Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete mars 2017

Hofors FVO

Skulle åkt till Hälsingland och letat grisgädda. Inställt sent och nya planer.

Klinsman kom förbi och planen blev abborre. Vi valde en tidigare testad sjö och fick en drömstart på snipfronten. Klinsman satte ut första spöt - då högg första snipan. Sedan satte han ut två till. Innnan fjärde spöt var ute hade han fått tre snipor!

Vi försökte köra vartannat hugg. Så jag fick nästa efter att ha borrat alla hål. Första fället för mig var vad vi letat efter. En abborre på 0,77 kilo. Härligt!

Bommade dock att fotografera fisken i hasten att återutsätta. Vi fortsatte hala snipor. Sedan fick Klinsman en mer beskedlig borre på 0,4 kilo.

Efter några timmar ebbade fällen ur. Jag borrade 20 nya hål. Vi  grillade hamburgare och titta på en besökande havsörn!

Vi bytte sedan plats. Missade några misstänkta abborrhugg. Sedan drog Klinsman upp en riktigt fin borre på 0,88 kilo!

Jag fick nästa fisk. En snipa. Sedan drog Klinsman ännu en grisborre. Riktigt jobbigt för mig att hämta våg, vågpåse och kamera gång på gång... Denna vägde in på fina 0,93! Snart fick även den gå tillbaka...

Detta var sannerligen Klinsmans dag! Inte nog med tre fina ismetade, vi fick även se SSK vinna en hockeymatch. Sannerligen rariteter! Tack Klinsman för en trevlig dag på isen!

Men sista ordet på isen fick jag! Nytt ismete-PB på gädda. Minsta gädda...

Ismete mars 2017

Sjön

Klinsman och Regnbågskungen ville fiska även på söndagen. Lördagens fiske på Logärden och brakmiddagen hade satt sina spår. Det fick bli sovmorgon!

Det gick segt att sätta ut spön. Lika sega var gäddorna. Både jag och Regnbågskungen brände varsin. Annars hände inte ett dugg inledningsvis.

Efter ungefär två timmar började det nappa i ett av mina hål. Drog tre snabba snipor där.

Klinsman svarade med en lite bättre gädda på 6,1 kilo!

Mitt superhål fortsatte att leverera. När den fjärde nappade gick tafsen av. Bytte då spö till mitt "lyckospö". Det vill säga ett spö med en gammal, gammal ambassadeur 6000 på. Rullen är otroligt sliten. Det går inte att "vinscha" upp fisk med den. Här gäller att klassiskt pumpa upp och veva in...

Det tog inte många minuter så nappade det återigen i mitt favorithål. Nu var det bättre tyngd. När fisken nådde hålkanten så syndes en rejält fet gös.

- Hämta kamera och våg, skrek jag till Regnbågskungen.

Vågen visade 5,9 kilo och kameran visade:

Som ni ser finns två repor på sidan av fisken. Det är förmodligen från tidigare isfiske när gösen skadats mot hålkanten. Det är lätt hänt med små hål och isen fryser till i kanterna.

Då blir kanterna vassa. Denna dag var det rejält med plusgrader. Så ingen is frös. Gösens sår hade läkt fint och den var i strålande kondition, dyngfet.

Fisken gick varsamt tillbaka, precis som reglerna säger!

Snart var vi sugna på mat. Klinsman hällde på tändvätska så att Regnbågskungen höll på att brinna upp. Inte blev det bättre av att han vägrade flytta på sig. Korv blev det dock till sist!

Superhålet fortsatte leverera hugg. Hur kan ett hål vara så otroligt mycket bättre än alla andra? Nu med lyckospöt fick dessutom fiskarna bra storlek.

Nästa fäll gav rejält motstånd och en vacker gädda på 7,2 kilo visade sig!

Mot skymningen hoppades vi på fler gösar. Så blev det också. Regnbågskungen fick en perfekt matgös att ta hem!

