Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske juni 2014

Mittån

Fick en fråga av Strömblad om jag ville följa med och fiska under nationaldagshelgen. Tackade först nej, men ett återbud från planerat besök gav möjlighet att åka norrut.

Ringde även Santi - som med runt en sekunds betänketid tackade ja:

- Barnfri helg, jag ska med!

Klockan 5.20 hämtade jag Santi för vidare trasnport till Gävle. Där hämtade Strömblad oss 06.00. Tre rejält fisketokiga grabbar var på väg. Många timmar och mil senare var ett fiskekort inhandlat på OKQ8 för fisket i Långå FVO.

Målet var utloppet från Anån, som figurerat på TV med William Moberg Faulds. På plats fanns husvagn och FYRA andra bilar. Vi valde att ändå gå ned och titta. Synen som mötte oss var tråkig...

Otroligt att åtta personer fiskar samma utflöde. En av fiskarna var även rejält utvadad i strömmen, trots att du enkelt kunde kasta rakt över hela strömmen. Haveri.... Jag tror William har ett visst genomslag. Eller som några andra ett tag senare dystert sa:

- Jag har fiskat här i 27 år och aldrig sett så mycket fiskare.

Ridå för Anån. Vi valde Mittån som ny destination. Åkte upp till "sikstoppet" och såg där två spinnfiskare. Vi träffade även på två flugfiskare. Crowded värre.

Men nu kunde vi inte låta bli att fiska och snart stod mitt spö i vacker böj. Halleluja!

Detta var en öring på tre hekto, en sann befrielse efter lång resa. Jag fick också en liten harr. Santi var inte sämre och drog en harr strax över 40 cm.

Vi såg en hel del riktigt fina vak, men de verkade vilja vara längst ut och utom kastavstånd. Men ibland såg vi även andra vak. Jag lade ut på ett sådant. Hände intet. Men när jag plocka in linan drog det till ordentligt. Ännu en prickig fick under kort tid syna ytan på andra sidan.

Efter denna öring runt fyra hekto ville vi hitta ett ställe med lämplig tältplats. Vi valde att packa ryggsäckar, kasse med ved och allt vi behövde för någon kilometers promenad till Mittåns utlopp i Grundsjön. Jobbigt som attan med alla prylar. Men det var intet jämfört med synen när vi var framme... TRE tält.

Vi talade med grabbarna och stannade en bit upp och lagade mat. Det var akut för att inte bryta ihop av alla människor som var där redan så här tidigt på säsongen. Efter lite pasta och Dolmio så vandrades uppströms tills en tom tältplats hittades. Äntligen!

Vi satte upp campen och rörde oss uppströms. Såg sällan något vak. De vi såg var långt ut och ofta bortom kastavstånd. Vi träffade på några göteborgare. Det saknas sannerligen inte fiskare i detta område. Ena killen sa att det varit några vak utanför en gran i närheten.

Jag plockade där ännu en lite öring. Göteborgaren sa att han fått röding där. Spännande!

Några meter ifrån fanns som en liten insjö - sammanbunden med en liten kanal ut i Mittån. Där vakade det frekvent. Vackert när det är vindstilla. Jag tog mig ut på en liten "mosseö" som var allt annat än stabil. På andra kastet togs min fluga i ett vak. En mindre drill kunde starta och snart var dagens tredje art fångad.

Det visade sig att det inte var vanlig röding. I stället hade jag fångat en bäckröding. Ett otyg för våra inhemska arter i strömmarna.

Efter detta hände inget av värde. En fjälluggla flög förbi. En örn visade sig tidigare. Rena safarin! Grabbarna gick hemåt. Jag beundrade en regnbåge.

Efter denna fiskedag samlade vi oss runt en "campfire". Vi hade inte fått några bjässar. Det gjorde intet. Vi hade haft det fantastiskt trevligt ändå!

Inte blev det sämre av grillning av gott kött, lite potatissallad och öl. Godast var ändå romen utspädd med cappuccino eller oboy... Vi kröp ner i sovsäckarna först när romen tog slut.

Dagen efter sov jag och Strömblad länge. Santi tog lite morgonfiske. Hade gett några småttingar. Efter frukost gick vi återigen uppströms för fiske. Åskan började dundra och regnet kom. Vi tog ett snabbt beslut. Förflyttning!

Tack Mittån för denna gång. Det var ganska högt vatten och inte så många kläckningar. Jag tror området har potential för fint fiske. Jag återkommer gärna.

Du kan läsa mer om fisket i Långå, och köpa fiskekort på: