Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske september 2016

Gimån, Idsjöströmmen

Skickade ett sms till några vänner om någon ville fiska en helg. Alla sa ja.

Önskan var att lägga till en dag. Det gick!

På torsdag kväll körde Smyg-Erik upp husbilen och hämtade i Gävle. Övriga två var Klinsman och Regnbågskungen. "Tuut Tuut Team" var återförenat!

Fyra timmar senare parkerades bussen bredvid Idsjöströmmen. Fyra fiskegalna vänner klev upp innan sex på morgonen. Började fiska redan sju... Mötet med Idsjöströmmens väktare Lars-Åke Olsson var bokat till nio - men fiskekortet var redan betalt. Reglerna var också kända.

"No kill", hullinglöst, inga guldskallar och glöm streamer. Vi körde torrt på morgonen. Fisket gick trögt. Vi fick tre fiskar över 30 centimeter. Stora fiskar vägrade vaka. Lars-Åke hade tidigare per telefon meddelat att fisket gick bäst från klockan tio.

Vi bröt och åkte upp för att träffa Lars-Åke. Han talade sig varm om strömmen och kom med några goda råd om hur fisket skulle bedrivas. Fyra grabbar stod idel öra. Smyg-Erik slog till och handlade asken "September" med tolv torrflugor.

Snart stod vi utvadade i strömmen. Inga vak. Bara småskvättar visade sig. Dystert. Strömmen må vara död - men en närgången strömstare välkomnade.

Torrflugefiske är det bästa som finns. Men jag är inte någon "Dry Fly Purist" eller tror på amerikanskt "Dry or Die"-snack. Nu vakade inga stora fiskar. Ibland fungerar torrfluga även när det inte vakar. Inte idag.

Testade nymf som gav fisk på första kastet. Koden var knäckt för dagens fiske!

Samtidigt längre ned i älven knäckte Regnbågskungen koden med samma nymf.

Gick ned till grabbarna och frågade hur det gick.

- Regnbågskungen får fisk i hålan där på sin nymf. Men jag får inga. Trots att jag ser harrar att fiska på. En stor harr simmar mellan dig och mig, sa Smyg-Erik.

Ett kast senare kunde den harren fotograferas!

Direkt efter bilden syns Regnbågskungen med böjt spö. Ser ut att vara en fin harr. Plötsligt syns hur tyngden ökar dramatiskt och Regnbågskungen skriker:

- En stor gädda tog harren!

Tar mig snabbt nedåt för att filma.

Flugasken innehåller tre nymfer av samma sort. Ger bort en var till Smyg-Erik och Klinsman. Motvilligt tar de emot. De vill köra torrfluga.

Snart tar frestelsen över och Smyg-Erik får några grova harrar. Regnbågskungen ses ta flera fiskar. Plötsligt får Klinsman på en harr. Då upprepar sig historien.

En gädda på "sju-åtta" kilo tar Klinsmans harr och en ojämn kamp tar sin början.

Tung gädda vs tunn 0,15 mm tafs.

Det finns liksom bara en utgång på en sådan kamp. Särskilt då drillen sker i ström. Klinsman visar prov på stort tålamod och får flera gånger in gäddan på någon meters håll. Efter en kvart sker dock det oundvikliga. Linan går av.

Klinsman inte bara tappar gäddan-han sumpar också dagens vinnarfluga. Tungt.

Jag går nedåt och får på ännu en fisk. Vet inte om Lars-Åke håller med... Men jag har fått på Idsjöströmmens signaturfisk - en id så klart!

Kul med lite variation på fiskarterna. Möjligen gädda undantaget...

Ja, enligt Regnbbågskungen och Klinsman i alla fall.

Vi vandrar tillbaka till det övre vindskyddet och tröstar oss med lunch. Hamburgare står på menyn.

Det är ett trevligt vindskydd att sitta vid. Även några fiskebröder från Hudiksvall ansluter. Trevliga grabbar. Trevliga samtal. Fisket lockar mer.

Mot skymningen börjas om högst upp. Lägger ut flugan i gropen längst upp på norra sidan. En fisk tar omgående. Nu är kampen annorlunda. Fisken simmar runt mer. Misstänker snart att dagens första bättre öring är krokad. Snart besannas mina farhågor och en fint tecknad öring accepterar en bild.

