Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete februari 2018

Lake Sibbo

Jag hade testat ismete här en gång förut. Då valde fiskarna att försätta sig i dvala. En gädda kom upp på tre fiskare. Nu fick jag chansen ännu en gång!

Sjöns krokodiler skulle tämjas med Pelle och Gösdrottningen.

Vi började med att dra igång värmen i boendet och kunde där se sommarens största  gäddor. Störst var en gädda på hela 125 centimeter. På plats fem "bara" 117. Potentialen för grisgädda är bra!

Vi bestämde oss för att fiska i anslutning till utloppet. Efter en promenad så började grejerna att sättas ut. Vi hade hört om tunna isar. Isen visade sig vara tolv centimeter. Ett tungt slit att handjaga tio hål, när de andra har motorborr...

Fiskarna valde dock att göra allt annat än att slita. När bästa fisket, som brukar vara innan elva, var över så kunde vi sumera enstaka fiskar av blygsam storlek.

Gösdrottningen surna till.

- Jag tar min panotix och spanar på andra ställen om det finns mer fisk där!

Efter en kvart ringde telefonen.

- Det är mer fisk i den här viken. Jag tycker vi flyttar!

Vi höll med. Sedan började flytten. Snart var vi klara. Inget hände. Annat än sedvanliga snipor. I detta fall var det gäddor mellan ett och fyra kilo.

Jag började laga mat. Satte igång grillen och började köra hamburgare. Då får Gösdrottningen fäll. Typiskt! På mothugget syns en rejäl böj och fisken ser uppenbarligen fin ut. Efter en rätt lugn kamp kan en mäktig gädda lyftas över iskanten!

Gäddan mäts till över 111 centimeter och väger 9,54 kilo när vågpåsen är avdragen. Kalasfisk! Och hamburarna var brända...

Flytten gick hem... Och utöver det finns inte mycket att rapportera i fiskväg.

Vi tog oss tillbaka till camp Sibbo och började jobba med maten.

Renytterfilén hade inte hunnit tina. Underbart att med en drink i handen vakta brasan tina upp köttet.

Snart var köttet stekklart. Pelle drog på kokmössan och stekte på. Därefter gjorde han sås på skyn och tillsammans med några potatisbakelser och rödvin var smaksensationen ett faktum.

Inte minst Gösdrottningens hund Bella jublade över maten... Vi avslutade med Tiramisu. Kalasdag som utöver en grisgädda, grym mat och trevligt sällskap också innehöll cirka två mils rörelse på is var...

Effekten var självklar. Klockan 22 hördes snarkningar från samtliga.

Inte minst Bella var utmattad. Hon sprang nog minst det tredubbla!

Vi rörde oss i slowmotion morgonen efter. Träningsverk i ben. I mina armar efter dumborrning. Blöta stövlar och förvirrat beteende... Inga "pigga mörtar" som kämpade sig ut på isen.

Men ut kom vi. Spöna också. Liksom Pelles camptält!

Idag behövdes vindskydd med en vind på tio meter per sekund. Än bättre kändes det med Bella längst in sovandes i tältet.

Särskilt när havsörnen tog sig en sväng förbi!

Fisket då? Katastrof. Barometern sjönk som en sten. Nappkalender förklara hopplöshet. Inget kändes rätt. Jag fick en femkilos gädda som hade skalle för att väga minst sju. Blev förvånade när Pelle med gälgrepp lyfte den ur hålet.

Alla fick fisk. Gösdrottningen fick också en femkilos. Men i motsats till min vanskapta stackare var hennes kanske den vackraste gädda vi sett!

Så där är fiske. Ibland går det kalasbra. Andra gånger kass. För mig gick det kass hela helgen. Men tillsammans med Pelle och Gösdrottnigen blev ändå helgen underbar. Dessutom fick vi en grisgädda på tre fiskare. Det ska vi varfa glada för!

Tack för denna helg Pelle och Gösdrottningen!