Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Havsfiske 2008

Fröya, Norge

Jag fick chansen att åka med fiskegänget Salamander, med Jalle som roddare, i spetsen. Vi var 16 pers som åkte och herregud vad det var välorganiserat!

Jag blev upphämtad vid Gävle Bro för att börja den långa, långa resan förbi Åre, genom Trondheim och ut på öarna Hitra och till sist Fröya. Det var inte helt enkelt med alla norska vägtullar och kameror. Men resan gick bra.

På vägen frågade Jalle om jag kunde filéa?

- Jo, sådär. Kan jag väl? Men jag är varken världsbäst eller snabbast, svarade jag.

- Bra, då ingår du i filéteamet, sa Jalle.

På plats i yttersta skärgården bodde vi på Titran, längst ut på södra delen av Fröya. Läs mer på http://www.titran.no/. Under några dagar hade vi tillgång till mindre aluminiumbåtar med fyrtaktare. Två dagar var vi ute med turbåt.

Med aluminiumbåtarna fångade vi lite sej, några långor och lite torsk. Men då Fröya främst är känt för sina enorma långor, körde jag bottenmete med sejfilé.

Det nappade och upp fick jag hajen hågäle på 1 260 gram. Vikten är faktiskt rätt stor, för hågäle.

Minns jag rätt högg den på 90 meters djup. Vi fick inget mer spännande än så i våra alubåtar.

En gång var det som att en dimma lade ett lock över hela närområdet. I vår båt hittade vi hem precis i sista stund. Värre gick det för Jonas båt... De hitta inte alls hem. För samtidigt som dimman la sig, blev det ett otroligt lågvatten. Detta gjorde öarna oigenkänliga.

Efter några timmars saknad, gick turbåten ut och hitta våra vänner med hjälp av radar. Lyckligt slut.

Vännerna var långt ifrån skämtsamma när de var tillbaka vid husen. Närmast i chock.

Med turbåten hade vi en lyckad fisketur, och en floppad. Den lyckade gav ett par storfiskar.

Jag fick på något stort på ca 100 meters djup. Agnet var en hel småsej. Jag pumpade, och pumpade. Efter 60 meter blev det lättare. 20 meter från båten flöt en långa upp.

Trycket hade gjort att simblåsan på långan växt så mycket att den flög upp ur vattnet som en kork.

Vikten på långan var 13,7 kilo och räckte inte riktigt till att kamma hem förstapriset på 1 500 kr för största fisk.

Strax innan fick nämligen en annan kille en torsk på hela 16,4 kilo. Nice!

När vi kom tillbaka visade sig Jalles masterplan. En väska med femtontalet knivar öppnades. Det fanns filéknivar, kapa ryggradkniv och skinnknivar...  Det var bara för mig, och fem andra i filéteamet, att börja filéa. När det var filéat fanns någon som sköljde. Sedan fanns ännu nån som stoppa i påse. Till sist fanns en som fyllde frysen med fisk.

När allt var klart ropade slutligen matteamet in oss för en underbar måltid på färsk nylagad fisk. Grymt!

Resan avslutades med att alla tog fram sina frysväskor och fiskfilérna fördelades rättvist.

Detta var fullkomligt fenomenalt upplägg!

Denna resa var grymt kul, även om vi inte fick sådär jättemycket bamsefiskar...