Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske september 2017

Kungsådran

Tillsammans med Scorer försökte jag boka en dags fiske i Kungsådran, som är en sidoström till Älvkarleby, Dalälven. Efter över hundra samtal till en upptagen bokningslinje, så gav jag upp. Efter 1,5 timme kom Scorer fram och lyckades boka en söndag i september. Lycka!

När det väl drog ihop sig hade några kompisar kommit förbi dagarna innan för att festa. Jag som numera är vuxen, gick hem 45 minuter innan stängning 03. Efter lite "gömma nyckel", så kunde jag somna in strax före tre. Strax innan fyra ringde ena kompisen.

- Jag kommer inte in med nyckeln.

Fick kliva upp för att inse problemet. Han var en våning nedanför... Bortsett från misslyckandet med att läsa namnet dörren, så lyckades han sannolikt skrämma slag på en granne. Olycka!

Nåväl, 45 minuter senare kom Scorer förbi och dagen fisketur kunde börja...

På plats ska fiskarna träffas vid en bänk vid pool tre. En kamrat till Scorer skulle varit med - men fick ställa in pågrund av utlandsjobb, så vi trodde vi skulle bli tre.

Men det dök inte upp någon. Så vi körde pool ett och två. Ganska omgående krokar jag i en fin fisk. Den drar ut lina. Sedan hoppar den och visar sig vara närmare tio kilo. Sedan går trekroken sönder och fisken lossnar. Fan.

Sedan krokar jag i nästa fisk. Den hoppar också. Ser ut att väga sex kilo. Nu går tafsen av. En sådan dag? Jag satte inte så hårt tryck, så den borde hållit.

Då drar Scorer på en lax som han programenligt drillar in.

En lax på ett par kilo sätts vackert tillbaka. Härligt! Mindre härligt, Scorer bryter spötoppen i tumultet runt landningen. Men han lyckas knipsa av spöt fint precis ovan näst högsta öglan och kan fiska vidare.

Vi väljer att gå nedströms mot pool tre. Där dricker vi en kaffe och träffar fiskare DJ-Per från Uppsala. Trevlig bekantskap! Han berättar att han haft sällskap av en fjärde fiskare. En utter! Vi pratar lite strategi.

- Inte så noga för mig. Vi behöver ju inte kliva på varandra, säger DJ.

Vi håller med. Det finns ett system med val av pooler, tider och val efter ålder. Bra egentligen. Särskilt om man inte kommer överens. Särskilt om man vill fiska av fler pooler. Efter fikat går jag upp en pool. Scorer bli kvar. Dj går till tvåan. Då ser vi varandra på de två övre. Jag går i nästa fisk. Hojtar på DJ. Inte en knyck. Men med sakta fart simmar den bestämt snett nedåt. Sedan kliver den av precis när DJ kommit fram för att assistera. Ännu en tung fisk. Men här misstänker jag en felkrokning. Det går troll i mitt fiske.

Vi flyttar runt lite. Stöter på DJ i fyran. Han pekar ner mig mot nacken. Hinner dra ett par kast innan DJ hojtar fisk. Den drar bra... Förklaringen kommer snart!

Denna är felkrokad. Dessutom bryts även denna spötopp av någon hundradel efter bilden. Jag tröstar DJ.

- Du är iaf inte fisklös.

Jag kliver sedan upp i pool två, där jag fick två hugg på morgonen. Det närmar sig lunch. Jag får ännu ett hugg och denna fisk fastar bakom en sten. Jag känner den sitta fast i någon minut. Är det möjligt? Jag överväger att klä av mig naken och simma ut. Vattnet är trots allt 14 grader... Lite slaklina så lossnar den och jag kan bryta förbannelsen och landa en liten lax.

Fiske är konstigt. Så fort Scorer lossat kroken, skickar jag ut flugan i en bakficka fem meter fram - och nästa fisk kliver på omedelbart! När jag ser fisken hoppa ser jag en regnbåge!

Regnbågen vägde cirka 1,5 kilo och var fenskadad. Det bevisar en odlad fisk i detta fall. Det är visst no kill i Kungsådran. Även på regnbåge! Förklaringen till det är fantastisk.

- Det rapporterades tio regnbågar på en dag. Så folk ljuger och påstår att det är regnbågar - fast det är öring...

Nåväl. Eftersom jag inte vill bryta några regler... Så tänker jag inte avslöja hur ödet tog hand om denna fisk. Det är inte helt uteslutet att den lämnades in till restaurangen. Regnbågar hör inte hemma i de vatten där våra vilda fiskar finns.

Två fisk på tio minuter. Dessutom stod nu Scorer med böjt spö! Sprang dit och fick se en fantastiskt vacker tecknad öring på ungefär tre kilo!

Det blev tre fiskar på en kvart... Och när vi mötte upp DJ så hade även han fått en fisk med sitt nymonterade spö! Nu snackar vi huggperiod!

Tre glada fiskar käkade på Älvkarleby turist och konferenshotell. Det ingick i det facila priset 1 200 riksdaler för ett dygns fiske. Även fiskarna skulle enligt reglerna få lunchtid. Så avbrottet på tre timmar passade mig skapligt. Blev en tupplur i bilen...

Scorer väckte mig.

-Jag såg tjuvfiskare. Jag har tagit deras bilnummer. Men de stack när de såg mig!

Suck! Nu skulle fisket börja igen. Men tror du inte dessa tjuvfiskare var tillbaka i vår "lunchpool"? Nu valde vi att smyga i buskarna. De fick en abborre de kastade tillbaka. Sedan fick de på en öring. Jag filmade!

Vi hade innan filmen ringt och meddelat att de var tillbaka. Men nu blev vi riktigt arga. Vi visar oss på andra sidan, vi vill ju dessutom fiska. Då blir det bråttom. Den ena börjar springa uppåt med spöt i handden. Den andra gömmer spö och fisk under huset i bakgrunden.

Då bestämmer vi oss helt enkelt för att gå dit och bryta spöt! Men väl där är det för sent... Det är förmodligen ankomsten av fiskevakterna som skrämt dem.

Tjuvfiskarna åker därifrån precis när vi hunnit runt till andra sidan älven. Vi ska precis berätta att vi ska ner och knäcka spö - när fiskevakterna visar upp sitt beslag!

Grabbarna har identifierats. Rapporterat bilnummer stämde. Polisanmälan är gjord. Nu inväntar vi bara att brottet ska läggas ner.

Polisen är ett stort jävla skämt när det kommer till fiskebrott! Jag har tyvärr ganska stor erfarenhet av detta. Tyvärr var det även fiskevakternas erfarenhet. Jag återkopplar om jag får rapport.

Vi kan konstatera att när de gömde fisken under huset visade de hur var väl medvetna de var om fiskebrottet de begick.

Skönt att spöna i alla fall beslagtogs.

Fiske var det. Jag hamnade återigen med DJ uppe i pool ett och två. Han fick ännu en lax. Sedan fick han ont i öronen.

- Nej, skreks av mig över älven när ännu en fisk lossnade.

Denna hoppade, så jag kunde konstatera en mindre fisk - som omväxling...

Sedan drog DJ en öring!

Men nu fick jag chansen igen och kunde landa en mindre lax. Skönt!

Jag gick ner på pool tre. Där mötte jag Scorer som fått ännu en öring runt tre kilo.

Han har även drillat ett "monster" som steg av efter flera minuters drillande på en nacke som den vägrade lämna.

Bestämde mig för att göra ett försök. Drar på en fin lax som hoppar ett par gånger. Jag bedömmer den till åtta kilo. Den lossnar... Strömblad ringer. Jag svarar samtidigt som jag fiskar med telefonen mellan öra och axel. Ett rejält hugg bryter samtalet. Jag berättar vilken dag jag haft... Sedan hugger det igen och nu är det fast fisk.

- Hugg. Hejdå, avslutas samtalet.

Ringer upp 30 sekunder senare och berättar om ännu en stor fisk som jag tappat. Denna hoppade dock inte. Så jag vet inte riktigt. Tung var den!

Suck. Det börjar skymma. Tillsammans med Scorer fiskar vi pool ett. Jag får på en sista fisk som också är förbannat tung och simmar uppströms. Den sitter på i ungefär 20 sekunder, innan den gör som alla andra större denna dag. Den lossnar. En sammanfattande avslutning för mig...

Vi kan sumera tre landade fiskar var. En regnbåge, tre öringar och fem laxar. DJ har fångat allt som huggit. Scorer har bränt ett monster och missat några dragningar. Själv har jag fångat tre små, och bränt ett helt jävla gäng bättre fiskar. Vi har även två brutna spön. Samt två polisanmälda tjuvfiskare!

Det var en dag full av action! Svinkul! Får trösta mig med att förmodligen ingen av fiskarna hade slagit mitt pb på 14,1 kilo lax.

Avslutar med en länk till fisket om du själv vill sitta i telefonkö några timmar.

Tack Scorer och DJ-Per för en trevlig dag!

Det är nog inte alla som uppskattar fiske efter den nattens uppladdning... Haha.