Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske april 2016

Öringdiket, hemligt...

Drog med Scorer för jakt efter några stationära öringar... Denna gång hade jag med mig riktiga fiskeglasögon som gav mig "röntgen"-syn.

Direkt när jag kommer ner ser jag att det står en fisk i kanten. Mina glasögon avslöjar arten bums - gädda!

- Vad fan gädda... Nej, inte här, skriker jag till Scorer.

Jag skickar på en rosa "mask" och lyckas dra den någon meter framför gäddan. Den drar direkt!

Jag hade inte kört catch and release på den...

Vi fiskar vidare. Det plaskar längs kanterna. Står och fiskar när ännu en gädda simmar förbi framför fötterna. Jag hoppas det är samma gädda på något kilo...

Men förmodligen inte. Jag har ett hugg på en stor nymf. Vet inte om det var öring eller gädda. Gissar vi gädda. Tyvärr lossnar den.

Vi är sorgsna. Jag vet inte om något vandringshinder tagits bort längre ned i diket. Men jag har aldrig sett gäddor förr - nu verkar detta vatten förvandlats till en "gäddfabrik".

Gäddorna lekte uppenbarligen i diket. Det kommer funka kanon som reproduktionsområde för gäddor. Samma gäddor som säkerligen ser en halvkilos öring som godis. Sorgligt, tycker jag!

Jag går upp en pool i diket. Det är en grund passage, cirka tio centimeter djup. Nog fan ser jag en gädda även där...

Scorer ger upp och åker iväg på jobb. Jag hinner fiska några kast till. Plötsligt känner jag ett nafs och lyckas kroka en fisk. Det är en öring!!!

Kampen blir ganska lång. En härlig kamp. Den avslutas med ett foto!

Öringen vägde in runt halvkilot. En vacker liten rackare. Jag hoppas att öringarna och gäddorna kan samexistera. Men fan trot. Jag försöker nästa år igen.

Hoppas!!!

Flugfiske april 2015

Öringdiket, hemligt...

Lyckades besöka detta smultronställe under 45 minuter mitt på dagen. Jag vet att här ibland lurar hemligheter! Jag smög mig ned mot kanten av diket och spanade av ytan. Inte ett liv. Såg inga vak. Inga insekter. Ungefär som väntat!

På med nymf. Kastade ut på ett ställe jag skrämt ut fisk från tidigare. Ingen känning. Gick vidare. Fortsatte med korta kast. Tog hem nymfen sakta, sakta.

Ibland kändes mycket av det som växer under ytan. Det känns som om diket sakta men säkert håller på att växa igen. Oroande!

Efter tio minuter kände jag något i ändan på linan. Denna gång rykte det till svagt. Fisk!

En drill kunde starta och jag kände ganska omgående att detta var en fisk som varken var stor eller liten. Inne vid land kunde jag ta en snabb bild innan återsättning. Tänk förresten på att blöta handen innan du rör fisken!

Uppskattade snabbt öringen till att väga ungefär fyra hekto. En mellanöring bland de fiskar som fångats i detta vatten. Underbart!

Gick vidare upp till vattnet där jag fångat tre öringar på tre kast för några år sedan. Ett minne jag håller kärt, även om öringarna var små.

Denna gång valdes uppströms nymffiske. Metodiskt fiskades den lilla strömmen.

Inte en känning. Ja, utom de grenar som fiskades upp ganska omgående.

Det kändes som att det skrämde potentiella öringar.

Det fick bli att gå vidare. På vägen såg jag några tussilago.

Tussilagon är ett tecken på vårens antågande. Öringtider brukar det heta när björkens löv börjar slå ut och har storleken och utseendet av musöron. Så långt har våren ännu inte kommit.

Kastade ut ett kort kast. Ett lite längre. Spred de höger, lite vänster. Snart var längden på kasten över på andra sidan. Då pratar vi sju meter.

På hemtagningen kände jag återigen några små, små knyckar och jag lyfte spöt och kunde konstatera fast fisk!

Denna gång kändes det ovanligt tungt. Dessutom är det mycket undervattensväxter överallt. Efter lite kamp så flöt det "grönsaker" lite här och där i diket.

Snart var en öring med få mörka fläckar och nästan fler väldigt klarröda fläckar inne till strandkanten. Vacker!

Denna fisk nådde runt en åtta-nio hekto och var oväntat välmatad. Jag hade förväntat mig att de skulle varit lite taniga efter vintersäsongen. Knappast!

Det bådar gott för öringdiket - och tack för denna stund av lycka vid besöket!

Flugfiske mars 2014

Öringdiket, hemligt...

Efter några dagars hetta och en eftermiddagstemperatur på 12 grader gavs Diket ett besök i sällskap av Scorer. Rekordtidig start på flugfiskesäsongen.

Scorer valde ett säkert spot och skickade på några kast. Jag klev upp bredvid och började kasta. Det ville sig inte riktigt. Scorer var ändå nöjd över ett testa sitt nybyggda sjufots #4 spö. Vi bytte spö. Tyvärr är det jäkligt jobbigt att byta från mitt #2 till ett grövre. Känns som att greppa en påk! Så testet var svårt. Däremot var spöt jäkligt snyggt byggt. Sedan kastar du klart längre.

Du når ungefär dit öringarna nappar i en svag motvind...

Detta var så klart underbart. Även om öringen bara var barnet. Var tvungen att föreviga även med en bild.

Vi stog på ett trevligt ställe. Bytte tillbaka spön och kunde forstsätta kasta åt varsitt håll. Även Scorer hade ett tydligt napp av en fisk som inte ville fastna. Otur! När vi besökt detta minimala smultronställe har vi faktiskt fått lite fler fiskar.

Nu känns det som att andra fått upp ögonen för detta. Vi har ju sett någon yngre kille med spinnspö. Fisket känns klart sämre. Nu såg vi även spår efter andra flugfiskare, ni vet det där släktet som inte skräpar ner i naturen och verkligen värnar miljön...

Även solen har sina fläckar. Jag plockade upp skräpet så inga fler tvingas se skiten. Det fick mig på lite bättre humör att kunna städa lite. Slängde en tanke på karma och hoppades jag skulle få någon mer fisk - och att nedskräparna hade gått fisklösa.

Bytte ställe och riggade åter upp kameran. Smög ut linan. Snart var nästa action på gång!

Trevligt med lite spödaller även på eget spö. En bommad och ännu en baby upp och tillbaka! Det fick bli det sista av intresse denna fisketur.

Våren känns som att den är här. Nu längtar jag till sommaren...

Tack för sällskapet Scorer!

Flugfiske maj 2011

Öringdiket, hemligt...

En fiskekompis visade ett dike, där han påstod att det fanns öring. Jag var tämligen skeptisk.  Men efter några minuter kom ett vak. Strax efter det satt den första!

Då detta ställe är så pass litet, trodde jag att öringarna skulle vara väldigt små. Men den första var nog på tre hekto. Skapligt!

Första gången jag var där fick jag fyra öringar där den största var på runt halvkilot. Nu senast fick jag sex öringar! Denna gång filmade jag också. Den största var på över halvkilot.

De var verkligen på hugget! Nedan kommer en video när jag bommar en öring, lägger ett rollkast åt samma håll, och öringen sitter.

Innan jag monterat utrustningen, träffade jag en kille ute på "spaning". Han berätta att han hade spinnfiskat dagen innan och fått tre öringar på draget "lillöringen". Jag frågade om han satt tillbaka dem.

- Nej, de tog jag upp.

Jag förklarade för honom att om fler tar upp fisk i ett så här litet dike, kommer öringen vara bort inom ett par dagar. Ett sånt här litet vatten klarar garanterat inget större uttag. Jag har sett att det finns fler som fiskar här. Med det i baktanke får man vara extremt varsam med fisken.

Men ännu finns det fisk. Som värst fick jag tre öringar på tre kast!