Hoppas den passerar kilot, men vågen stannar på nio hekto. Kastet efter sitter nästa fisk. Den beter sig likadant och jag ropar till grabbarna:

- Nu har jag broschan!

Denna gång är vågen snällare och visar 1,2 kilo. En fin fisk som snabbt får återgå till förmodade lekbestyr. Vi fiskare vidare med hjälp av pannlampor.

På hösten kommer kvällen tidigt. Det känns bra. Vi har alla fått tillräckligt med fisk för att var nöjda. Själv har jag två harrar på 52 centimeter i topp. Det är riktigt fina fiskar!

Grabbarna är ruskigt nära 50 centimeter - grymma harrar. Vi kan med leenden bädda ner oss i husbilen. En god natts sömn. Idsjöströmmen har levererat ett fantastiskt fiske. Vi är förbannat nöjda.

Tack Lars-Åke och Idsjöströmmen för ett fantastiskt fiske!

Läs mer om Idsjöströmmen här:

Flugfiske september 2016

Gimån

Efter en löjligt bra dag i Idsjöströmmen(kommer uppdatering senare) var mina förväntningar på kommande två dagar låga. Det kunde liksom inte bli bättre.

Vi bestämde att fiska de strömmar som fanns närmast i Gimån. Detta var samma strömmar som fiskats tidigare under året. Skillnaden denna gång var att vattenflödet var max en fjärdedel.

Vi åkte upp till Christer efter nio och löste fiskekort för två dagar. Den andra dagen skulle vi nöja oss med den lite mindre Vaktströmmen.

- Då bokar jag Vakten så ni blir själva, sa Christer vänligt.

Dagens första etapp var Grubbselströmmen. Nu gick vi från norra sidan och promenaden var behaglig i förhållande till att komma från den södra. Inte minst tack vare att Fiskvårdsområdet i sommar byggt nya spångar över de mest svårpasserade områdena. Vi satte oss vid den övre forsnacken och kikade på ett vackert lugnflytande område. Inte ett vak från något som kunde misstänkas vara större än tio centimeter.

Jag gick nedåt och började fiska utflödet från den övre poolen. Några kast senare känns ett nafs på nymfen men missas. Något kast senare sitter dock en fisk med bra tyngd - vilken överraskning!

Snart har jag drillat en harr på ungefär 45 centimeter.

Det blir några harrar till i samma håla, nu i beskedligare storlek.

Ovanför testar Regnbågskungen en streamer och belönas med en gädda på över två kilo!

Efter en halvtimme ser jag två riktigt stora och feta minkar springa över en sidofåra på några stenar. Så stora att vi undrar om det ens kan ha varit minkar?

Konkurrens om fisk är det i alla fall.

Vi fiskar av strömmen nedåt och Klinsman och Smyg-Erik landar också fisk. Tveksamt om någon av oss når över en storlek på 30 centimeter. Efter några timmar sammanstrålar vi och grillar korv. Fortfarande har ingen sett ett vak vi ens misstänker vara bättre fisk.

Regnbågskungen och Klinsman vill inte promenera upp till Grundselströmmen, utan ville hellre nöta kvar. Smyg-Erik var däremot pigg på äventyr. Stigen upp var snitslad. Men det kan ha varit den minst trampade stigen i mannaminne. Något även Christer upplyst om. Den övre delen var ett väldigt lugnflyande sel där det var småskvättar både här och där. Ganska kort tid efter att vi börjat fiska hojtar Smyg-Erik till om fast fisk. Exakt samtidigt får även jag hugg på en stor nymf.

Det är bra fart i fiskarna. Pressar in fisken och ser en stor abborre. Oväntat!

Jag väger abborren till 650 gram. Samtidigt har Smyg-Erik också en stor abborre vid sina fötter, som lossnar när han ska lyfta upp den.

- Otroligt, den hoppade och tog torrflugan "Griffit Gnat" i storlek 20, berättar Smyg-Erik.

Lite senare går vi ned i en strid fors och Smyg-Erik drillar en liten öring.

Vi får fler småfisk och går tillbaka till vännerna. På vägen ser vi små kräftor som ligger döda längs strandkanten. Undra om det är kräftpest? Eller är det minkarna som frossar i kräftor?

Väl tillbaka får vi reda på att Regnbågskungen har fångat ännu en gädda... Snart är vi på väg mot Stavselsforsen. Denna gång bär vi proviant till vindskyddet och går sedan uppströms. Jag går högst upp till forsnacken. Där drar jag 15 mindre fiskar där varannan är harr, och varannan är abborre. De står ihop.

Ungefär 20 meter längre ned stramar det dock till bättre i linan och en harr på 40 centimeter ger sig till känna!

Vi fiskar vidare nedåt. Regnbågskungen tog någon harr över 30. Missar någon. Smyg-Erik envisas med torrfluga utan att det vakar och får en lite på 20 centimeter.

- Det måste varit fel i huvudet på den som tog på torrt, sa Smyg-Erik som hoppats på torrflugefiske denna helg.

Däremot nappade det på grillen. Trots ganska kraftigt regn lyckades Regnbågskungen grilla till min fars vildsvin. Förbannat gott!

Dagen efter åkte vi till Vaktströmmen. En ström som infört "No kill" precis som i Idsjöströmmen. Regnbågskungen drog en 30-plussare på första kastet. Den hoppa ur handen ungefär samtidigt som kameran närmade sig.

Kanske inte så mycket mycket att fotografera. Än mindre blev det på vägen ned. Smått i groteska mängder. Nere vid vindskyddet återstod hemfärd.

"Ska bara", sa Regnbågskungen. Då passade jag på att dra några kast till i lugnvattnet nedanför forsen. Blev rejält överraskad när min geting sögs ned i ett slurp. En 35 centimetare bjöd på lite fajt.

Plötsligt vakade det kraftigt ovanför. Direkt på utlägg tog en harr och nu var det rejäl tyngd i spöt innan den var redo för foto!

Lugnvattnet visade sig vara en fin harrgrop och av bara farten drog jag två till fina harrar på geting. Det var skapliga bitar mellan 42 och 45 centimeter. Härligt att äntligen få ta bättre harr på torrfluga!

Detta blev slutet på en tredagars fisketripp. Underbara dagar tillsammans med "Tuut Tuut Team". Även om den första dagens fiske fick de andra att blekna-så var egentligen de två sista dagarna bra.

Stort tack för sällskapet grabbar. Extra tack till Smyg-Erik som med sin husbil bjöd på osedvanligt god komfort.

Flugfiske juni 2016

Gimån

Jobbade i Sundsvall på torsdagen. Scorer och Strömblad ville dra och fiska och kunde hämta mig i Sundsvall efter jobbet. Perfekt!

Målet var att fiska i Gimån, även om det är i absoluta början av säsongen med högt vatten. Vi valde att försöka fiska av flera "okända" ställen på kort tid. Vi försökte inte med mer kända Idsjöströmmen och Stavre.

Vi kollade Gimåns fiskevårdsområde och bestämde träff med Christer Nilsson på Gimdalens Flugfiske.

Christer var trevlig och tipsade efter rådande högvatten och hård vind oss till att besöka Vaktselströmmen. Visserligen hade han bara fått harr på upp till 40 centimeter där, men det blev rekommendationen.

Scorer sladdade ut Audin och vi gick de 200 meter som krävdes från parkering till ström. Platsen var kanske inte riktigt någon succé till campingplats. Men snart stor tältet uppe, grejerna var inne, fiskekläder på och spön riggade!

Vaktselströmmens namn kommer sig från att de byggt upp en bro med mindre passager mellan. Där fångas det tydligen sik med håv sedan 1600-talet?

Innan vi bygger tält ser vi vak. Det ser inte stort ut, men strömmen kokar av insekter. Vi ser nattsländer, baetis och gul forslända kläcka i ganska stora mängder.

Vi drar strå - och jag vinner den av Christer kommenterade "hålan" som vi skulle ägna stor uppmärksamhet på.

