Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske mars 2017

Ån

Ingen mindre än Smyg-Erik hörde av sig i slutet av helgen. När vi senast fiskade i Gimån pratade han löst om att bygga en håv till mig.

Nu var några håvar nästan klara! Jag behöver binda en superpuppa för att gjuta in i håven. Skapligt personlig håv... Blev så klart jätteglad av smsen.

Även inspirerad att flugfiska! Termometern visade minus fyra grader.

Skrämmer bara fegisar - tyckte jag och begav mig till ån.

Några kast senare biter en öring och årets första flugfisk är ett faktum!

Vilket fantastiskt vårtecken! Öringen väger ungefär ett halvkilo och släpps som vanligt tillbaka. Jag lyckas fiska max fem minuter till - sedan har spöringarna helt frusit igen. Faktum är att till och med håvens nät frusit och gjort den rejält otymplig. Game over helt enkelt.

Med glada steg går jag mot bilen och tycker mig ändå finna hopp om livet!

Jag välkomnar våren - min älskade tid på året!

Flugfiske april 2016

Ån

För några dagar sedan var jag på besök med en shortsklädd Hinken. Drog då på en fin öring. Den gjorde ett högt hopp, och jag kunde därmed uppskatta vikten till cirka 1.5 kilo, innan kroken oförklarligt tappade greppet. De stora kommer alltid undan... Turen i övrigt gav mig inget, och Hinken hade bara ett hugg.

Med blodad tand repade jag nytt mod till helgens sista timmar. Jag smet ut en timme och var snart utpositionerad. Jag hade bestämt mig för att indiansmyga och kasta tung nymf uppströms. Efter max fem minuter kände jag väl bekanta knyckar i spötoppen och kunde efter en kort fajt landa årets första flugfångade fisk!

Det blev en snabb vägning till 450 gram, bild och release. Jag ville ju fånga fler öringar, och hoppas fler får göra det samma!

Jag han köra två kast till innan jag fick sällskap. Det var av Beachen med son.

De bombade skeddrag med spinnspö. Givetvis gjorde detta att jag inte lyckades fiska av bästa hålan... Där istället Beachen fick drilla en öring i några sekunder.

Tyvärr lossnade den.

Trots besvikelsen över att missa hålan så är det alltid trevlig att träffa Beachen.

De drog vidare mot nästa stället jag hade tänkt att åka till. Så jag drog upp och strandfiska med några andra. Trevligt snack där också.

Men fisket tog slut för dagen. Grymt skönt att få årets första öring på fluga. Om strax över en månad kan det bli harr... Halleluja!

Flugfiske maj 2015

Ån

Fiskeabstinensen total. En månad utan sprattel. En förlorad månad. Idag såg jag bruna dagsländor nere vid sjön. Tänkte det skulle gå att fiska torrt i Ån. Egentligen var planen en dagstur till Älvdalen. Men en förkylning i kombinationen med sen melodifestivalsseger, satte stopp.

Klokt.

Sländorna gav mig kraft att binda lite flugor. Nästa helg blir det Älvdalen med några vänner. Fem bibios klara. Jag förväntar mig Baetis.

En bit mat senare var modet och orken bättre. Jag sa till frun att jag ville fiska. Styrde min bil mot Ån. Kastade några kast. Fick fiskekortet kontrollerat för första gången i fiskeområdet. Sedan hände det. Det jag längtat mig galen efter. Ett vak.

Förmodligen en öring gick upp och skvätte på några skräddare några meter nedanför mig. Jag satte mig stillsamt och avvaktade. Sedan kom ännu ett vak.

Jag ville ha en stor fluga, då jag inte tror dessa öringar är vidare elektiva. Band på en liten streaking caddies. Smög ut den med ett rollkast.

När jag börjar ta in lina så följer fisken med. Jag ser den i vattnet. Det är en öring. Den gör utfall och det plaskar. Jag hinner inte med att låta flugan ligga still. Den tar heller inte när jag hunnit sansa mig och låta den flyta ner ännu en gång.

Vilken underbara dramatik!

Några minuter senare vakar den återigen. Nu längre ned och längre ut. Byter fluga till en oliv dagslända. Kastar ut och får ett påslag. Mothugget blir förgäves.

Rollar ut ännu en gång. Kanske skvätte den bara ner flugan? Inte kände jag den. Denna gång tar den. Jag blir överraskad när den tar så fort och mothugget kommer en smula sent. Nu är tyngden från en fisk där!

Den röjer runt i poolen som bara är ett tiotal meter bred. Det finns mycket att fastna i. Men den fastnar inte. Trots flera hårda utfall.

