Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske 2009

Island

Tuut Tuut Team drog 17 dagar till Island. Där skulle vi kastas mellan hopp och förtvivlan. Vi började med att planera. Vi sökte av internet efter bra ställen, kollade var befintliga researrangörer tog med gäster, lyssnade på forumnissar och prata runt. Detta slutade i ett 14-dagarsschema där vi sparat det gottaste till sist.

Vi började med ett ställe som heter Bruara. Älven var vacker, men det gick ändå åt skogen. Vackert, men varken en känning eller en spottad fisk på ett dygn.

Sedan åkte vi vidare för tre dagar i Veidivattnet som var en massa sjöar i ett grymt vackert lavalandskap.

Vi hade innan Islandsresan läst att det saknades mygg. Detta lät som en dröm. Tyvärr var drömmen för bra för att vara sann.

Myggen var väl kompenserade genom tusentals småflugor som enligt utsago kunde bitas. Detta märkte vi inte. Men dom var överallt!

I Veidivattnet fångade vi inte särskilt många stora öringar. Men för att ens komma dit var vi tvungna att köra bilen igenom flera vattendrag. Detta var grymt häftigt! Ibland kunde det vaka mitt i ”vägen”.

Här ovan fånga vi en del fisk som bjöd på bra motstånd. Men inget över kilot. Dagen efter var vi i en annan sjö. Där såg vi en femkilosöring hoppa.

Oj, vilken fart det blev på fiskandet! Regnbågskungen var den som fick hugget. Blev en rusning på 50 meter och sedan lossna den. Bittert. Vi fick några små, och njöt av att bara vara där.

Dagen efter blev det en riktig huggperiod. Jag hade första hugget, och plötsligt hade tre (!) napp samtidigt. Jag fick upp min först, Klinsman tappa sin och regnbågskungen landade en öring på nästan två kilo.

Efter detta var det dags för Kaldakvisl (länk till hotellet som sålde fiskekort då: http://www.hrauneyjar.is/. Detta är det överlägset läckraste ställe jag någonsin fiskat på.

Enligt fångstrapporten var det stora rödingar som dominerade. Men rödingarna vägrade bita på våra flugor. Jag hade ett napp i ”homepool” som var den stora poolen längst ner. Thats about it.

Lyckligvis tog vi oss uppströms till en lavasandsdel som inte hade ett fotspår. Detta var ofiskat! I varje hölja lurade öringar. Nästan alla var mellan ett och två kilon. Alla drog fisk!

Regnbågskungen hittade en liten pool där han på samma ställe fångade flera feta öringar!

Smyg-Erik hade det tyngre och muttrade lite på hemvägen. Då bromsade vi in bilen vid en ofiskad ström...

- Här kan du inte misslyckas!

Tjugo minuter senare sken även han som en sol!

Efter detta underbara fiske tog vi en underbar paus i den varma källan Landmannalaugar i en nationalpark någon timmes lavasandsväg bort.

Dagen efter fiska vi i ett, om möjligt, ännu vackrare landskap vid Kaldakvisl. Nu lyckades vi ta oss ner i en ravin som är med i filmen ”Trout Bums 3”.

Detta var inte bara vackert, det fanns fina öringar också. Jag hade lyckan med mig och fånga två över kilot. Vattnet var helt klart.

Kaldakvisl var grymt häftigt. Tyvärr kommer inte ”homepool” kunna fiskas mer. Ett kraftverksbygge sätter stop för detta. Surt. Jag hoppas öringfisket högre upp blir kvar.

Efter Kaldakvisl fiskade vi Tunguflöjt som var väldigt vackert, men fiskarna ville varken vaka eller bita. Vi såg dock en stor öring där. Bäst med Tunguflöjt var bakgrunden Geysir som upprepade sina sprut rakt upp i luften.

Därefter gick vårt fiske in i en sjukt tung fas av bluff, förbannad lögn och ett jävla lurendrejeri. I Galtalaekur svängde vi fel och kom rakt in i en fiskodling!

Dessutom fångade vi fenskadad fisk. Bortsett från det var ån kantad av sopor och annat metallskrot, som ett gammalt band till en bandvagn.

I Minnivallalaekur läste vi fångststatistiken. Bästa poolen där var avstängd. Något Regnbågskungen och Smyg-Erik struntade i och smög dit. Vad vänta där? Ännu en öringodling. Precis utanför odligen lyckades dock Smyg-Erik fånga en öring. Som väntade på en näve pellets?

Efter detta vägrade jag doppa flugan i spat, trots att väggarna i lodgen var tapetserade med brittiska fisketidningars storslagna reportage om isländska ”uröringen”. Inte åker du till Island för Put and Take? Ridå.

När det endast återstod vatten som tidigare fiskats utan framgång… Valde vi att dra in i Reykjavik och checka in på hotell. Visserligen var det gott om bra och billiga campingar vart vi än åkte, men nu skulle vi njuta finhotell. Det blev akut när Smyg-Erik plötsligt vägrade äta vår gemensamma mat.

- Vi har fan grillat varje dag i två veckor nu, jag vägrar äta mer grillat!

Jag måste passa på att rekommendera det förmarinerade köttet, särskilt lamm, på Island. Underbart gott! Måste passa på att tacka fiskeguiden "Munken" (http://www.kengisbrukfiske.se/fiskeguide.html) för hans hjälp att hyra bil tillsammans med några riktigt bra fisketips.

Under dagarna i huvudstaden blev det lite karaoke på pub, en golfrunda, bad i ”Blue Lagoon”, dykning (för mig) i kontinentalsprickan Tingvellir och fågelskådningstur (resterande rabbar).. Avslutar med några bilder från detta. En sammantaget bra fiskeresa med en besk avslutning.

Film i tre delar från resan. Gjord av Smyg-Erik..