Ismete december 2017

Trollsjön

Två veckor innan var jag på väg till denna sjö. Var inte många minuter bort när Hinken hörde av sig:

- Det finns ingen mört. Den är tagen!

En inställd tur, då jag inte hade egna mörtar med. Ringde en annan fiskare som jag visste var ute, men han hade inga extra mörtar. Inte kan du ringa runt till folk som kan sova sju på morgonen. Bara att kasta in handduken. Nu var det nya tag.

Det blev lite sent ut då jag inte visste var mörtstugan fanns, och Hinken jobbade. Men när jag fick tag i han var det bara att åka ut. Det var en lång passage genom vassen. Dubbelisen gick upp, men underisen höll, eller så var det inte djupare än stöveln. Jäkligt läskigt. Kom ut torr iaf!

Fyllde upp med mört och vandrade ut. Borrade första hålet och isen visade 6 cm. När jag satte ut sjunde spöt fällde det femte. Bra tyngd! Körde ett bra tag innan jag fick se den i hålet. Bedömde den till en sjua.

Släppte frilina och sprang mot pulkan för vågsäck. Då fällde sjätte spöt...

Krokade den och vevade in. Ytlig krokning, så den lossades och släpptes tillbaka!

Sedan hämta grejer och tillbaka. Fisken var kvar. Snart kom även Hinken på plats för bild och vägning.

Gäddan hade stort huvud och lite mindre kropp. Den var precis över metern och vägde in på 6,6 kilo. Vilken start!

På vägen höll jag för andra gången på att trilla i en vak. Hinken hann hojta till, så jag kunde gå runt. Första gången jag var nära var när jag sprang mot fället. Svårt ändra riktning på hal is när man springer i full gallop..

Ställde dit Hinkens spark som markering för att slippa simma.

Vi satte ut resten av spöna och körde på med varannan gädda. Hinken fick snart en snipa. Sedan hade jag bättre tyngd på nästa. Var en härlig fajt samtidigt som Hinken dubbeldrillade nästa snipa. För mig blev det ännu en vågfisk!

Även denna var en fin pjäs över metern och vägde in på 6,9 kilo.

Hinken hade oflax och fortsatte dra snipor. Jag lyckades ta en skaplig strax under fem kilo. Men vilken fångst!

Kom till fället precis som gäddan spottade. Kollade mörten och sänkte blixtsnabbt ned. Tio sekunder senare ser jag igenom isen hur gäddan tar mörten med världens fart! Grymt häftigt.

Dramatiken på isen dog av efter 12.00. Vi körde på till skymningen innan vi rörde oss mot land. Vägen ut varju kass, så jag provade en annan väg. Fail!

Jag gick igenom på cirka 60 centimeters djup i vassen. Blev helt blöt om benen, men lyckades smart nog fånga pulkan och knuffa den på isen/vattnet de 40 meterna som var kvar till fast mark. På så sätt tappade jag ingen utrustning.

Svinkallt och i slutet hade benen domnat.

Hinken såg mitt haveri och valde den första vägen igen. Han klarade sig precis!

Det var han värd! Tack för sällskap och fiske idag. Hoppas vi snart kommer ut igen. Bra fiskesjö du bor vid!

Ismete november 2017

Bollnäs

Abstinensen efter ismete har varit stor. Men nu hade temperaturerna sjunkit och det fanns plötsligt is tjock nog att gå på med bara någon timmes bilkörning bort.

Efter tips åkte vi till områdets mest kända "storgäddssjö".

Jag och Mattias kom dit i gryningen och tog oss ner till sjön. Nästan chockade upptäckte vi att tre sällskap redan fyllt denna babysjö med spön... Bättre fly än illa fäkta.

Vi pekade ut en liknande sjö några kilometer bort och efter lite pulkabärande var vi på väg dit. Nu hade även en morgontrött Santi anslutit.

På plats åkte spöna ut och sedan hände.. Inte mycket! Blev några snipor. Mycket fotbollspeladende med isbitar och många pannkakor käkade..

På eftermiddagen gav Mattias upp och valde att plocka upp spöna för att reka andra vatten.

Innan han lämnat isen kunde jag dra dagens största gädda på 4,9 kilo.

Inte mycket att säga om denna dag mer än tack för sällskapet fiskekamrater. Apropå fiskekamrater... Santi hade glömt sina spöhållare... Lär ju berätta att mina isskruvar absolut kompenserade detta med högt betyg!

På kvällen ringdes regionrådet Janne Lahenkorva upp för lite konsultation. Han är ju ingen ismetare alls... Däremot fiskar han gärna fluga med canespön och silkeslina, när han inte kämpar för fiskpassager vid vattenkraftverk.

Efter samtalets alla tips tog krismötet vid. Jag och Santi enades om morgondagens vatten. På morgonen anslöt Linda och grejerna sattes i all hast ut.

När jag sänker ner mörten i mitt tredje hål sliter det till rejält i grejerna. Fisken lossnar men humöret höjs. Här kan hända grejer!

Inte långt efter ser jag att Santi har fäll. Han springer dit och börjar drilla.

- Inte så stor. Kanske inte så liten. Den här är ganska fin!

Efter att ha lyssnat på uppgraderingarna så påbörjades löpturen. Vågpåse och våg skulle hämtas. När allt var klart så stack snart huvudet upp vid iskanten och jag kunde koppla ett rejält gälgrepp och dra upp en vacker madam på 7,2 kilo!

Det blev ett härligt jubel på isen! Årets första "godkända" gädda var uppe och hela fisketuren var nu godkänd. Underbart!

Snart hade jag fäll igen. Sprang dit med Santi och Linda och kunde snart catch and releasa en snipa. Då fäller spöt bredvid och jag springer dit. Möts av en rulle där linan sprutar ut och max en tredjedel av 100 meter är kvar.

Sätter mothugget och en rätt beskedlig drill tar vid. Först när jag vevat in 50 meter börjar det komma lite tyngd. Sedan blir det en Santi-repris där jag gång på gång uppgraderar gäddan tills även Linda får springa efter vågsäck!

I hålkanten syns efter hård kamp en skaplig skalle. Ser ut att vara större än Santis, men ingen tia. När jag får gälgreppet och lyfter upp denna fagra donna kan jag direkt kontatera att den är klart större, men ingen tia!

Vi lossar snabbt kroken och tar några bilder. Tyvärr glömmer vi mäta gäddan.

Den vägs i alla fall till 9,4 kilo. En riktig kalasgädda och min femte största gädda någonsin. Det var en fin fajt och blir ett härligt minne!

Nu firades det ännu mer på isen. Lyckan var stor och fiskehelgen en succé! Jag släppte ett par fäll till Linda och det andra får jag stå bredvid.

Det är något fel tänker jag. Varför löser den inte ut? Sedan ser jag att linan återigen sprutar av rullen. Men linan går över vippan utan att lösa ut?

- Gör mothugg, halvskriker jag till Linda!

Jag hinner tänka dåliga tankar som "hur kunde jag släppa denna fisk" när jag ser linan spruta ut... Tänk om den är ännu större?

Efter ett litet tag kan Linda snyggt drilla in fisken så vi kan ta några bilder och fira ett PB!

Vi vägde tyvärr inte gäddan men en kvalificerad gissning är fyra kilo.

Grattis Linda!

Efter detta hände inte mycket. Vi kan trots det sumera en fantastisk första fiskehelg som gav två riktiga toppfiskar. Det blev allt annat än platt fall och pannkaka... Eller. Pannkaka blev det för mig. Gröt för Linda. Och nudlar för Santi!

Tack alla inblandade för en trevlig helg!

Ps. Ursäkta blurrandet. Men vill inte ha tre sällskap här nästa gång vi prövar. Ds.

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på: