och mest koncentrerat till ett litet område. Jag smög likt en indian ned bland stenarna. Avvaktade tills fisken vakade längst bort. Då la jag snabbt ut flugan i den bana som fisken tidigare vakat.

Fisken vakade några gånger på vägen mot min superpuppa och spänningen var total. Utan att tveka tog den min fluga i ett fint vak. Jag sträckte spöt och kände till min lycka en krokad fisk. Jag valde att drilla fisken så hårt det gick, då det var fullt av stora stenar överallt. Efter  någon minut kunde jag ta min första röding för fotografering, kroklossning och release!

Rödingen var 47 cm och kan i bästa fall ha nått ett kilo. Vilken start! Vi fiskade vidare utan någon större framgång - även om vi såg några vak ibland. Jag undrar om inte grabbarna grus fick någon lite mindre fisk också. Själv hade jag ett nafs på en nymf.

Vi bröt upp för en liten campfire uppe på viddernas tak. Mysigt!

Trots skaplig kläckningar var det aldrig någon riktig vakfest. Vi kämpade på, men det var i princip bara när solen var nere som det vakade - trots att insekter som grandisen stökade runt på ytan.

Men vissa kvällar kunde fisket komma igång och jag fick någon lite mindre röding. Vi missade också en hel del påslag. Vi fisk fisk - men antalet rödingar som fångades var faktiskt lätträknat denna resa. Inte så konstigt när sjöarna hade badtemperatur. Regnbågskungen fick i alla fall en skaplig röding.

Tyvärr var tillvaron rätt knepig. Situationen var alltså sådan att vi var tvungna att fiska på nätterna - då fisket kändes omöjligt på dagarna. Problemet var att det var svårt att sova på dagarna - då värmen var för hög för att vara i tältet och myggen för många för att vi skulle våga klä av oss ute. Märkligt läge som jag nog aldrig upplevt förut. Det blev en del häng i campen!

Att bara hänga vid tältet i hopp om bättre tider är inte riktigt min stil. Jag kollade kartan och följde vattnet nedströms. Visst, det var förbannat varmt att vandra. Vid en paus lagade jag mat och klädde av mig till kalsingarna och försökte torka upp lite. Efter lite mat klev jag ut på en sten och sträckte ut linan. Givetvis passerade ett flygplan just då. Undra vad de tänkte när de såg en nästan naken flugviftare ute på en sten...

En bit ner fick jag till sist se vak! Jag fick indiansmyga igen och placerade ut flugan. Denna gång krävdes ingen väntan - det steg en fisk direkt! Till min förvåning visade det sig vara en harr!

Det blev en massa harr fångade denna dag. Jag har ingen aning om exakt hur många. Men nere vid en sjö fullkomligt kokade det av harrar. De flesta var runt tre hekto. Jag fångade dock några som passerade kilot. Men inte mycket mer än det. Faktum är att jag denna dag hade bättre harrfiske än i Tavvaetno. Dessutom höll sig ovädret i bakgrunden borta.

På vägen tillbaka fiskade jag av några hålor i den lilla bäcken. Det visade sig finnas fisk i varenda håla. Blev några små rödingar där. Denna utflyckt var förmodligen det bästa som hände på hela trippen!

Stärkt av strapatsen valde jag att gå åt ett annat håll dagen efter. Dessutom valde grabbarna att gå ner mot harrfisket som jag berättat om. För mig var det främst två sjöar som var målet. Jag var uppe runt tolv. Jag gav mig fan på att fånga någon fisk och nymfade av båda sjöarna frenestiskt. Inte ett vak på fem timmar!

Däremot såg jag ett fiskyngel mellan ett par stenar - så det måste funnits fisk. Dessutom såg jag väldigt mycket insekter på ytan. Men ibland är rödingarna helt omöjliga. Detta var ett sådant tillfälle. Det var bara att vandra tillbaka...

Väl nere kunde jag finna Klinsman och Regnbågskungen fastklistrade vid "sin" klippa där de tillbringat minst 80 procent av fisket denna tur. De rapporterade en mindre röding därifrån - samt ett koppel harrar från trippen de varit ute på!

Jag han inte vara där länge-innan Klinsman drog på en röding på sin fluga. Action!

Denna röding bonkade vi och förvandlade till en underbar måltid - sushi!

Vi hade någon mer kväll kvar. Vi var nu rätt så trötta på värmeböljan. Trots några bad luktade vi förmodligen rent ut sagt för jävligt. Vi höll oss på hemmaplan.

Det jag minns mest är i alla fall den röding som högg på min nymf. Slet tag ordentligt kan jag säga! Den var uppe och visade sidan nästan direkt efter hugget. Jag bedömer den till att ha vägt cirka 1,5 kilo... Likt ett expresslok valde den att simma rakt över viken, cirka 25 meter, och in i de stora stenarna. Där slets linan av direkt. Det var tungt kan jag säga....

Mycket mer finns inte att rapportera - annat än hämtningen. Piloten som släppte av oss hade inte fått några instruktioner om att vi hoppat av någon kilometer österut.

Det var fruktansvärt nära att han inte såg oss. Grabbarna grus förstod inte ens vad som höll på att hända - och jag var tämligen ensam om att veva med armarna..

En av dem passade dock på att ta en bild på mig i panikens stund...

Detta blir avslutningsbild denna tripp. Fisket har varit bättre... Vädret har aldrig varit bättre... Tack för sällskapet grabbar! Aldrig har dusch och bastu innan ett flyg känts så bra!