Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske juni 2014

Svågan

Fick en kväll över i norra Hälsingland. Jag hade hört talats om att det fanns mycket harr av mindre storlek i Svågan, ett vatten som rinner ut i Dellensjöarna. Jag har länge tänkt pröva detta vatten.

Jag stannade till på Preem i Delsbo och köpte fiskekort. Åkte sedan västerut längs Svågadalen tills jag nådde en "naturcamp" sex kilometer nordost om Friggesund. Där träffade jag en "avlägsen Fiske-bror". En maskmetare helt enkelt... Han berättade att han brukade få en del rätt fina harrar. Jag frågade hur stora?

- Styva halvkilot, var det stolta svaret.

Jag hann tänka att detta förmodligen var sämsta möjliga fiskestart. Jag kikade runt i Svågans böj runt vildmarkscampen. Såg några småvak.

Vägrade byta om, men kunde inte låta bli att ta fram flugspöt. Blev ett påslag och en harr av den absolut minsta storleken. Bara att plocka ihop och åka än mer västerut. "Naturcamper" känns lite för fiskat för min smak.

Valde ett nytt ställe strax nedanför Brännåsdammen. Här vakade det! Jäklar vad glad jag blev. Fick ganska omgående en fin liten harr på 30 centimeter

Efter denna harr hade jag rätt många påslag på min superpuppa. Jag prövade även en del andra flugor. Fick alla fiskar som visade sig ville gå upp och ta. Fick många harrar mellan 20-30 cm. Ja, två små vitfiskar också. Såg ut som mört, men var inte något rött inslag. Id? Under tiden jag fiskade såg jag både dagsländor och nattsländor. Även några danicor.

Jag såg även en mink. Förmodligen var det en mink i alla fall. Tyckte dock den både var ovanligt stor och lite för ljus i pälsen. När minken såg mig sprang den upp i skogen.

Efter ett tag med mindre fångade harrar kände jag mig iakttagen. Nedströms såg jag ett huvud på en bäver. De är fina djur det!

Bävern dök plötsligt och försvann. Ett tag senare bytte jag till en danicaimitation. Då hoppade en lite bättre harr upp i luften för att fånga min fluga. Tyvärr missade den. Jag la ut flugan på samma ställe och nu tog den hårt! Blev en rolig drill som slutade med mig som segrare.

Harren mätte in på 37 centimeter och ska efter vad jag har hört ha varit en skaplig harr för att vara Svågan.Tämligen fet dessutom. Kan ha varit dessa som sluta i maskmetarens mage.

Jag körde C&R på ännu några småttingar innan jag lämnade för nytt ställe. Eller jag försökte på ett nytt ställe någon kilometer uppströms. Det var världens brant att klättra ner i. Nästan framme upptäckte jag bristen på vatten. Måste varit i närheten av kraftverket. Tror det var nära Brändbo. Nytt försök, ny plats!

Nu hittade jag ett riktigt fint ställe med någon gammal "Äventyrscamp". Här välkomnade herr bäver med ett kraftigt stjärtplask. Jag hittade även ett väldigt övergivet vindskydd.

Trots att stället kändes övergivet var fisket dåligt. Det blev några snabba småttingar innan plikten kallade mig tillbaka till vardagen...

Svågan var stundtals vacker. Lite mindre med vandringsstopp skull göra ån än mer spännande. Inte minst med tanke på de stora öringar som sägs finnas i Dellensjöarna...

Nu träffade jag inte på någon öring.

Det var svårt att hitta bra platser att fiska. Stannade på ett femtontal harrar där nästan alla var under 30 centimeter. Önskar det dyker upp fler tillfällen i framtiden för att utforska Svågadalen. Det finns säkert bättre fisk också. Vackert var det hur som helst.

Vill ni köpa fiskekort eller läsa mer om Svågan kan ni besöka: