Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske 2017

Hårkan, Jämtland

Tuut Tuut Team slog även denna höst till med en hösttripp i Smyg-Eriks husbil. Vi valde mellan Norge och Edsforsen. Höga vattenflöden i Norge avgjorde - för lågt vatten i Hårkan.

Vi kom fram 01.30 och snart snarkade alla i Smyg-Eriks helt fantastiska husbil. På morgonen blev det gemensam frukost innan dagens fiske drog igång. Utsikten från husbilen var fantastisk.

Jag hade innan besöket talat med Albert, som tipsade om små svarta superpuppor. På plats var förklaringen enkel. Det som kläckte var små svarta bäcksländor. Små svarta flugor fick alla harrar i strömmen att stiga. Och funkade inte torrflugor så var det bara att gå under ytan.

För egen del högg det stundtals sinnesjukt mycket fisk när en håla med harrar hittades. Det gick utmärkt att dra 20 harrar på 3-8 hekto på ytor som var 10 x 10 meter stora. Vattnet var så lågt att fiskarna samlats i de djupgropar som fanns.

Stundtals var det nästan osportsligt! Första kvällen avslutades med att fånga en harr strax över åtta hekto under en röd himmel. Magi!

Det var förresten inte bara jag som fångade fisk. Alla fick skapligt med harr dessa dagar. Men utan egna kameror blir bildmaterialet begränsat. En annan ganska spännade del med höstfisket är mörkret. Lyset släcktes helt innan åtta på kvällen. Då var det bäst att vara tillbaka vid husbilen - då stenarna var såpahala.

Mycket var sig likt i Edsforsen efter nio år. En sak var att vi precis som förra gången träffade Vladimir, från Stockholms Flugfiskecenter, som nu även öppnat fiskekamp några kilometer uppströms.

En annan sak var Regnbågskungens vurpa i forsen. Denna gång fyllde han vadarna TVÅ gånger med vatten. Vadarstav hade vi alla behövt. Såpahala stenar och väldigt kuperad botten satte oss fiskare på prov. Jag trillade själv i två gånger. Men tack vare en hårt åtsittande vadarjacka får jag ett par sekunder att hinna återfå balansen, och fortfarande klara mig torr. Puh!

Dagarna var ganska lika. Vi åt frukost. Fiskade tills hungern tvingade oss tillbaka. Mötte upp vid vindskyddet för att exempelvis äta hamburgare! Mumma!

Till maten kunde vi berätta om vilka flugor som fungera, var vi fiskat och vad vi fångat. Mest spännade historia hade Regnbågskungen:

- Fick på en skaplig harr som nästan direkt slukades av en stor gädda. Denna drillades i en halvtimme innan jag kunde säkra ett gälgrepp och lossa flugan. Gäddan var över en meter lång och uppskattades till sju kilo! Kul att tafsen på 0,16 höll. Kastet efter tog ännu en fisk... Och ännu en gädda klippte den. Fast nu gick gäddan vinnande ur striden!

Dessa historier intogs storögt tillsammans med en stänkare!

Vi mötte även upp en fiskevakt som berätta att han gärna sett gäddan död i skogen.

- Vi brukar försöka ta upp gäddor som stannat i strömmen och specialicerat sig på att äta harr, i sjöarna kan vi släppa tillbaka.

Han berättade även att det fanns utter i Hårkan. Samt att uttrar höll rent på mink genom att döda dem. En timme senare såg jag en mink...

Det viktigaste han berätta var att storharren lämnat strömmen för sjöarna. Kvar fanns mängder av harr under kilot.

Jag delar hanns uppfattning. Förmodligen fick jag ungefär 150  harrar upp till strax över åtta hekto. Grabbarna fångade heller inga större harr. Men det var jäkligt kul att drilla dem!

Efter två och en halv dags fiske kände vi oss klara med Edsforsen. Vi hade då vittjat varenda håla i forsen. Vi hade maximerat kvantitet, och missat kvalité på harrarna.

Efter att återigen talat med Albert, framkom att han lyckats ta en harr på 1,5 kilo.

- De finns ovanför strömmarna i lugnvattnet. Sjöfiske! Men kräver tålamod!

Jag hade själv ställt mig och kikat där uppe i säkert 20 minuter, men inte sett ett vak. Snopet för oss - men grattis till Albert!

Jag tar med mig några saker från denna resa:

- Trevligt sällskap.

- God mat.

- Mycket fisk.

- Vacker ström.

Jag kommer gärna tillbaka. Nu var vi som mest fyra bilar på övre delen. Det var mycket. Närmare 15 pers. Ryktet säger att det kan vara 100 pers och fiska där. Då lär jag fly!

Avslutar med en bild på Klinsman. Bilden ät tagen från husbilen. Sällan har man bott så strandnära. Tack för fiske och sällskap!

Flugfiske 2009

Hårkan, Jämtland

Tuut Tuut Team, förstärkta med Karvolio tillbringade tre dagar i Edforsen. Trots skapliga kläckningar med gul forslända fånga vi ganska begränsat med stor fisk. Men trevligt var det ändå.

Men inte för Regnbågskungen. Smyg-Erik och jag var längst ner i Edforsen när Karvolio kom springande. .. Du vet att något allvarligt har inträffat när han springer! Denna gång var det Regnbågskungen som utforskade en djuphåla lite väl närgånget. Detta resulterade i en vattenrutschbana i ca 70 meter!

Efter att han fångat en sten och lyckats hälla ut lite vatten från vadarna, staplade han på skakiga ben tillbaka över älven...

När vi kom upp och träffade honom, var han både chockad och nedkyld. Vi tvingades åka tillbaka till stugan för klädombyte. Men sedan var han snart med i vindskyddet och "värmde" lite.

Själv hade jag sedan tidigare förberett en soppa, med endast fisk som saknad ingrediens. Nu hade vaken slutat helt och alla andra surade i vindskyddet.

Då jag aldrig hade fiskat med checknymf, tyckte jag detta var ett gyllene tillfälle. Mycket riktigt. Fick en öring över halvkilot och några harrar, där den största vägde ca 7-8 hekto.

Soppan var räddad.

Samtidigt som vi var där träffade vi Vladimir från www.stockholmsflugfiskecenter.se. Han var en trevlig prick som kom med både bra tips och glada tillrop.

Vi bodde i stuga som vi hyrt via www.jaktfiske.com/. Vi bodde i vad som hette Kroa och var ett enkelt, mörkt, strömlöst och duschsaknande boende som vi betalade därefter för. Inte alls dumt!