Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Båtfiske december 2015

Storgösken

Planen var en dags fiske och efter en frukost gav vi oss iväg mot Montrose för att fresta öringar som kan stå kvar efter lek.

Vi lyckades kasta en hel del innan jag upptäckte en skylt om fiskeförbud. Jag var ju bombsäker på att fiskeförbudet upphörde 15 november. Nu stod där 15 december.

Kontrollerade Hofors FVOs hemsida igen - och där stod 15 november.

Lite dubbla budskap. Jag skrev på facebookgruppen för Hofors FVO och fick där förklarat att det är 15 december som gäller.

Lite sen reaktion... Men som de sanna djurvänner vi inte vill vara, så lyckades vi ändå inte motionera någon öring. Ingen skada skedd - även om vi i alla fall hade släppt tillbaka eventuella fiskar.

När vi väl upptäckte skylten - så kunde vi konstatera att hela stället var tapetserat med förbudsskyltar. Faktum är att vi måste ha varit blindbockar som inte såg skyltarna från början! Så kan det gå när du förtrollas av vattnet!

Som om olyckan inte var nog fick vi städa andra sidan av bron. Vi tackar för spinnaren i trädet. Dock blev vi arga på den som lämnade skatboet av lina till fåglarna att fastna i. Hoppas du drabbas av en ordentlig portion analklåda.

Åkte till Hubo-långsjön för att se det omöjliga isläget till helgs tävling. Game over även där. Noterade is vid isättningsplatsen för båtar i Tolven. Nu var goda råd dyra.

Hem och koppla på båten och avfärd till Korsica i Storsjön. Väl där var det is vid iläggningsplatsen. Åkte vidare till Sätra någon halvmil bort - is även där.

Curst? Nu gav vi upp Storsjön och bestämde oss för "Homelake". Det fick bli Storgösken.

Där fanns ingen is och vi kom ut bra med både båt(efter några högst tvivelaktiga kopplingar till batteriet) och wobblers. Behöver jag tillägga att det blåste hårt och pendlade mellan duggregn och ösregn?

Inget stoppar dock riktigta fiskare!

Jag drillade snart en gädda. Den lossnade.

Hinken hade bommat två ismeteturer och såg lite moloken ut i regnet. Trots att min fru lyckades skicka med oss några koppar choklad och lussebullar. Det sista borde vara ett tecken för att stanna hemma i stugvärmen - snarare än fiska.

Plötsligt hade Hinken napp. Som han dessutom lyckades förvalta med en fin liten gädda i näven efter en drill.

Därmed var hans förbannelse bruten och av bara farten högg det igen!

Ja, Hinken drog sammanlagt tre gäddor i oväder och elände. Själv hade jag tre på - och fick inte upp någon. Suck. En riktig jävla skitdag räddades en smula av en kopp glögg och en bastu efter.

Är dock glad för att Hinken äntligen fick fånga fisk. Han åkte från Hedemora för att fiska - trots detta väder. Så han var värd att få alla fiskar!

Får se vad som händer nästa helg! Nya tag då..

Båtfiske juli 2015

Storgösken

Otroligt sen årspremiär för båten... Annat att göra, men plötsligt öppnade sig en lucka. Vi åker, sa jag till frun.

Hon laga mat och jag fixa i ordning båten. Åt gjorde vi ombord.

Frun stekte en wok på kyckling och grönsaker. Smakade mumma. Jag skickade ut spöna samtidigt som jag åt. Med ögonen på maten så skrek frun napp.

- Ta den du, sa jag!

Efter en rätt lång drill kunde jag med enorm håv fånga liten gädda. Vägde nog in på 1,5 kilo. Gäddrädd fru lät mig få hålla för foto...

Redan innan fotot var taget var uppmärksamheten åt annat håll. Vi trollade vidare och ute på djupare vatten då det började det rycka i andra spöt. Nu tog jag drillen, som nästan slutade när jag fick fatt på spöt. Ja, fisken var kvar, men den sprattla inte vidare mycket.

- Det här kan vara gös, sa jag.

Inne vid båten visade sig mycket riktigt en liten gös som svalt hela wobblern. Det blev en bonkad fisk som vägde prick kilot med sina 50 cm. Eftersom jag höll upp fruns gädda - fick hon hålla upp min gös.

Efter denna fisk började vi kasta efter abborre. Vi ville få en trippel. Hade ju passat bra då vi på förmiddagen kommit trea i en golftävling. Jag fattade inte vår logik i det. Det gjorde heller inte abborren. Totalnobben.

Däremot ville en liten snipa brottas med mig. Även frun signalerade fisk och jag kan inte kalla oss besvikna då det inte var abborre... För nu kom det ännu en gös! Stöpt i samma form som den första gösen.

Vi släppte tillbaka Gösta2 då det räckte med en matfisk. Inga skrytfiskar, men ändå riktigt kul. Vi var nu nöjda med kvällen. Det började bli kallt. Vi hade redan sett solen gå ner och begav oss hemåt på en sommarvacker homelake. Tack för en trevlig kväll min kära.

Jag hoppas nästa fiske i homelake blir en liten "fisketävling" med grannar längre ned i sjön som kanske toppas av en bastu. Vi får se!

Ismete mars 2015

Storgösken

Tog en eftermiddags ismete i Homelake. Skulle haft en kompis med, men det blev "no-show", så jag drog ut själv med mina sista mörtar.

Det finns en liten bäck som rinner ut från golfbanan och utanför den har jag ibland sett lite ekon på ekolodet.

Vandrade iväg och började sätta ut spön. När allt var klart och jag kunde sätta mig till ro - så hade jag redan fått tre snipor. Samtliga runt kilot och väldigt smala.

Jag satt kvar ett tag till. Fick två snipor - sedan flydde jag mot andra jaktmarker!

Satte ut spöna på nytt och drog ännu en snipa. Snart fällde det igen och nu kunde jag känna lite bättre motstånd. Äntligen!

Upp ur hålet kommer en gädda på ungefär 95 centimeter!

Längden var alltså godkänd. Det var ju kul. Konditionen var dock även här skral. Jag blir orolig för sjöns gäddor. Är de sjuka? Denna gädda vägde 4,1 kilo. Den borde ha vägt sex kilo. Tråkigt!

Det blev i alla fall en fin dag på isen. När solen gick ner kom en isande vind och jag packade ihop. Det blev totalt tolv gäddor och grannen Bertil fick en när jag kom hem. Resten gick tillbaka. Jag hoppas gäddorna mår bättre nästa gång vi ses!

Båtfiske maj 2014

Storgösken

Årspremiär för båten. Laddade med spön och tillsammans med frun lade vi i båten i sligen. En provstart. Batteri dött. Några svordomar. Game Over!

Ifall inte en hjälte vid namn Erik W dykt upp! Han hade ett batteri extra och några krokdilklämmor som fick båten att starta. Tusen tack!

Då motorn var tvungen att vara igång så valde vi att trolla runt. Fick en liten abborre ganska omedelbart.

Snart kom även vår hjälte och flög förbi längs med vassen.

Fick även igång ekolodet och började hitta lite småfisk. Men även några lite bättre bågar. Snart bugade sig mitt spö - och en första snipa gav sig till känna. Gissar att vikten var cirka 1,5 kilo.

Vi stannade kvar på platsen och snurrade runt i närheten av fiskstimmet, som vi slängde en markör vid. Det gav ännu en snipa. Och därefter en till på strax över två kilo.

Efter detta hände inget annat än att frun frös och vi i sakta fart rörde oss hemåt. En skön tur trots allt. Även om fiskfördelningen blev orättvist fördelad. En riktigt bra dag över huvud taget. Inledde med att vinna en golftävling och såg sedan (streamat) Södertälje Kings vinna SM-guld...

Nu blir det till att köpa ett batteri - och inställt söndagsfiske. :(

Tack Erik för hjälpen!

