Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske december 2015

Nichupte Lagoon, Cancun, Mexico

Året innan hade jag fiskat Bonefish på ön Cozumel utanför Yukatanhalvön. Det var kämpigt, fast jag till sist fick en. Denna gång visste jag inte hur jag skulle göra med fisket. Fisket är helt enkelt inte vidare bra på Mexicos "vinter".

På sommaren kan du med fördel fiska marlin, sailfish, Tarpoon och Bonefish. Strålande tider! Men nu var säsongen mer för barrakuda, grouper och andra ännu mindre fiskar.

Jag valde att inledningsvis ta det lugnt. Vi bodde i Cancun, på hotellzonen mellan naturreservatet Nichupte lagoon och havet. Jag såg någon Big Gamebåt komma in med små Mahi Mahi och någon Barracuda. Även någon skaplig annan fisk.

Men inget wow!

Vi tog det lugnt. En kväll gick vi utanför resorten och åt lite fine dine!

Det blev en fin tallrik havets läckerheter som hummer, räckor, krabba ostron och extra allt. Kanon.

Men utanför restaurangen hände något helt annat. Där samlades minst 30 feta fiskar och hoppades göra oss sällskap med vår måltid. Dessa fiskar bedömde jag vara mellan fem och tolv kilo. Arten var en flugfiskares dröm, tarpoon!

Givetvis matade jag mina vänner!

Fiskefebern nådde kokpunkten. Jag googade allt jag kunde! Trots att kyparna, liksom några andra jag mött, sa att fisket i nationalparken Nichupte Lagoon, var strängt förbjudet och renderade i polisbil.

Då hittade jag Cancuntarponfishing som erbjöd catch and release med guide i lagunen. Företaget hade närmast orimligt bra kritik på Tripadvisor. Jag ringde upp på kvällen innan vi skulle byta hotell och lyckades mot alla odds boka en guide mellan 07.00 och 10.30 dagen efter! Upphämtningen för hotellbyte skulle ske vid elva, så gott om tid...

På plats så riggades mitt Loop Blue Line salt med Danielsson F3W klass 7-10 laddad med en bonefishlina #8. Perfekt! Sedan for vi i soluppgången ut på lagunen i jakt efter fisk!

Vi följde mangroveträsken och jag kastade nästan oförskämt bra för att vara så länge sedan sist. Guiden blev så imponerad att han ville testa mina grejer. Fiskarna var inte det minsta imponerade. Jag kände dock tre fiskar som dock inte ville fastna. Bland dessa hugg såg jag några mindre Tarpoon runt tre kilo.

Jag föreslog att vi skulle testa utanför en viss restaurang där jag med säkerhet kunde utlova både större och fler fiskar. Men just där fick man inte fiska...

En gång såg guiden hur en gigantisk snook närmare tio kilo följde efter flugan. Den tog dock aldrig.

- Varför tar de inte, vrålade guiden frustrerat!

I slutet av dagen ser jag plötsligt en grupp jacks komma på nära håll. Jag drar in lite löslina ock serverar dem min fluga perfekt.

Det tar inte mer än en sekund så ser jag hur den ena tar flugan och mothugget sitter perfekt!

Det blir en tuff fajt där jag från början pressar fisken stenhårt för att den inte ska gå in i mangroven. Men det går inte att hålla emot en tiokilos Jack...

Den drar ut lina. Men lina ligger löst på kastdäck och jag har inte varit nära att veva in löslinan de sekundrar fajten varat.

När den gör sin första rusning flyger linan upp från båtdäck och fastnar runt min första ögla. Sekunden senare brister tafsen och fisken är förlorad.

Bambis ögon såg vid jämförelse glada ut. Tiden var slut, läppen dallra och båten vände hem!

Firman hade en annan båt ute som även den gick fisklös. Inte heller dagen innan hade gett resultat-så tydligen var fiskarna inte på hugget.

Detta var slutet för mitt fiske i Mexico. Visst lockade en tur efter bonefish på Cozumel. Men tuff resa dit, dyrt och allt annat än fiskgaranti hindrade.

Även en Big Game-tur lockade. Men jag ville inte fånga Barracuda till samma pris som marlin och sailfish...

Valet blev att istället att dyka med Bullsharks. Tjurhaj, tigerhaj och vithaj är de arter som är kända för att kunna attackera människor. Utanför Playa del Carmen, där vi bodde andra semesterveckan, finns det på "vintern" många enorma och gravida tjurhajar som kan ses vid dykning. Det sker även matning av en person iklädd "haj-rustning", samtidigt som en grupp sitter samlad på botten. Vi valde att inte vara med om någon matning - utan hoppades fru Fortuna skulle ge oss ett möte!

Vi såg flera hajar. Helt fantastiskt! Pulsen steg ordentligt när en tremetershaj på cirka 200 kilo valde att simma rakt mot mig för att vända bara någon meter bort, när den inte kände lukten av fiskmatning... Jag höll ut kameran och fotografera. Dykguiden pekade något som betydde:

- Dra in armen, annars blir den hajmat!