Tafsen är bara 0,15 mm, så det vill till att släppa efter. Någon minut senare tar jag den äntligen i min hand. Denna underbara fisk!

Jag mäter den snabbt mot spöt och ser att den nästan är 50 cm. Jag förstår att det är en öring som passerar kilot. Dessutom är den torrflugefångad. Lyckan är total.

Det finns bara en känsla som tar när en fisk går upp och tar en torrfluga. Det är känslan när det är "klart". Med det så menar jag när fisken sprattlar sig loss från min hand och simmar tillbaka till sitt rätta element. Det är minst lika skönt som påslaget.

Nu återstår det bara att tagga inför nästa helgs torrflugefiske efter harr i Älvdalen.

Jag längtar så det gör ont!

Flugfiske april 2015

Ån

Testade lite nya ställen på fem olika platser. Den första platsen gav inte ett känning. Inte plats två. Inte plats tre. Plats fyra var väldigt vacker i alla fall...

Tänkte åka hem. Men jag ville testa en plats till! Det tog något tiotal kast innan det började sprattla i spötoppen! Vilken underbar känsla i lite ström!

Efter någon minut kunde jag få in en skaplig öring på sju hekto. Perfekt som matfisk till mig och min fru!

Så fick det bli! Denna var förresten strålande vacker med röda fläckar och en ganska gul buk. Precis som jag vill att öringar ska se ut!

Hinner lägga ut max tre kast till innan ännu en rackare suger i sig min nymf. Nu blir det mer Rock n Roll. Jag känner att denna är ordentligt mycket större. Väl inne blir jag nästan besviken när jag ser en kilosöring!

Så sjukt kul att kunna fiska så här fina fiskar. Den sista öringen fick simma tillbaka i strömmen. Jag vill ju inte ta upp mer än vad jag själv kan äta.

Öringarna är snart borta om alla vill ta upp en fisk - eller ännu fortare om det tas flera. Jag bjuder ändå på en kvällsbild...

Jag nöjde mig inte med detta enda avbrott i påskfirandet - utan det togs nya tag.

Testade fler ställen. Ömsom vin - ömsom vatten. Här kommer ett exempel på vatten!

Nämligen ett vandringshinder i en å. En gammal bro där det aldrig återställdes så att fisken kan passera uppåt. Tråkigt, även om en öring ska ta sig uppåt här. Det finns ju fler fiskarter.

Fast nu var det ju vin jag letade efter. Ibland räcker liksom naturen och den friska luften till. Personligen älskar jag bruset från strömmande vatten. Sedan gillar jag liv runt vattnet. Även idag kikade strömstaren förbi!

Men för att en tur ska få det där lilla extra - så är sprattel i spötoppen bra. För dagen körde jag med tjecknymf. Jag tänkte gå uppåt, men ville fiska av närmast där jag tänkte stå.

Denna plats var grund och farten på strömmen låg. Därför blev jag väldigt överraskad när jag kände nafset - och kunde kroka en öring.

Denna öring vägde in på åtta hekto och bjöd inte till en allt för hård kamp. Däremot var det en skönhet av klass.

En gulbuk! Gult är ju dessutom påskens färg. Så detta blev ett perfekt avslut på denna påskhelgs flugfiskande! Snart går det säkert att fiska torrt!

Flugfiske mars 2015

Ån

Ån är ett samlingsnamn för flera olika strömvatten som jag inte vill berätta rätt namn på. Så kan det vara!

I veckan var Hinken där och hade ett fantastiskt fiske. Fick många öringar. Nu ville han visa mig dessa guldklimpar.

Hinken hade förresten bestämt sig. Det är VÅR!

Det skvallrade i alla fall skjortsen om. Men tre grader och duggregn sa något annat...

Även snö på mark och is på sjö... Men här skulle fiskas!

Vi hade valt att fiska med fluga idag. Framme vid strömmen blir vi chockade. Vattnet är strypt och närmast stillastående. Det som var fina strömmar för tre dagar sedan, är nu ett minne blått. Det var trögflytande och 15 centimeter djupt.

Det mest spektakulära var att strömstaren kom förbi på en visit.

Vi åkte vidare!

Vi fiskade av nästa ställe med stora attraktorflugor. Men ingen ville nappa!

Jag bytte då till en tjecknymf. Hade nästan gett upp när jag kände två ryck i spötoppen. Överraskad, men mothugget satt!

Alltid skönt att få känna sprattel på årets första flugfiske! Öringen var ungefär sex hekto och blank. Verkligen ingen "gulbuk".

Efter detta bytte vi till ännu ett ställe. Där hände ingenting. Annat än att vi började frysa alltså. Hemmåt!

Skönt att komma ut i alla fall!

Tack för "guidningen" Hinken!