Regnbågskungen avslutade med att ta de tre sista fiskarna. Sista vara en skaplig gädda på ungefär sex kilo. Härligt!

Det fick bli slutet på en fantastisk fiskehelg. Stort tack kamrater! Nästa gång tar vi ännu större fiskar!

Sjön

Tillsammans med Klinsman och Regnbågskungen skulle gösarna återigen tämjas. Planen var storslagen, vi skulle tälta på isen över natten! Dagen innan satte jag upp en kåta mitt isen. Ved och kamin skulle säkerställa en skaplig temperatur.

På morgonen gav vi oss ut i mörkret och riggade spön med betesfisk. Snart började nappen och fisk nappade. Regnbågskungen fångade en femkilos gädda.

Svårt att få en erfaren regnbågsfiskare att inte dölja stjärtfenen... Men detta är inte någon odlad broilerfisk!

Vi fortsatte hala fiskar, men de stora högg inte. Vi njöt istället av sällskap, öl och kolbullar! Vad kan vara bättre?

Vi borde inte klaga på fisket. Vi fick mycket fisk. Jag fick flera gösar både under och över fyrakilosstrecket. Klinsman och Regnbågskungen fick fler gäddor runt fem kilo. Jag fick äran att avsluta dagen med en sexkilos gädda.

Grabbarna hade kommit för att sätta PB på gös. Då krävdes fem kilo för Klinsman, och några hekto till för Regnbågskungen.

Dagen led mot sitt slut. Termometern visade närmare tio minusgrader. Kallaste natten på länge. Så klart....

Hålen frös igen allt snabbare. Även utrustningen började ta stryk. Vi valde att i mörkret plocka in grejerna och hoppa in i tältets sköna värme. Till och med mörten fick följa med in. Annars hade hinkarna frusit...

Inne i tältet stektes hagstaentrecote. Smakade fint!

Klinsman hade huvudvärk och illamående. Han gjorde ett tappert försök att smaka av maten. Haveri på första tuggan. Killen sprang ut ur tältet och spydde.

Frågade Klinsman om han ville åka till vårt hus.

- Nej, vi ska sova här, svarade Klinsman med ett trots bara han besitter.

Tältet var uppsatt på en presenning. I mitten hade jag placerat tre liggunderlag som isolation mot strålande värme från kamin. Kaminen hade dessutom placerats på en eldkorg för verkligen hålla bort strålning mot isen. Vi ville inte vakna av att kaminen sjönk mot sjöbotten. Kaminen fungerade utmärkt.

Alla tre hade tältsängar för att komma upp en bit från isen. På min tältsäng fanns ett liggunderlag, ett renskinn och två sovsäckar. Sov sött. Klinsman hade liggunderlag. Regnbågskungen hade en sval sovsäck och luftmadrass. Med punka.

Det blev kallast för honom. Resultatet blev ofrivilligt eldvakt. Skönt för mig och Klinsman... När halva natten passerat tog han mitt gäddunderlägg som gjorde att han till sist kunde somna.

På morgonen var det kallt. Jag drog igång en brasa som snabbt värmde och gav trivsel under påklädning. Sedan var det bara att fiska igen!

Nu på andra sidan tältet. En vacker soluppgång hälsade välkommen.

Fisket rullar på som dagen innan. En trevlig dag på isen. Springer med jämna mellanrum på fäll. Ofta är det fisk som inte riktigt vill hugga. Luriga rackare!

Ibland lyckades vi överlista några gösar kortare än reglernas max 65 centimeter. Gös är gott!

Jag börjar känna mig lite frustrerad. Klinsman och Regnbågskungen har flera gånger besökt mig utan att riktigt få till det. De förtjänade verkligen en fin gös.

Klinsman springen iväg på ett fäll. Vi låter han drilla ensam. Plötsligt ropas:

- Det är en stor gös!

Vi får upp den enkelt och kan med glädje konstatera nytt pb på gös med 5,03 kilo!

Underbart att Klinsman fick bryta femkilosstrecket med en mäktig gös. Fisketrippen var succé! Mörtarna tog slut.

- Du verkar ju känna de flesta i närheten, ta ett varv och ordna mört, tyckte Regnbågskungen.

Jag åkte först till Filip med vänner. Han trodde vi kunde få. Men en kontrollräkning senare visade på 10-15 mört. För lite.

Åkte till nästa sällskap där Johannes och Alfred ingick. De var vänliga och gav mig fyra mörtar. Min otacksamhet visste inga gränser. När jag drog därifrån löste det ut flera angeldon... Pinsamt!

Var heller inte läga att "åka tillbaka" och be om ursäkt. Hade ju bara inneburit fler fäll. Så här kommer ursäkten:

- Sorry grabbar!

Åkte till nästa "camp". Slut även där. Men de kunde rapportera en jättegädda på 9,6 kilo. Grymt fiskat!

Vi fick klara oss de sista timmarna på fyra mört. Märkligt nog räckte det! Det vill säga att vi hade uselt fiske de sista två timmarna...

Får tacka Klinsman och Regnbågskungen för en trevlig helg. Även gratulera Klinsman till hans gös. Kul att testa tältning på is.. Blir fler gånger!

Vädret sa adjö på bästa vis. Längtar redan efter att igen få beträda isen...

Sjön

En långhelgs ismete var planen. En underbar plan. Mötte upp Pelle på morgonen och vi snirklade oss ut på isen. På isen inledde jag platsdiskussionen.

- Var ska vi fiska?

- Det får du bestämma, svarade Pelle.

- Var såg du mycket fisk på ekolodet i höstas?

- Där!

- Vill du att vi fiskar där?

- Ja.

- Då bestämmer jag att vi fiskar där du vill, avslutades denna avgörande diskussion!

Sagt och gjort. Spöna placerades ut. En kopp te fick jag dricka. En macka slank ned. Vippan sjönk snart också ned och dagens första bjäller kunde registreras.

Jag springer till spöt. Det är lite löslina. Känner ingen fisk direkt. Tar det lugnt och plötsligt känner jag lite tyngd. Fisken kom tillbaka. Mothugg direkt!

Känner tyngd där nere. Inga rusningar eller kraftiga skak. Vid hålkanten börjar det dock levas om och nu kommer även några rusningar.

Efter ett tag syns en stor gös  i hålet. Ropar till Pelle att ta med vågpåse och våg. Hjälpen anländer och jag lyfter upp en överraskande stor gös. EN GRIS!

Jag säger till Pelle att nu ligger PB illa till. Pelle säger att han aldrig sett en så stor gös fångad på is. Jag är säker på att den väger över sex kilo. Men slår den mitt rekord på 6,7?

Vågen berättar att gösen efter avdrag väger 7,22 kilo och ett jubel utbryter över isen! Fy fan vad kul. Vilken start!

Vi tar några fotografier. Beundrar denna fantastiska fisk. Sedan görs det som alltid känns bäst när en stor fisk fångats. Den släpps tillbaka...

Det känns liksom overkligt bra. Säger till Pelle:

- Nu skiter vi i det här, åker hem och poppar en flaska champagne.

- Jag brukar ha en cigarr i båten. Varför är inte den med på ismete, svarar Pelle.

Härliga känslor sprids över isen. Vi fångar några gäddor. Sedan hör jag Pelle:

- En till stor gös!

Samlar ihop vågsäck och våg och springer dit. Ännu en jätte får syna ovansidan av isen. Wow!

Pelles gös väger 5,1 kilo och är ett nytt "ismete-PB". Härligt!

Den är därmed nästan hälften så stor som Pelles största prickskyttade gös...

Pelle har en enorm gös på 10,9 kilo som PB, den största kända fångade gösen i mälaren. Någonsin...

Nåväl. En femma på ismete är skitbra! Som medlem tar Pelle ledningen i årets upplaga av Enköping Predatorfiskeklubbs tävling "topp 5".

En annan med medlem är Fredrik Johansson. Han satte svenskt rekord med en gädda på 21,07 kilo i somras. Vilken klubb!

Pelle kan liksom inte få nog. Han pimlar när det är lugnare. Får en gös på 25 centimeter. Sedan tar han dagens tredje art!

Jag föreslår att Predatorklubben inför "Topp 5" - Snorgärs. Pelle skrattar.

Det skrattas hela dagen på isen. Vi äter kolbullar. Det smakar ljuvligt. Livet känns fint. En just nu stark kontrast mot vardagen. Det är liksom det som är fiske. Komma bort och fokusera på något annat. Andas frisk luft. Umgås med vänner.

Gäddfisket går lite sämre. Jag fångar några gäddor som är nära fem kilo. Pelle fångar något större gäddor. Och fler. Samt ännu en snorgärs!

Efter lunch får jag återigen på något tyngre som följer med ganska snällt till hålkanten. Då startar ännu en fin fajt. Ännu en fin gös!

Denna gös väger in på 5,4 kilo och fullbordar en trippel gösar som jag tror är svårslaget på ismete... Vilken dag. Vi fiskar vidare till skymning. Fångar några fler fina fiskar. Sedan lämnas isen med leenden bredare än hälsosamt.

Pelles stegräknare visade att han rört sig 1,6 mil. Träningsvärken sitter som en smäck i benen. Men fan vet om inte träningsvärken är större i käkmusklerna!

Stort tack till medverkande gösar och kul sällskap. Hoppas vi snart ses igen!

Årets ismete har nu gett nya PB på gös, abborre och gädda! Vad blir nästa PB?

Jag gissar på snorgärs...

Sjön

Just det. Det blev en fisketur dagen efter. Denna gång tillsammans med Mats och Johanna. Vi mötte upp som bestämt och tog oss ut på isen. Delade upp var spön skulle sättas ut.

När allt var klart började ett gösrace! Morgonpigga rackare!

Vi fiskade på och fiskarna kom lite då och då. Inget direkt race... Men det hände en del. Johanna missade flera fiskar. Hon gjorde inget fel, men ibland kommer oturen klumpvis. De liksom vill inte sitta. Till sist vill hon kanppt springa på fäll.

Mats fångar en hel del fisk. Inga skrytsamma. Men i slutet känns det liksom:

- Vad fan, kan inte få Johanna dra en fisk???

Vi börjar plocka in grejerna. Men som ALLA sagor borde sluta, så skulle även denna få ett lyckligt slut! Johanna ska plocka in ett spö när hon ser att det löst ut. Hon tar dag i spöt och visst satt där en gädda!

Detta innebar ett nytt PB på gädda när vågen trycktes ner till fina 4,90 kilo.

Det var dagens största fisk. Härligt!

När fotograferandet var klart fällde ett av mina sista spön ute.

Det var en avslutande gös som också ville vara med på bild...

När jag först såg den i hålet tyckte jag den var större. Det var ändå dagens största gös. Skulle den bli största fisk - så jag fick slå Johanna?

Fisken vägde in på stiliga 4,7 kilo. So close - and so Faraway. Segern till Johanna!

Jag och Mats pratade bandet Radiohead. Jag såg dem på Sjöhistoriska 4 augusti 1995. De var förband till REM och hade precis släppt deras enligt mig bästa skiva, "The Bends". Bland det bästa jag sett live, fortfarande 22 år senare...

Mats och Johanna har biljetter till Radiohead i sommar. Jag är galet avundsjuk.

Jag får nöja mig med att se covers på Youtube. Tack för det Mats. Fan vad bra!

Tack för dagens sällskap och återigen, stort grattis till nytt PB Johanna!

Ismete februari 2017

Hemliga sjön(som så ofta..)

Grisgädda var målet. Sällskapet var Tony och Strand. Grabbarna hade valt sjö.

Kollade upp sjön och hittade en fin bild på en 13-kilos sommargädda!

- Han som fick den har haft på en ännu större!

Med sådana argument steg fiskepulsen med några hundra. Vi sammanstrålade och åkte iväg. Passerade någon bom. Parkerade och bar ner fiskeprylarna. Packa allt på pulka och avmarsch till vald plats.

Så snart grejerna var ute ser jag två fäll. Stora mörtar idag. Första var ett väntat mörtfäll. Andra var dagens första gädda. Närmare två kilo och en trevlig start!

Dagen rullar på där korvgrillning och pannkaksätande bryts av sporadiskt när enstaka gäddor behagade bita i våra mörtar.

Efter några gäddor mellan 1,5 och tre kilo kändes att något bättre var på gång.

Då fäller det för Tony som ropar:

- 100 plus!

Det var centimeter han tänkte på och när mothugget sitter kommer ett rop:

- Den är stor!

Precis vad vi vill höra. Matta och våg tas med.

Gäddan gör riktigt bra motstånd. Men till sist kan vi dra upp en riktigt lång gädda på gäddunderlägget. Den mäter nästan 110 centimeter och väger bara sju kilo.

En fin gädda på en mellanstor klarvattensjö i skogen.

Under dagen fångades totalt sju gäddor. Den på sju kilo var den överlägset största. En trevlig dag på sjön. En riktigt fin madam landad.

Jakten på den där 13-kilosgäddan får dock fortsätta!

Tack för sällskapet Tony och Strand!

Sjön

Stämde träff med Micke O klockan sju på morgonen. Bil ut var planen.

- Du kan köra först, tyckte jag och körde 100 meter bakom.

Isen såg fin ut och mättes upp till 25 centimeter veckan innan...

Efter någon kilometer ser jag Micke panikbromsa. Det ser ut som om han kör rakt ner i en råk!!! Jag tvärnitar och glider ditåt. Shit!

Får stopp på bilen cirka 40 meter därifrån. Backar undan fort.

Ser framför mig hur det flyger is runt Mickes bil. Han hoppar ur bilen blixtsnabbt. Sekunderna kan vara livsavgörande. Ha aldrig säkerhetsbälte på isen.

Panikslagen hoppar han ur bilen och blir stående utanför i vattnet. Det var dubbelis och bilen står på det andra lagret. Han lägger i backen och lyckas backa sig ur. Allt sker på max 25 sekunder!

Stannar bilarna och Micke berättar vad som hänt. Viljan att åka vidare får sig en törn. Testar att följa land, men en vanlig spricka känns som en enorm råk och vi vänder tillbaka, mer skitnödiga än någonsin.

Väljer ett annat ställe att ta oss ut. Där visste vi att isen varit fin. Vi lyckas komma ut med min bilen via en hamnpir, trots att bommen är stängd. Snart är vi på önskad plats, borrar och sätter ut spön.

Efter ett tag sitter första gäddan. Som alltid(börjar bli en vana) tar Micke en fin gädda som första fisk!

Gäddan väger in på sex kilo och morgonskräcken har förbytts till förhoppning.

Vi matar upp några gäddor till. Micke är längst bort när jag ser ett fäll på hans spö som står nära mig.

- Ta den du, vrålar Micke över isen.

Jag känner skaplig tyngd men nästan inga knyckar. Först vid hålkanten börjar det sprattlas. Snart syns en gös i hålet.

Gösta väger 3,8 kilo och blir inte glad förren han får simma tillbaka. Vi fiskar på. Mycket gädda mellan tre till fem kilo. Grillar korv. Snackar skit. Ibland själva. Ibland med nyfikna skridsskoåkare. Idag fick vi besök av en isjakt. Trevligt! Jösses vilken fart de får upp! På avstånd syns örnarna. En fin dag på isen.

Timmarna går och vi hoppas båda på en skymningsgös. Precis i skymningen ser jag en vippa sakta, sakta dras ner.

- Det är en gös, skriker jag till Micke, med mer förhoppning än fakta.

Det ät återigen Gösta som kommer på besök!

Vi tar någon bild och väger fisken till 4,1 kilo. En fin avslutning på en härlig dag.

Allt gick ju inte bra.

Micke fiskade bra. Men annars det sämre... Inledningen med bilen får nog alla skitnödiga. När vi väl kom ut på fiskeplatsen halkade han så fort han klev ur bilen. Sedan skar en gäddtand upp fingret. Fanns säkert hundra droppar blod på isen. Dessutom sträckte han ljumsken när han sprang på fäll.

Det kan vara tufft att ismeta! För dagen blåste det ganska hårt. Tur vi satt och gömde oss i lä bakom bilen. När jag sprang på ett fäll blev det annan underhållning. Kastade som vanligt handskarna på isen. Men nu snodde vinden handskarna som flög fram över isen. Jag sprang efter i full fart!

- Benen gick som trumpinnar, skrattade Micke!

Kastade mig efter handsken längst fram. När nästa kom sträckte jag ut likt Ravelli. Båda handskarna under kontroll!

Nästan hemma ringde Micke och berätta att han glömde en hink mört utanför bilen... Jag fick vända tillbaka. Tyckte synd både om mört och grannar. Vem vill städa undan en hink full med frusen mört? När mörten är hämtad går bilen sönder. Det kostar 9 000 kronor att laga. Hade hellre köpt en ny motorborr...

Ja, det hände mycket både på och av isen idag. Får väl avsluta med att tacka Micke för trevligt sällskap en händelsrik dag!

Vi har några fisketurer med väldigt mycket landad fisk. Snart kommer säkert den där bjässen jag vi alla vill ha. Påt igen nästa helg!

Stavtjärnsdammen

Tillsammans med Hinken gjordes en satsning efter stor abborre. Hinken hade trollat fram världens minsta mörtar. Grymt!

Väl ute trollade Stavtjärnsdammen fram världens minsta gäddor. Grymt, fast med annan innebörd...

Vi fick sju snipor redan när vi satte ut grejerna... Det konstigaste var en gädda som bet av linan på min jawjacker.

Vi flyttade oss 100 meter på dammen. Längst bort fick jag en snipa på Hinkens spö. Frågade Hinken:

- Du har bara enkelkrokar va?

Hinken svarade ja.

- Konstigt, för jag tyckte jag såg en andra krok i munnen på gäddan.

Tog bort Hinkens krok. Öppnande munnen och såg där min förlorade krok!!!

Skönt för gäddan att jag tog bort den. Trodde aldrig att en snipa under kilot vågade simma 150 meter igenom en hel tjärn... Finns det inga stora gäddor?

Vi fångade och återutsatte i alla fall 21 snipor. Största passerade som bäst 1,2 kilo. Var det inte abborre vi sökte?

Så var det. Dagens sista fisk drog Hinken på ett av mina spön. Arten vi sökte. Den vägde två.

Två hekto. Ridå!

Sjön

Laddade för en helgs ismete. Planerade upp fisket med Micke och Brixen. Hämtade Brixen på tidigt och mötte upp Micke på bestämd plats. Vi skulle gå 500 meter till en udde. Sedan gå 500 meter mot en ö för att hitta en djuphåla - så var planen.

Det var mörkt och vi tog tid till udden. Sju minuter. Sedan gissade vi vart ön låg och gick ännu sju minuter. Vi prickade nära exakt rätt. Häftigt!

För dagen skulle Micke köra egna spön och jag och Brixen dela. Vi delade upp riktningarna och bombade ut spön! Sedan började fisket!

Micke började som vanligt hala gäddor. Jag och Brixen fick titta på.

Denna vägde in på 6,5 kilo. Micke drog fler gäddor. Flera runt fem kilo. Jag och Brixen fick agera åskådare. Brixen hade gäddrekord på 4,8 kilo. Någon gös hade han inte fångat. Så jag fick lydigt visa hur en gös på 2,4 kilo såg ut!

Tyckte det var lite onödigt att jag tog gösen. Varför kunde inte Brixen få den? Så han fick PB?

Efter ännu några fiskar drog Micke igång grillen. Visste inte att han hade den.

Jag hade några vedträn. Hade även några kabanoss. Orkade inte ta med tillbehör. Men Micke hade med sig korv, ketchup, senap och extra korvbröd. Härlig flyt!

Micke sprang ifrån vad det gällde både antal gäddor och storlek. Efter ett tag fick så Brixen springa på ett fäll med lite bättre tyngd. Snart insåg vi att hans rekord åtminstone var hotat. Upp kom en prickig slemgurka på 5,3 kilo.

Nytt PB!

Klart grabben blev kaxig. Så snart fotograferande, vägning och tillbakasläpp var klart så fällde det på spöt en bit bort. Jag kunde dra upp en bara några hekto större gädda. Bara för att..

Brixen såg inte allt för nedslagen ut. Vi fortsatte plocka gäddor. Micke fick lite stiltje. Har jag aldrig sett förr. Jag och Brixen började hota i antal. Ja, någon typ av tävling kunde vi ha. När det gick bra!

Snart närmade sig mörkret. Jag sa till Brixen:

- Nu är det dax att ta din första gös!

Det dröjde inte länge så satt han där på isen med en rackare i famn!

Ett nytt prydligt gösrekord på 3,0 kilo. Grattis igen!

Det fick han ha i en halvtimme, innan det återigen skulle sättas PB!

Då lyckades Brixen höja sitt PB på gös till 3,2 kilo... Det gick bra nu.

En gammal regel säger dock: "Gammal är äldst".

Dagens sista skymningsgös drog Micke!

Micke fick kröna sin dag med en gös på 4,1 kilo. Kul! Vi beslutar oss för att packa ihop. Alla har fångat exakt lika många fiskar... Micke går iväg med pulkan. Brixen fattar inte det vackra i oavgjort och springer istället iväg på ännu ett fäll i mörkret...

En fin gädda kommer upp. Micke är den som vägt under dagen. Vi mäter istället fisken mot ett spö och släpper tillbaka.

- Jag tror inte det är PB, säger jag osäkert...

Tillbaka i camp fastställer vi 98 cm gädda. Den hade nog slaget rekordet. Jag gissar på strax under sex kilo... Rackarns!

Gissningar är dock inte rekordfiskar. Brixen hade ju dessutom redan satt tre(!) nya personliga rekord... Han verkade allt annat än nedslagen denna underbara fiskedag:

- Det är ju inte så svårt att slå nytt rekord. Det är ju bara att åka ut mer er igen, avslutade Brixen.

Så kan det kanske vara. Men det är mycket som ska stämma för att dra så fina fiskar vi fick denna dag. Men vi får ta det som en komplimang!

Tack grabbar för sällskapet. Fint väder, fina fiskar och trevligt sällskap - fiske när det är som bäst.

Dagen efter gav jag sjön ett nytt försök tillsammans med Mattias.

Kors i taket!

Två korsande flygplan var nog det mest spännande. Egentligen var inte fisket så illa. Men efter gårdagen krävdes en del. Vi stannade på åtta gäddor med fem kilo på topp.

Efter halva tiden bytte vi förresten plats efter två gäddor på 2,5 timmar...

Mycket slit för fiskarna.