Spinnfiske maj 2014

Storgösken

Finbesök av Sillen och Saraha... Supertrevligt som vanligt! Efter en golfrunda bestämde jag och Sillen att vi skulle ner och basta vid sjön, fiskespön med.

Vi hoppade in i bastun och tände elden. Sedan ut och kasta med spinnare. Det tog bara några kast så högg en gädda strax över två kilo.

Bara något kast senare högg ännu en gädda! Sillen misströstade i flera minuter innan han fick sig en gädda!

Efter det börjades bastandet. Så jäkla sköööönt. Några kalla och hopp i sjön! Sann glädje att bara njuta av livet. Efter bastun började jag städa. Sillen fiskade och drog även han en andra gädda. Grymt! Hur svårt kan det vara?

Efter detta intogs en grym måltid och en härlig kväll. Ibland känns allt så jäkla bra. Ofta brukar de sammanfalla med besök från just Sillen och Saraha.... Tack för besöket!

Jerkfiske november 2013

Storgösken

Åkte ut en dag tillsammans med Classe. Gädda var målet, och jerk metoden...

Vädret var mulet och temperaturen visade på fyra grader. Att lägga i båten gick prima. Att stoppa spön i spöhållarna var svårare. Inledde med att dumpa ett prickskyttespö i plurret. Dök efter som en kobra - och fångade spöt 20 centimeter ner i vattnet...

Puh, om än med aningen fuktigare högerarm.

Efter en snabb tur till andra sidan började fisket. Vi såg en del stim av småfisk vid första stoppet. Men inget högg. En drift senare kände jag ett bekant ryck. Fast fisk!

Denna snorunge föll för en modell av Alien Eal. Snabb catch and release. Sedan gick det trögare. Vi fiska hit och dit. Paniken spred sig i båten. Beten byttes. Classe var FF och tog till en grisrosa "pigg"... Fegtrick?

- Totaldiss, svarade gäddorna och gav fullständigt fan i "piggen".

Den gode Classe kämpade vidare. Men tvingades lämna det rosa laget och till sist gå över till regnbågsgänget... Då lossnade det per omgående!

Den räknas, även om kroken kanske ska sitta i munnen... Efter två timmars dålig action är man glad för allt som gungar. Några kast senare högg det för Classe igen intill båten. Dock hoppade den firren av. En annan drillade han in till båtkanten och gjorde en aningen för snabb release..

Classe hade onekligen funnit ett vinnande recept. Jag var inte sen att kopiera. Det funkade för mig med.

Dessutom kopierades även krokningsteknik... Nu lossnade det ordentligt. Samtidigt som örnen gled över våra huvuden, drogs gädda efter gädda. Den ena mindre än den andra. Gung i alla fall! Jag stannade på fem småsprattel att lossa. Vissa till och med rätt krokade.

Classe fick nöja sig med två, med dagens största. Hade den pressat vågen till 1,5 kilo?

Det vete katten. Oklart. Var inte direkt läge att plocka upp vågen idag...

Hur som helst var det kul att komma ut och fiska lite! Tack för trevligt sällskap Classe! Nästa gång tar vi de stora....

Trolling september 2013

Storgösken

Detta var Klinsmans första besök i vårt nya hem. Frun skulle på kurs i helgen - och jag hade bara en kort föreläsning att hålla en timme på lördagen.

Jag ringde Klins på fredag morgon och undra om han ville komma förbi och fiska lite i helgen.

- Du kan komma direkt från jobbet(som ligger norr om storstan), du behöver inget, allt finns. Till och med tandborste!

Efter en stunds betänketid kom ett positivt svar.

Klinsman svängde in vid huset klockan sex på kvällen. Ljuset släcks på sjön halv åtta, nu på hösten.

Jag hade börjat laga middagen, men frågade ändå: Ska vi fiska?

- Klart vi ska!

Inte de bästa förutsättningarna, men vi var snart i spat med spön ute för lite släpfiske. Efter någon kvart kom första hugget. Den släppte dock omedelbart.

Däremot blev det en härlig drill på nästa hugg. Inget stort, men stridbart!

Vi styrde vidare mot solnedgången, tiden rann snabbt iväg.

Tyvärr ville inga fler fiskar kliva på. Men vädret bjöd på magi! Skapligt varmt och vindstilla. På ena sidan var det solnedgång - på andra månsken.

Kvällen blev bara mer och mer underbar!

Så lite utebliven fisk gjorde intet. Hemma lagades lammrostbiff, klyftpotatis och en whiskysås. Bastun värmdes. Småsnack och några kalla. En perfekt start på en trevlig helg! To be continued!

Spinnfiske juni 2013

Storgösken

Premiär för sommarfiske i min hemmasjö Storgösken. Som nyinflyttad var spänningen på topp idag när jag och frun åkte ut en sväng. Jag var uppe hos grannen och lova fisk innan - sedan bar det av!

Efter någon timme såg jag något på ekolodet - och en kort stund senare böjde sig mitt spö. Efter en kortare fajt visade sig en gädda på 1,5 kilo. Puh, grannens middag klar...

Nästa firre att bordas var inte lika skrytsam. En felkrokad mört...

Vi njöt till fullo när vi sola oss runt på en lugn sjö, självaste nationaldagen.

Härligt med hål sju i bakgrunden. Strax efter började det rycka i fruns spö. Upp kommer en supernice abborre på 0.78 kilo! Hon kan hon...

Jag fick också några fler borrar. Hon med... Och jag drog några gäddor. Hon en - såklart dagens största... Men precis när vi var på väg att avsluta börja mitt spö gunga fint!

Turboveven in borde avslöjat fisksort... Men jag blev ändå glatt överraskad!

Vilken underbar dag! Gösen var på kanske två kilo. Vårt hus finns med i bakgrunden av bilden. Känns som om vi hittat hem!

Fantastiskt att (med mörten) dra en fyrling arter första riktiga försöket!

Halleluja!

Ismete januari 2013 x 3

Storgösken

Jag och Classe tog ännu en runda - nu på ett nytt ställe dit många olika tipsat om gös. Vi var på plats vid rätt tid, rigga ut grejerna, käka frulle och byggde snöskydd, sedan kom första fället!

Det var inte mycket till motstånd. Men när den väl visade sig i hålet - var det en abborre!

Fisken visade sig väga strax över fyra hekto. Men Classe har tagit borre på sommaren 2010 som vägde 1,3 kilo. Så det finns storborre! Aborren fick förresten Classe att säga:

- Nu tar vi en trippel, borre, gädda och gös!

- Vi går för fyrling, svarade jag.

Fjärde fisken som jag sa var lake. Fisket fortsatte utan allt för mycket spring. Kom en snipa här, och några fäll utan fisk där..

Rätt som det var tyngde det lite bättre när Classe drilla.

Det var en tjusigt tecknad madam på fyra kilo. Nice. Detta samtidigt som GG var på besök. Så nu kanske vi kan skrota besöksförbudet - då det inte betydde otur?

Inte långt efter var det fäll på samma spö igen. Denna gång var det jag som fick drilla upp lillesyrran - nu på tre kilo.

Sedan hände det inte vidare mycket. Var några fäll utan fiskkänning. Dessutom vara alla gäddor utom en krokade i ytterläppen. Så förmodligen var de inte riktigt på hugget. Det sa också några andra rapporter från grannsjöarna.

Ändå en riktigt kul fisketur med en borre och sex gäddor. Nu var det visst en kille som fått en lake vid mörtpimpel(!) i sjön också. Ska visst finas fina lakar i området... Så min fyrling är inte omöjlig. Även om vi bara klara dubbel för dagen..

Högst troligt att jag och min fru köper hus där också. Då blir det nog en väldans massa fler turer hit..

Ismete januari 2013 x 2

Storgösken

Fick ett meddelande från en flugfiskande broder i Hofors. Han hade läst på denna hemsida och ville dra ut och fiska! Och jag gillar ju också att fiska... Men det är knappast flugfiskeläge nu. Så det fick bli ismete. Det tog ett par dagar och snart var vi ute på Storgösken för lite spöböj!

