Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete April 2018

Sjön

Klinsman och Regnbågskungen kom förbi på en tredagars fisketripp. Trevligt!

Vi inledde med en sjö i Hälsingland. Katastrof! Klinsman fick en lång smal gädda på 4,9 kilo, den största gäddan av tre...

Det mest minnesvärda från den trippen är annars när vi med bilen försökte köra av isen. Trots att vi tog sats, så tog det stopp i den djupa snön. Kom upp först på tredje försöket. Satt två killar och grilla på avstånd. De grubblar nog fortfarande på vad de fick se. Att ta sats från sjön och hoppas på det bästa. Tre gånger...

Sannerligen en skitdag! Även om solen strålade på våra ansikten.

Dagen efter inleddes med en "vykortsvacker" morgon.

Regnbågskungen ödslade knappast tid på foto. Han ödsla ingen tid alls.

Innan andra spöt var utsatt, så fällde det första. En bra fight avslutades med en landad sexa slemgurka. Vilken start!

Jag får senare en gös på 2,3 kilo. Perfekt matfisk!

Vi hinner precis tillbaka till camp så fäller det i samma hål.

Magi påbörjas!

Gösen börjar först kämpa i hålet. Snabbast gösdrill någonsin? Förmodligen.

Påminns snabbt om att vågarna ligger kvar i bilen 600 meter bort. Suck!

Klinsman ställer upp på en löptur. Jävligt bussigt gjort!

Gösen får med krok kvar gå tillbaka ner i hålet medans Klinsman springer.

När han är tillbaka slår vi fast vikten till 7,41 kilo. Nytt personligt rekord!

Denna gös höjde PB med 190 gram. Skönt att få till en höjning med liten marginal, istället för som två veckor innan, när jag fick en gädda 80 gram från PB... Haha

Det blåser upp på sjön. Jag hade kollat en prognos som sa vindstilla.

Dumt att lämna vindskydd hemma. Det blev improvisation!

Otroligt skönt, och det går inte att överdriva betydelsen av vindskydd.

Det betyder säker tio gradet i värmeeffekt. Regnbågskungen fick i vindskyddet laga lite mat. Det blev att fräsa rödlök, hälla i vitt vin och grädde och därefter pochera några medhavda gösfiléer. Inte visste vi att vi skulle dra en matgös på förmiddagen... :)

Kvällen innan hade Klinsman rivit morötter och jag gjorde pulvermos i termos på morgonen. Tillsammans med resterande "matlagsningsvin" blev det en kulinarisk upplevelse i den högre skolan. Även om upplägget liknade "livets hårda skola".

En riktig njutning att sitta i solen och snacka skit med fiskegrabbarna.

Ibland högg det någon liten gädda. Ibland någon på några kilo.

Klinsman drog en snyggt tecknad gädda på cirka sex kilo.

Vi satt kvar in i skymningen. Ofta hugger gösen då. Men inte denna kväll.

Vi begav oss hemåt. Blir sent när utrustning ska tas om hand, mat lagas och kroppar tvättas. Tror vi kom i säng strax innan tolv. Upp 05.00...

Blev någon halvtimmes snooze. Dessutom skulle alla grejer packas, då grabbarna skulle åka hem direkt.

Grejerna kom ut först runt klockan åtta och lite fisk började nappa.

Regnbågskungen fångade störst när han var nära en sexa igen.

Precis innan grabbarna ska dra så kommer det en huggperiod för gösen. Det blir några finingar med en topp på 3,7 kilo. Men ingen skrytfisk. Grabbarna plockar ihop och dagen är över.

Stort tack för besöket denna helg Regnbågskungen och Klinsman!

Nu är nog ismetet över för i år. Känner redan saknad...

Avslutar med en bild på dagens sista gös.

Om jag var nöjd med gösfisket? Det får du avgöra själv...

Ismete Mars 2018

Sörmland

På grund av sjuka mängder snö från Gävleborg och uppåt, så styrdes kosan mot Södertälje och fiske med Klinsman och Regnbågskungen. Första dagen planerades en tur till grodhavet. Jag kikade på både sjökort och djupkartor. Jag hittade några intressanta "spottar", konsulterade med expertisen och lurade med vännerna till ett undervattensgrund.

Minus 15 visade termometern på vägen ut. Vi åt korv med bröd. Pelle gjorde ett trevligt besök! Kyla, korv och besök var ALLT vi fick. Jepp. Failure!

Dagen efter krävdes revansch tillsammans med Regnbågskungen. Vi kikade återigen på djupkartor, konsulterade expertisen(Kanadensaren) och valde att fiska nära ett ställe som fiskat bra på slutet.

Vi kom ut skapligt och båda fick gädda innan grejerna ens hunnit sättas ut.

Så brukar alla bra fisketurer inledas. Förhoppningarna steg. Och snart kunde Regnbågskungen hala en fin fisk!

Denna borre vägde in strax över åtta hekto och var en fin fisk. Vi fortsatte gäddrallyt. Vi fick två gäddor över fyra kilo. Den ena sannolikt två gånger...

Jag springer på ett fäll på spöt längst bort. Kommer fram och sätter mothugget, helt stumt. Men fiske lossnar också direkt. Ropar till Regnbågskungen:

- Det där var jävligt tungt, men jag fortsätter hålla kvar mörten nere i hålet.

Sänker ner den en halvmeter. Känner ett litet pet. Precis när jag ska göra mothugget kommer nästa pet och fisken krokas! Efter en kort fight kan jag se en fin gös i hålet. Lyfter upp fisken och kan gissa på fem kilo. Fotofisk.

Ner med fisken i hålet igen, är några minusgrader. Sedan börjar löpturen efter kamera, påse och våg. Härlig löpning som avslutas med en fotosession!

Gösen väger in på skapliga 5,1 kilo. Vi fortsätter hala lite smågäddor.

Regnbågskungen gör förresten ett mothugg på spöt närmast camp som blir helt stumt det också. Men denna gång går tafsen av. Rackarns!

Sedan kommer Kandensaren på besök med sonen William. Ni vet reglerna då?

Fäller det ska grabben dra fisk! Redan andra fället lyckas William snyggt sätta mothugget och landa en gädda närmare tre kilo. Succébesök!

Det blev också det sista som händer och vi kan sumera 12 fiskar. Det var vi nöjda med. Inte minst efter lördagens fiasko.

Får tacka sällskapet i helgen och hoppas på snara återseenden!

Ismete januari 2018

Sjön

Sjukdom, fylleri och arbete. Tre onda ting mot fisketid. Men nu skulle det bli av!

Hade bestämt fiske med Micke O. Skulle träffas 05.30 vid en bensinmack.

Dagen innan arbetades. Men på vägen hem så lyckades jag kika isförhållanden och plats att fiska på. Lysande. Hem, tvättade. Åt lite. Somnade i soffan kl 22.

Vaknade förvirrat i soffan. Var är jag? Hm, i min soffa. Måste gå och lägga mig i sängen. Vad är klockan? 05.26. Hm. Fyra minuter till vår träff. Suck!

Allt var packat. Kläderna lagda i ordning och bara att hoppa i. Strax var jag i bilen och blev konstigt nog bara 15 minuter sen. "byta om i telefonkiosk"

Vägen ut blev knepig. Snöstorm med mycket begränsad sikt. Fram med telefonen och kör på kartan där. Allt var vitt. Svårt när du ser 20 meter fram...

Mitt i allt kör jag ner i en dubbelis. Känns som om bilen håller på att gå ner sig. Svänger runt... Micke åker efter, hinner heller inte stanna. Plötsligt ser jag pinnar och inser att det är "bilbanan" för isracingtävlingen.

Har redan kört tillbaka och stannar för lite överläggning.

- Det var ju INTE så här det skulle bli, inleder en vettskrämd Micke.

- Ingen fara säger jag. Bara bilbanan. Vi åker igenom sakta...

Det gick bra. En lite väl spännande start, men snart är vi på plats och grejerna sätts ut. Puh!

Seg start. Blir några snipor för Micke. Gårdagen bjöd på sol och högtryck. Denna dag bjuder på snö och lågtryck. Kass förutsättningar. Efter över en timme utan fisk för mig, säger jag:

- Kan bli tredje raka fisklösa turen för mig detta!

Var ute och leta öring en bomtur. Men lyckades också bomma en gäddtur.

Båda precis innan jul. Misströstan gick över i nästa fäll!

Kommer fram och inget är där. Av0vaktar. Känner hur jag tappar kontakten med mörten och börjar veva in. En fisk har klippt mörten underifrån och en liten tyngd anas när jag blixtsnabbt sätter in ett mothugg. Fast fisk!

Denna känns tung, men gör inga rusningar. Typiskt gös. I hålet ser jag en riktigt bred gös. När jag väl lyfter upp den, så är den grymt kort i förhållande till längd.

Ett fetto!

Jag gissar på 4,5 kilo, men vågen visar 5,0. Wow, årets första gös över fem blir den första fisken jag får. Maxflax!

Lite senare får jag en till gös på tre kilo. Det går bra nu! Micke då? Han halar slemgurkor. Inga bjässar. Men några närmare fem kilo.

Till sist får även han se en gössida i hålet. Fisken väger 3,2 kilo och mäter in på 64 centimeter. Matfisk! Strax senare ropar Micke gös igen. Nu ännu bättre!

Mickes gös väger in på fina 4,7 kilo. Vilket gösfiske! Vi tar några bilder. Jublar lite och gör det man ska på gösar över 65 centimeter - släpper tillbaka!

Vi fiskar vidare och fortsätter dra både gäddor och lite gös. Faktuum är att vi faktiskt har två dubbelhugg. Först jag, sedan Micke. Bra att vara två då så vi kan ta en var. Farhågern om en dålig fiskedag kommer helt på skam. Inga stora gäddor. Men vi lyckas få några fina matgösar också..

Under dagen åkte jag iväg och fick hämta en tändare hos fiskekompisen Filip.

Då hittade jag ockå en väg runt bilbanan. Så trots en rejäl dimma mot eftermiddagen, kan jag tryggt lotsa Micke tillbaka till fast mark. Jag kör två timmar till och får ännu några fiskar. Men inget stort att rapportera.

Efter det åker jag hem till min far och rensar fisk. Fått sjukt mycket hjälp med min lägenhet förra året, och det kändes bra att kunna bjuda tillbaka på något.

Men nu har även jag ett kilo gösfilé i frysen. Ser fram mot att äta!

Underbar fiskedag, trots vädret. Stort tack Micke för sällskap, mört och tålamod med den trötta jäveln! Hoppas vi snart kommer ut igen!

Ismete december 2017

Trollsjön

Två veckor innan var jag på väg till denna sjö. Var inte många minuter bort när Hinken hörde av sig:

- Det finns ingen mört. Den är tagen!

En inställd tur, då jag inte hade egna mörtar med. Ringde en annan fiskare som jag visste var ute, men han hade inga extra mörtar. Inte kan du ringa runt till folk som kan sova sju på morgonen. Bara att kasta in handduken. Nu var det nya tag.

Det blev lite sent ut då jag inte visste var mörtstugan fanns, och Hinken jobbade. Men när jag fick tag i han var det bara att åka ut. Det var en lång passage genom vassen. Dubbelisen gick upp, men underisen höll, eller så var det inte djupare än stöveln. Jäkligt läskigt. Kom ut torr iaf!

Fyllde upp med mört och vandrade ut. Borrade första hålet och isen visade 6 cm. När jag satte ut sjunde spöt fällde det femte. Bra tyngd! Körde ett bra tag innan jag fick se den i hålet. Bedömde den till en sjua.

Släppte frilina och sprang mot pulkan för vågsäck. Då fällde sjätte spöt...

Krokade den och vevade in. Ytlig krokning, så den lossades och släpptes tillbaka!

Sedan hämta grejer och tillbaka. Fisken var kvar. Snart kom även Hinken på plats för bild och vägning.

Gäddan hade stort huvud och lite mindre kropp. Den var precis över metern och vägde in på 6,6 kilo. Vilken start!

På vägen höll jag för andra gången på att trilla i en vak. Hinken hann hojta till, så jag kunde gå runt. Första gången jag var nära var när jag sprang mot fället. Svårt ändra riktning på hal is när man springer i full gallop..

Ställde dit Hinkens spark som markering för att slippa simma.

Vi satte ut resten av spöna och körde på med varannan gädda. Hinken fick snart en snipa. Sedan hade jag bättre tyngd på nästa. Var en härlig fajt samtidigt som Hinken dubbeldrillade nästa snipa. För mig blev det ännu en vågfisk!

Även denna var en fin pjäs över metern och vägde in på 6,9 kilo.

Hinken hade oflax och fortsatte dra snipor. Jag lyckades ta en skaplig strax under fem kilo. Men vilken fångst!

Kom till fället precis som gäddan spottade. Kollade mörten och sänkte blixtsnabbt ned. Tio sekunder senare ser jag igenom isen hur gäddan tar mörten med världens fart! Grymt häftigt.

Dramatiken på isen dog av efter 12.00. Vi körde på till skymningen innan vi rörde oss mot land. Vägen ut varju kass, så jag provade en annan väg. Fail!

Jag gick igenom på cirka 60 centimeters djup i vassen. Blev helt blöt om benen, men lyckades smart nog fånga pulkan och knuffa den på isen/vattnet de 40 meterna som var kvar till fast mark. På så sätt tappade jag ingen utrustning.

Svinkallt och i slutet hade benen domnat.

Hinken såg mitt haveri och valde den första vägen igen. Han klarade sig precis!

Det var han värd! Tack för sällskap och fiske idag. Hoppas vi snart kommer ut igen. Bra fiskesjö du bor vid!

Ismete november 2017

Bollnäs

Abstinensen efter ismete har varit stor. Men nu hade temperaturerna sjunkit och det fanns plötsligt is tjock nog att gå på med bara någon timmes bilkörning bort.

Efter tips åkte vi till områdets mest kända "storgäddssjö".

Jag och Mattias kom dit i gryningen och tog oss ner till sjön. Nästan chockade upptäckte vi att tre sällskap redan fyllt denna babysjö med spön... Bättre fly än illa fäkta.

Vi pekade ut en liknande sjö några kilometer bort och efter lite pulkabärande var vi på väg dit. Nu hade även en morgontrött Santi anslutit.

På plats åkte spöna ut och sedan hände.. Inte mycket! Blev några snipor. Mycket fotbollspeladende med isbitar och många pannkakor käkade..

På eftermiddagen gav Mattias upp och valde att plocka upp spöna för att reka andra vatten.

Innan han lämnat isen kunde jag dra dagens största gädda på 4,9 kilo.

Inte mycket att säga om denna dag mer än tack för sällskapet fiskekamrater. Apropå fiskekamrater... Santi hade glömt sina spöhållare... Lär ju berätta att mina isskruvar absolut kompenserade detta med högt betyg!

På kvällen ringdes regionrådet Janne Lahenkorva upp för lite konsultation. Han är ju ingen ismetare alls... Däremot fiskar han gärna fluga med canespön och silkeslina, när han inte kämpar för fiskpassager vid vattenkraftverk.

Efter samtalets alla tips tog krismötet vid. Jag och Santi enades om morgondagens vatten. På morgonen anslöt Linda och grejerna sattes i all hast ut.

När jag sänker ner mörten i mitt tredje hål sliter det till rejält i grejerna. Fisken lossnar men humöret höjs. Här kan hända grejer!

Inte långt efter ser jag att Santi har fäll. Han springer dit och börjar drilla.

- Inte så stor. Kanske inte så liten. Den här är ganska fin!

Efter att ha lyssnat på uppgraderingarna så påbörjades löpturen. Vågpåse och våg skulle hämtas. När allt var klart så stack snart huvudet upp vid iskanten och jag kunde koppla ett rejält gälgrepp och dra upp en vacker madam på 7,2 kilo!

Det blev ett härligt jubel på isen! Årets första "godkända" gädda var uppe och hela fisketuren var nu godkänd. Underbart!

Snart hade jag fäll igen. Sprang dit med Santi och Linda och kunde snart catch and releasa en snipa. Då fäller spöt bredvid och jag springer dit. Möts av en rulle där linan sprutar ut och max en tredjedel av 100 meter är kvar.

Sätter mothugget och en rätt beskedlig drill tar vid. Först när jag vevat in 50 meter börjar det komma lite tyngd. Sedan blir det en Santi-repris där jag gång på gång uppgraderar gäddan tills även Linda får springa efter vågsäck!

I hålkanten syns efter hård kamp en skaplig skalle. Ser ut att vara större än Santis, men ingen tia. När jag får gälgreppet och lyfter upp denna fagra donna kan jag direkt kontatera att den är klart större, men ingen tia!

Vi lossar snabbt kroken och tar några bilder. Tyvärr glömmer vi mäta gäddan.

Den vägs i alla fall till 9,4 kilo. En riktig kalasgädda och min femte största gädda någonsin. Det var en fin fajt och blir ett härligt minne!

Nu firades det ännu mer på isen. Lyckan var stor och fiskehelgen en succé! Jag släppte ett par fäll till Linda och det andra får jag stå bredvid.

Det är något fel tänker jag. Varför löser den inte ut? Sedan ser jag att linan återigen sprutar av rullen. Men linan går över vippan utan att lösa ut?

- Gör mothugg, halvskriker jag till Linda!

Jag hinner tänka dåliga tankar som "hur kunde jag släppa denna fisk" när jag ser linan spruta ut... Tänk om den är ännu större?

Efter ett litet tag kan Linda snyggt drilla in fisken så vi kan ta några bilder och fira ett PB!

Vi vägde tyvärr inte gäddan men en kvalificerad gissning är fyra kilo.

Grattis Linda!

Efter detta hände inte mycket. Vi kan trots det sumera en fantastisk första fiskehelg som gav två riktiga toppfiskar. Det blev allt annat än platt fall och pannkaka... Eller. Pannkaka blev det för mig. Gröt för Linda. Och nudlar för Santi!

Tack alla inblandade för en trevlig helg!

Ps. Ursäkta blurrandet. Men vill inte ha tre sällskap här nästa gång vi prövar. Ds.