Helgen innan var jag också ute med Micke. Hade ett bra fiske! Vi fick 22 gäddor. Micke fick dubbelt så många som mig. Tyvärr fick vi inga gäddor vi tyckte var värda att fotografera. Många runt fem kilo... Jag verkar tyvärr ha blivit fartblind för vilka fina fiskar vi fångar.

Inga bilder - inget att skriva om. Eller min favorit: Pics - or it did not happen.

Hofors FVO

Planen var att tillsammans med Hinken besöka Hinsen för att pröva ismete efter öring. Spännande!

Väderprognosen sa dock 8-15 meter per sekund och strax under nollan.

Klass ett varning!

Vi valde att i stället förlägga ismetet på en mindre sjö med inriktning gädda.

Fegt och klokt. Jag berättade för Hinken att jag fastnat för sjön av olika anledningar. Det kanske finns stor gädda?

På plats sa jag att det känns som att möjligheten är större för abborre.

Vet inte varför... Det liksom låg i luften.

Vi hinner sätta ut alla spön i lugn och ro. Skotta ihop en rejäl snöhög och bygga ett vindskydd. Trots en lite vindskyddad sjö blåste det som attan!

Drack en kopp te. Klockan gick lite... Sedan kom första fället. Bom. Och andra. Bom. Först det tredje fället fick vi programenlig utdelning!

Gäddan var svart som synden och hade vita fläckar på magen. Såg rätt häftig ut! Däremot var den smal som ett sugrör. Föga lovande!

Hinken drar sedan en likadan. Sedan får jag fäll igen. Kutar iväg och sätter mothugget! Fast fisk men inget större motstånd. Får med mig fisken till hålkanten och upp kommer en prima abborre!

- Hinken, ta med vågen om kom hit. Kilosborre!

Fisken hade fortfarande mörten i munnen, men jag vägde den ändå. Vågen visade 0,85 kilo.

- Aldrig sa jag! Startade om vågen och vägde den nu till 1,15 kilo. Kändes rimligare! Vågen kan inte ha nollställts. Bort med mört och krokar för ännu en vägning.

Abborren vägde in på 1,08 kilo och var nytt rekord för mig med 0,04 kilo... Perfekt!

Fisken är inte fullmatad och hade i bra kondition säker pressat vågen några hekto till. Hinner lagom väga, fotografera och släppa tillbaka så är det Hinkens tur att drilla upp en abborre på spöt närmast camp!

Väger in Hinkens borre till snygga 0,72 kilo. Har faktiskt aldrig varit med om två borrar på ismete. Vi drar någon svartsnipa till. Sedan drar Hinken sin andra borre! Denna tycker jag ser ut att väga kilot. Välmatad som de ska!

Den är för kort säger Hinken. Vad säger du?

Jag vet... Det är svårt att gissa vikt på frontade fiskar... Som det alltid är på denna sida! Fiskarna i centrum. Nåväl, firren väger in på 0,84 kilo.

Vi har nu dragit tre borrar på sammanlagt över 2,5 kilo. Så jäkla härligt!

Fisket fortsätter och vid varje fäll hoppas vi på ny storborre. Men det blir idel snipor. Vinden blåser mer och snöandet tilltar. Aldrig har två fiskare varit så nöjda över vårt vindskydd!

I bakgrunden ser ni Hinkens hål som levererade båda hans borrar. Vi har några mer misstänkta abborrfäll. Men det som kommer upp är svarta gäddsnipor i denna mörka näringsfattiga sjö. Vi slutar i skymningen och kan trots skitvädret sumera en fantastisk dag med tre granna borrar och elva snipor. Härligt!

I övrigt får det vara slut med skit nu. Jag har drabbats mer än lovligt. Idag fick jag också höra att ena fiskevännens mor fått cancer i magen och en annan fiskevän förmodligen fått en stroke. Önskar bättring till oss alla. Samt att inga andra drabbas av nått mer nu. Världen får bli snäll. Tack på förhand.