Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete april 2017

Gränssjön

Vi kände oss inte klara med sjön, Regnbågskungen och jag. Vi beslutade oss för att ge sjön ett nytt försök! Fyllde bilen med fiskesaker på fredagen och gav oss iväg norrut. Allt var med - inget skulle gå fel!

Upp vid fem. Snart ute på isen. Jag började borra. På tredje hålet hittade jag botten. Sedan var aldrig borren sig lik! Fy fan vad vi kämpa på! Tog nog två timmar att göra hålen... Sedan tog bensinen slut. Hrmf, vi skulle tagit varsin borr.

Fisket då? Regnbågskungen drog en borre på 3-4 hekto.

Med ungefär en tredjedel av spöna med ett djup under isen på max en meter -så drogs snipa efter snipa. Herregud, vi sprang som galningar!

Några spön satt längre ut. Alla hugg dog ut vid 12.00. Vid klockan 13 fällde ett av de längre ut.

- Det här är rätt tid för en stor gädda, sa jag till Regnbågskungen som stod på tur att springa på fäll!

Mycket riktigt! Regnbågskungen fick kämpa på ett bra tag innan en fin pjäs på åtta kilo vilade på gäddunderlägget!

Kan meddela att denna gädda egentligen var allt av värde som hände under dagen. Och en av max tre gäddor efter kl 12! Vi plåstrades om av en solnedgång i världsklass!

Väl tillbaka på boendet var ordningen preussisk! Snabbt ordning på material och betesfisk. Igång med matlagning och snart var middagen serverad. Det blev röding från Logärden, potatisbakelse med mozzarella och en romsås.

Magiskt gott!

Ordningen var bra även på morgonen. Ihopplockat och städat på momangen! Snart var vi ute på isen och grejerna ute. Två falskfäll senare så möttes Regnbågskungen av bättre tyngd! Pang, så small tafsen av. Några svordomar osade ut över isen.

- Den var stor, sa Regnbågskungen.

- Det är alltid de stora som kommer undan, svarade jag.

Några minuter senare fällde grannspöt. Bra tyngd igen.

- Kan vara samma sa jag!

Snart var en fin madam på 7,5 kilo landad.

När kroken skulle lossas så satt även den tidigare förlorade kroken i mungipan. Hungrig rackare! Fick fint simma tillbaka.

Efter ett par timmar fällde ett spö nära camp. Tur det var nära... Rullen hade inte frikopplats och spöt var ett upp och nervänt U. Greppade spöt och en härlig tyngd avslöjade äntligen en bättre gädda till mig!

En efterlängtad fisk som vägde in på 8,1 kilo. Älskar att sätta tillbaka dessa!

Vi hade en fin dag på sjön. Solen sken och i lä bakom vindskyddet/fyrhjulingen var det mysigt!

Ett tag satt jag faktiskt med bar överkropp samtidigt som Regnbågskungen snarkade. Jag besparar er läsare den bilden... Det var ju fiske det handla om!

I brist på nya gäddor tänkte Regnbågskungen på återvinning. Så han drog sin 7,5:a ännu en gång. Världens hungrigaste gädda?

Ja, återanvänding gillade den där Regnbågskungen. Han såg sjukt nöjd ut.

Ännu nöjdare blev han efter att ha dragit även MIN 8,1:a!

Vilken rånare! Ta min fisk? Han verkar ta allt han ser! Ja, särskilt begagnade donnor! Tur jag inte längre är gift. Han kommer jag aldrig presentera för framtida flickvänner!

Nu hade han fiskat ut mig både på lördagen och på söndagen. Jag fick planera en hämnd. Så det gjorde jag! Snart satt ännu en fin fisk på kroken! Så jäkla skön tyngd... Och inte någon begagnad avslagen trött donna här inte!

Detta var en "hämnd" helt i min smak. Gäddan vägde in på åtta blankt och fick bli dagens sista gädda!

Vi åkte snabbt tillbaka, bytte om kläder, lämnade fyrhjulingen och lastade upp bilen. Sedan bar det iväg hemåt!

Vi kunde sumera en grymt bra fiskehelg. Vi fick fyra gäddor mellan 7,5 och 8,1 kilo. Otroligt bra! Dessutom tog Regnbågskungen två av dem två gånger...

Härligt!

Nu känns ismetesäsongen över. Ett fint avslut på min bästa ismetesäsong någonsin! Nya tag nästa år. Längtar redan!

Avslutar med en video från dagen. Tight lines fiskekamrater!

Ismete mars 2017

Gränssjön

Sjön ligger någonstans i gränslandet mellan Dalarna, Hälsingland och Jämtland. Den har en by. Den har ett vandrarhem. Den har fisk i sjön.

Regnbågskungen har besökt sjön flera gånger och hans vän Steffe har bott där för länge sedan. Jag har hört historier om megaabborrar och gäddor. Men en googling visade även grisar till öringar. Lovat Steffe att inte "hänga ut" sjön här.

Frågade Regnbågskungen om han ville fiska till helgen. Han svarade som oftast ja. Var? Denna sjö kom på tal.

- Vi åker, svarade jag!

På fredagkvällen hade jag bokat köksplanering inför min lägenhetsflytt. Så jag blev en halvtimme sen till mötesplatsen. Detta resulterade i kaospackning där jag glömde packa det mesta... Men iväg kom vi!

På vägen planerades inköp av fiskekort. Ove mötte upp:

- Taskig tajming. Finalen i sprintskidor börjar nu. Kom in!

Kul tyckte vi. Än roligare blev det när Super-Stina spurtade hem guldet förbi en norska. Ove berättade sedan om både 15 och 18-kilosgäddor. Om grisar till öringar och baddare till borrar. Bra uppladdning.

Ove undrade om vi inte ville låna fyrhjuling två dagar för 250 kronor.

- Då tycker jag vi avrundar till 300, svarade jag, så var transporten löst.

Snart var fiskekort inhandlade och vi var på väg till vandrarhemmet!

På plats möter fyra trevliga tjejer upp. Hade en trevlig kväll tillsammans med dem med mycket fiskehistorier och prat om natur.

I Arla morgonstund bar det iväg ut på sjön med fyrhjulingen. Bekvämt! Snart var grejerna ute och några snipor nappade. Ja, upp till fyra kilo.

Fjärde fisken att hugga är Regnbågskungens. En helt vanlig drill tar vid och jag är redo för gälgrepp vid hålkanten. Upp kommer ett öringhuvud!

Hur tar jag gälgrepp på den? Det får bära eller brista hinner jag tänka innan jag kör armarna ner i hålet och "skottar" upp en gris till öring!

Vi väger öringen till 2,51 kilo och fotograferar den från alla håll med alla kameror tillgängliga. En skönhet! En stolt fångstman ler resten av resan!

Öringen är en drömfisk som räddar en hel fiskeresa! Delad glädje är dubbel glädje! Delad är bara förnamnet.

Det känns som om halva byn vill komma ut och prata om öringen. Först ut är Leif. Han är otroligt trevlig och har en Yamaha värstingskoter.

- Åk!

Förra helgens 120 knyck slås så det bara skriker om det. Helvete vad skotern går. När jag kör i hundra och vrider på gasen sticker den så jag tvingas hålla hårt i styret!

Nästa kille att besöka är Peter. Också trevlig. Vi är stolta över fisken och undrar om han vet någon som säljer mört? Nix, ingenhär verkar ha. Vi googlar granskapet men hittar ingen lösning.

Sedan kommer Johan in på på en skoter i en jävla fart. Han kör på "bakhjulet"!

Också trevlig och tittar på oss och utbrister:

- Åk. Du behöver inte hålla igen, säger han till mig.

Jag är förmodligen en av få som INTE behöver den instruktionen. Accelerationen i denna skoter är något överjävligt från start! Det blir "bakhjulet"!

- Den är trimmad, säger Johan och berättar hur.

Jag är inte vidare motorintresserad men lovar att den går utav bara helvete den också. Den första har otroligt ax i hög fart. Den andra är brutal i låg fart.

Får byta kalsonger efter båda skotrarna!

Just det. Fiske var det visst. Vi fortsätter sedan att fånga snipor. Men de stora lyser med sin frånvaro. Sedan kommer Peter. Han har pimplat upp en omgång mört åt oss - då vi saknade inför morgondagens fiske...

Det slår oss hur fantastiskt trevliga ALLA vi träffar under helgen är.

Vill flytta upp!

Vi käkar middag på vandrarhemmet. Dricker upp varsin öl och en halv flaska vin. Däckar likt klubbade sälar. Tufft att vara ute en hel dag.

Dagen efter är vi återigen ute. Testar ett annat ställe. Vi fångar både färre och mindre gäddor. Inte mycket att säga om denna dag. Packar ihop några timmar tidigare och åker hem. Vi kan sumera 20 gäddor, fem pimplade abborrar och en fantastisk öring. Fullt godkänt!

Vill tacka alla byns supertrevliga människor och Regnbågskungen för en trevlig helg. Hit ska jag/vi tillbaka!