Classe var ingen egentlig isfiskare. Men efter att jag visat första snipan hålet tur och retur - gjorde han detsamma!

Fast Classe var än snabbare att lossa. Jag var grymt imponerad! Särskilt av mothugget som jag lyckades sabotera med en allt för vek slirbroms. Men lossandet blev ju perfekt. Vem vill kladda småsnipa i minus fem? Eh... Jag va?

Nåväl. Vi fiskade på, och gäddorna nappade lite då och då. Någon gång fick vi faktiskt dubbeldrilla. Fast min släppte i mothugget. Classe visade hur gädda skulle drillas. Fiska kan han.

Tyvärr var inte storleken något att skryta om under dagen. Men med mycket inte så noga vägning, drog jag en trekilos på videon nedan.

Classe hade jobbat på fikat och framför allt lunch. Det blev korvgrillning!

Smakade kanon även om grillen tog lite tid att tända.

Men under den tiden drabbades Classe av pissnödighet. Så då högg såklart dagens största gädda! Blev lite fajt. Men vågen stanna förmodligen runt 2,5 kilo... Märkligt nog vägde den mindre än gäddan i videon innan. Ändå störst? Skumt.

Nåväl. "Tyvärr" stördes dagen av två besök. Först GG med lillpöjken. Trevligt, men det sluta hugga tvärt. Sedan kom Classe kompis. Även det trevligt, men inga hugg nu heller... Dessutom hade han sin fina dogge boxarn med sig. Klart jag skulle skoja..

Slog på arslet och gjorde mig illa i mitt sargade knä. Suck! Inga mer besök vid fiske...

Summa summarum drog vi sju gäddor jämt fördelade. Var en kul fiskedag - och skoj att lära känna Classe. Hoppas på fler fisketurer.

Ismete januari 2013

Storgösken

Fruns syster med familj var på besök. Jag kapade Stickan för ismete på Storgösken. Dessutom ville han upp tidigt. Nice!

Gryningsljuset var vackert och grejerna ute vid 8.30. Men inget hände. Först någon halvtimme senare kom första fället. Kände fisken direkt - och den kändes bra. Snart var den uppe i hålet och krokarna kunde börja lossas.

Gäddan frigjordes när den var kvar i vattnet för att den inte skulle förfrysa sig. Flickan vägde fina 5,1 kilo. Inte illa! Blev tvungen att föreviga denna dansanta madam.

Efter detta var det huggperiod. Snart stod även Stickan med böjt spö och fajtade en jeddai.

Stiligt fajtat av Stickan. Än stiligare pooose!

Faktum är att vi knappt kunde fika för alla fäll. Fick ju springa runt lite överallt. Superkul. Visserligen var det inga jättegäddor. De flesta låg strax över kilot. Extra kul var det när solen kom fram och värmde. Det var då det nappade som bäst.

Men det var fortfarande en hel del minusgrader. Jag hade tidigare lyckats doppa en av rullarna i lite snösörja. Det var nära att gå illa, när spöt höll på att flyga ner i hålet.

Inte helt lätt att reda ut ens när spöt var i handen.

Men allt löser sig till sist.. Solen gick i moln runt klockan elva. Då skulle det enligt huggtabellen börja en huggperiod. Det gjorde det inte...

Istället blev det mer sällan mellan huggen. Men jag framkalla ett helt på egen hand. Jag sa till Stickan att så fort strålen under pisspausen börjat - då kommer det hugga!

Mycket riktigt! Det är banne mig sjukt. Men gäddan komma undan. Vi var tvungna att sluta strax innan klockan ett. Så vi plockade in. På sista spöt fällde det precis när vi var framme. Stickan fick den stora äran..

En avslutande gäddsnipa. Vi stannade på strax över tio gäddor under en helt underbar dag. Inga gösar - vilket jag gärna hade sett. Däremot fungerade mina egengjorda vippor utmärkt! Tack för sällskapet Stickan - och välkommen tebax!