Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Spinnfiske juli 2016

Gårdskärs fiskehamn

Tillsammans med frun skulle en helg spenderas i underbara Gårdskär.

Vi ville båda varva ned innan semestern börjar. Utan telefon eller internettäckning är Gårdskär perfekt!

På fredag kväll gav vi oss ut i den molnfria fredagskvällen på jakt efter de randiga krigarna. Pappsen hade lagt nät någon vecka innan och tipsade om plats. Det började svårt för mig, och landade tre fina abborrar.

Bytte drag mot spinnare, precis som frun. Då började det hugga för mig. När den varma, fina och myggiga kvällen kom till sitt slut, kunde vi räkna in 16 abborrar som alla fick gå tillbaka.

På lördag förmiddag spelade vi golf i ihållande regn och åska(!). Inget vidare.

Planen var att på kvällen svinga laxpåken en tredje gång för året.

Besökte fiskekontoret:

- Det går 160 kubik nu och det väntas minska till kvällen precis som igår. Tre laxar togs igår, sa mannen på fiskekontoret.

Det tyckte jag var dåliga förutsättningar för att betala 300 kronors fiskekort. Kompletterade fiskeutrustningen med några spinnare i stället.

På eftermiddagen grillade vi hängmörad nöt och halloumi som avnjöts med potatisklyftor, chillibearnesé och en pava rosévin. Somrigt värre!

Dessutom slutade det regna.

På kvällen gav vi oss åter ut i Gårdskärs arkipelag. Denna dag provade frun att jigga, istället för spinnare. Det gick lysande, så jag fick härma.

Vi fångade något färre abborrar än dagen innan, men frun fick äran att dra flest.

Jag tröstades med den största på sex hekto.

Vi fick totalt sju abborrar över tre hekto. Vi sparade fiskarna och avslutade kvällen med att filéa. Ska bli kanongott att äta!

Dagen efter spelade vi en golftävling på Älvkarlby. Fina priser... Som vi ej var nära!

Slut meddelande, från ett bättre utvilat golf och fiskepar!

Spinnfiske augusti 2013

Gårdskärs fiskehamn

Jag och frun längtade tillbaka till Gårdskär och hittade en lucka för att göra en övernattning. Vi inledde förresten med en golfrunda på fina Älvkarleby GK.

Efter lite nyckelstrulande var vi äntligen på plats. Båten låg tankad och klar. Bara att ge sig ut!

Vädret mulnade och högtrycket gick mot lågtryck. Vissa av sunden blev till strömmar. För abborrfiske är detta katastrof. De har allt för känsliga tryckblåsor och ett tryckfall gillar de icke. De gillar högtryck och vackert väder - precis som vi!

Så när det nappade, var det oftast gädda!

Vi drog ett tiotal gäddor i babyformat och återutsatte dem. Så tillväxten på gädda känns i alla fall tryggad. Vi fick även några enstaka små abborrar. Bara en skaplig. Den fick vi sist och satte tillbaka.

På natten började ett hiskeligt åskoväder. Det blixtra och small konstant i en timme. Först på avstånd - sedan kom det rakt över - för att fortsätta norrut mot Gävle.

Mysigt att ligga och lyssna på regnets smatter i plåttaket!

Dagen efter stod valet mellan golf och fiske. Hustrun tjata överraskande på fiske. Hon vet ju vad jag gillar mest - och golf har vi hunnit lira en hel del. Så vi stack ut igen. Denna gång var abborren lite mer i farten.

Under dagen stötte vi på minken inte mindre än tre gånger. Så förmodligen är det flera minkar som springer runt. En ovälkommen Gårdskärsbo som förstör, främst för häckande fåglar. Vi stötte även på fiskgjusarna som hela dagen patrullerade över oss. Ett mer naturligt inslag i kustfaunan. Observera gäddplasket i vassen!

Under hela turen nappade det än här, än där. Inga märkvärdiga borrar, men flera mellan 3-6 hekto. Perfekta matfiskar.

Frun var för dagen egentligen inte riktigt fiskeintresserad. Hon ville helst läsa sin bok.

Men jag fyllde sakta på i fiskehinken.

Men ibland, när det nappade för mig, visade även hon upp sin skicklighet med spöt.

Gäddorna ville också vara med idag. Vi fick runt fem gäddor. Ingen över två kilo.

Det var helt enkelt en underbar dag i lugnt väder och mestadels molnigt. Sammanlagt tog vi upp nio abborrar som blev till filé. Räcker till åtta portioner - perfekt!

Vi lämnade ett vackert Gårdskär för hemresa. Väl hemma kokade jag färskpotatis och tillagade abborren. Här kommer ett enkelt - men gott - recept.

Fräs lite rödlök lätt. I med grädde, vitvin, fiskbuljong, lagerblad, salt och peppar. Skicka sedan i abborrefiléerna och koka(pochera på fikonspråk) dem i denna sås.

Mitt tips är förresten att mosa potatisen och skicka i lite smör, grädde, muskot, salt och peppar.

Detta blir sjukt gott! Mumms!

Hitta i efterhand en sida om fisket i Gårdskär. Det finns en gäddfiskeklubb. Gå gärna in där och kika:

Spinnfiske juli 2011

Gårdskärs fiskehamn

Min far har en sommarstuga/båthus i Gårdskärs fiskeby i nordligaste Uppland, vid kusten utanför Älvkarleby. Fisket utanför handlar om framför allt två arter. Lax och abborre. Laxen har jag utan framgång fiskat i "diket" Älvkarleby. Abborren har jag fiskat lite mer. Ibland har jag fått några småabborrar i hamnbassängen.

Lugna kvällar kan hamnbassängen koka av småfisk som äter på ytan. Ibland plaskar det till rejält efter att en abborre eller gädda jagat. Senast visade det sig vara en gädda i tvåkilosklassen!

Men det är helt klart bättre längre ut mot havet. Eller i alla småvikar, bland småöarna i denna lilla "skärgård". Ett absolut krav är att ha en roddbåt att fiska med. Det är nämligen fullt med stenar som lurar i ytan. Har du inte koll... Kommer du snart få byta motor eller proppeller. Ta hellre med en flickvän eller kompis som kan ro! Vi vet ändå att det blir vi själva som får ro mest...

Det är väldigt mycket nätande runt Gårdskär. Var storabborren gömmer sig vet jag ännu inte. Men vid sena sommarkvällar börjar ibland abborren jaga. Då kan det börja skvätta i ytan - och du får veta var de är!

Nu senast lyckades vi fånga tio abborrar mellan tre och sex hekto.

Det tog ett litet tag att rensa. Men det är faktiskt den bästa fiskefångsten jag fått i Gårdskär.

Sista kvällen skvätte det bra, både här och där. Men då det låg massor av nät utlagda, sökte vi oss längst in i vikarna söder om fiskebyn. Vi fick några skapliga abborrar. Någon mindre gädda... Men sedan fick jag ett tungt hugg. Måste vara gädda - tänkte jag. Men inne vid båten kom en abborre. Stor. Efter det sedvanliga greppet i munnen, vågade jag gissa på 850 gram... Drömde såklart om kilot. Digitalvågen visade resultatet 900 gram prick. Fin abborre det!

Fisken rensades och nu har vi abborrefilé till fyra till måltider. För abborre lagades redan ute i Gårdskär. Först blev det stekt abborre med färskpotatis, sallad och creme fraich med örter och scharlottenlök. Mums i sin enkelhet! Dagen efter blev det lite mer genomtänkt abborresoppa!

Jag ska ge er receptet på en höft. Ingen aning om mängder. Det brukar bli som der blir!

VM-soppan:

Abborre, kräftor, saffran, grädde, en skvätt vitt vin, fiskbuljong, fänkål, färsk peppar, sugarsnaps, persilja, rödlök och salt.

Fräs rödlöken och färskpotatisen snabbt i en kastrull. Häll på vin, grädde och fiskbuljong. Krydda med salt, färsk peppar och saffran. Låt koka i typ tio minuter. Skicka i fänkål som får koka i ca åtta minuter tillsammans med det andra. Avsluta med att hälla i Persilja, sugarsnaps, kräftstjärtar och abborre. Rör bara runt - låt det inte koka upp.. Violá!

Glöm inte att det skall ätas med samma vin som användes i soppan (vi använde det söta vinet Pinot Gris), vitlöksbaguette och aioli.

Sen finns det en till regel... Härma inte ett recept rakt av... Ta bara med inspirationen!