Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Båtfiske september 2013

Storsjön

Den andra dagen med finbesök från Klinsman, besöktes Storsjön. Inhandlade årskort och gästårskort på Konsum och vi var ute runt halv tio.

Då jag fortfarande inte lärt mig prickskytte, så valde vi trolling. I början syntes mycket fisk i ekolodet. Men inga ville hugga.

Efter ett tag såg jag ett hugg på ena spöt, dock valde den att kliva av. Efter att nästan ha nått Färsön såg vi några nät. Precis intill ett av näten bugade sig ett spö och att det var fisk syntes tydligt.

Klinsman fick den stora äran att veva in dagens första gös!

Ingen baddare, men perfekt för stekpannan. Skulle gissa på ett och ett halvt kilo. Vi snurrade vidare mot Storgrundet - där nästa hugg kom. Efter en längre drill, enbart beroende av mycket lina ute, kunde en kilosgädda frigöras och släppas tillbaka.

Vi valde efter lite verikaljiggning vid Storgrundet att sikta in oss på området med mycket fisk. Under transporten dit stötte vi på självaste gösdrottningen. Hon hade haft en pissdag med fem tappade fiskar. Någon dag innan hade hon fått fem gösar över fem kilo. Hon är rätt grym hon... Vi fortsatte trolla småfisk!

Och när vi satte i grejorna bugade sig ännu ett spö - och jag lyckades drilla in ännu en "matgös".

Direkt efter detta högg det igen och dagens göskung, Klinsman, fick drilla dagens tredje matgös. Men denna släppte vi tillbaka!

Trots huggperioden tvingades vi nu bryta fisket... Jag skulle hålla ett föredrag på ett forum och därefter väntade hockey, golf och matlagning.. Lugn kväll - med idel framgångar!

Trevligt att vara ute på Big Lake igen... Men i brist på kunnande om prickskytte, så längtar jag efter isfisket där!

Båtfiske oktober 2012

Storsjön

Kom till ett svagt brisande, molnigt och nästan dimmigt Korsika vid Storsjön. Det känns i luften hur hösten suger ur det sista ur sommaren och kung Bore snart sveper in landskapen i sin vita bomull. Ett säkert tecken såg jag direkt vid ilastning.

En trollslända hade avslutat sitt leverne på en välkomstskylt. För dagen anslöt Patte med lill-Patte. Snart var vi ute på böljorna blå.

Mitt prickskytte med ekolod har inte fungerat - så idag körde vi trolling. Snart var också ett spö rejält böjt. Jag misstänkte direkt en fin gädda. Mycket riktigt. Patte håvade vackert!

Bra med en riktigt stor håv - när man ska ta in fisken... Värdelöst på foto!

Denna bild gör inte gäddan rättvisa. Den ser pytteliten ut, under kilot? Lyckligtvis hade jag våg med...

En stadig bit- visar vågen. Förmodligen vägde den strax under fem kilo. Jag tänkte jag skulle kela lite med den - under en fotosession. Men då bråkade den så mycket att jag kastade i den. Så kan det gå!

Lill-Patte var nog imponerad. Hon hade aldrig sett en så stor fisk. Alltid skönt med en gast som höjer stämningen. Jag lämnade över ratten direkt. Blev väldigt svängigt. Jag misstänker att hon hellre snurra på ratten - än rikta båten åt rätt håll...

Klart det funka!

En fin matgös fick följa med hem till Mormor. Vi hade några hugg till, men de ville inte fastna. Testade även lite prickskytte, det fungerade inte alls - under ett allt för kort försök.

Men en skön, ganska kort, fisketur fick avsluta höstfisket med båten! Lovely!

Båtfiske augusti 2012

Storsjön

Inhandlade en aluminium styrpulpetare med tillhörande 15 hästars 4-taktare för ett par dagar sedan. Till detta fanns även en 80-trailer - så nu kan jag fiska i grannvattnen!

Räknar med turer till Storsjön, Ottnaren och Stor-Gösken efter dess gösar.

Det kommer bli repor till Hinsen efter dess jätteöringar.

Säkerligen blir det något rödingpass i Logärden också. Där är ju Sveriges näst största röding tagen.

Alla dessa sjöar ligger inom 20 minuters trailertur...

Det var på tiden jag skaffa båt. Även om jag ska komplettera med ekolod (redan beställt ett Lowrance Elite 5x), djuprigg och eventuellt elmotor..

Efter en tidigare testrunda var det nu dags för premiärtur.

Jag riggade för trolling och verikaljiggning. Ekolodet som följde med båten uppfyller inte på långa vägar de kriterier som krävs för att hitta fisk till jiggning.

Trots det, försökte jag i några timmar. Inte en känning! Konstigt - något borde iaf smakat lite. Enligt några Västeråsare, jag pratade med, hade fisken varit mer på hugget under morgontimmarna.

Jag satsade lite mer på trolling. Efter ett tag sög det till i spöt. Inte tungt - men några sprattel avslöjade att det var fisk. Det var en perfekt matgös på kilot - som fick följa med hem - och ligger nu filead i frysen.

Erfarenheten från den fisken är att inte håva med tre trekrokar på wobblern. Tog en evighet att få loss den efter...

Sedan tog det än längre tid innan det hände något igen. Jag tror det var ett napp som lossna. Men det ville sig inte. Tog av en vobbler, och satte på en vertiklajigg som liknar en ål.

Strax efter att ekolodet visade stor fisk (det hände ett fåtal gånger under dagen) fastnade dagens andra fisk.

Gösta vägde 2,7 kilo och fick gå tillbaka efter ett foto. Han bet på Ålen som ligger bredvid och fastnade i den första av två stingerkrokar.

Därmed var jag rätt nöjd med fisket och började trolla hemåt mot trailern som stod parkerad i Kungsgården.

Mitt mellan Färsenön och rampen sög det tag kraftigt i wobblerspöt. Blev en rätt tuff drill som genast skvallra om en lite bättre gädda.

Mycket riktigt. Baddaren vägde sex kilo och fick efter en milt sagt dramatisk landning och avkrokning, simma tillbaka för tillväxt.

Men det kunde gått riktigt, riktigt illa... Gäddan slet sig från lipgripen och skakade in wobblerns krokar i mina byxor. Därefter lossna wobbler från gäddan. Om inte gäddan lossnat - hade krokarna borrat in sig i mitt ben. Puh!

Ett par hål i byxorna kommer påminna mig om hur illa det kunde gått...

Nu gick det lyckligtvis väl för såväl ben, gädda och fisketur. Ännu återstår mycket att fixa med båten innan den är klar. Men det är ett roligt arbete!