Medans grabbarna drillar lite mindre harrar går jag dit. Inte ett vak. Men det ser hett ut. Jag testar med torrt. Nada. Bestämmer mig för att prova en specialfluga jag fått av Ola. Första kastet och genast en fisk på. Harr över 40 centimeter!

Två kast senare sitter nästa fisk. Minst lika stor! Ännu ett kast senare får jag ännu en fisk på flugan. Denna är ÄNNU tyngre. En riktig bjässe!

Då brister tafsen och "superflugan" är förlorad... Ridå.

Vi samlas och dricker lite bira och grillar korv. Efterrätten blir min favorit:

- Oboy och Mintu!

Vi fiskar vidare och alla får fisk. En trevlig om än kylig kväll. Jag gör ett spännade vad och hittar en fin håla. Sätter på en husmask och börjar drilla fisk. Får en skaplig harr på över 40. Scorer drar en ovanför på cirka 45.

Sedan få jag ett satans hugg. Supertungt! Får in den och. Det är en id...

Så kan det gå. Uppskattar fisken till ungefär 1,4 kilo. Grabbarna tycker det mörknar och drar ner till tältet. Drar igång en kamin då det är rikigt kallt nu. Inte minus, men kan inte vara långt ifrån. Dessutom regn.

Jag tar ännu någon liten harr, men tycker mig även se några skapliga. Snart sover tre trötta grabbar i sina sovsäckar. Vaknar till efter några timmar och skickar in en ny omgång ved. Det är ruggigt i tältet.

Även när vi vaknar runt tiotiden på morgonen är det iskallt. Det har regnat hela natten och morgonen. En ny omgång ved tänds och alla är nog rörande eniga i det vackra med en kamin och kåta... Varmt och gott om plats!

Vi river campen och åker till Stavselforsen. Den är oerhört fin. Finns alla typer med ström och lugnvatten om vartannat. Härligt! Vaken är dock sällsynta och vi fångar heller inte mycket till fisk. Min första är en harr på cirka 35 cm och tar någon timme att få. Segt!

Grabbarna fånga ännu fler harrar. Vi bryter för lunch. Strömblad styr upp. Scorer kokar makaroner. Jag steker bacon och lök. Strömblad häller på vispgrädde och kryddar. Förbannat gott.

- Inget vidare hemma. Men ute i naturen blir allt så jäkla gott, säger Strömblad.

Han har rätt. Scorer vill vada över. Han gör ett försök. Tillsammans med Strömblad går vi återigen högst upp i forsen. Strömblad kör torrt och får några babyharrar.

Jag drar på en fin öring på ungefär 7-8 hekto gissar jag på. Den röjer runt i poolen nedåt, hänger på uppåt. Vattet är grunt och sikten suverän. Jag börjar titta mig om efter bra fotovinklar. Vips lossnar öringen. Oförklarligt. Så där som händer allt för ofta...

Scorer kommer upp. Han kom inte över. Vi har sett denna fors och åker vidare. Nytt mål blir Grund- och Gubbselforsarna. Vi börjar i den senare som är magiskt vacker på ovansidan av nacken. Hela vattnet är fullt av baetis och gul forslända. Även några nattsländor skymtar förbi.

Vi drar återigen strå om första fisk vi kommer se. Fru fortuna står mig bi. Blir till sist ett vak som är på ett ställe där väldigt många sländor passerar. Jag tycker mig se en bättre fisk. Då syns en mindre ryggfena. Var det rätt fisk tänker jag?

Inget händer på gul forsslända. Inget på baetis. På nattslända går en fisk upp direkt, jag ser att den är mindre, känner kroken rispa munnen. Nope.

Två minuter senare går den stora fisken upp igen. Den står en meter längre ut.

Läger ut nattisen och nu tar den. Landar snart en vacker harr nära 45 centimeter.

Grabbarna har redan rört sig nedåt. Strömblad kommer snart tillbaka. Vi besluar oss för att gå uppåt, med uppsikt nedåt. Hittar utloppet i Grundselforsen. Ser grymt ut. Strömblad kör torrt. Inte en reaktion. Jag nymfar. Maskar... Inte en händelse. Scorer är kvar där nere, och har visst ett jäkla race...

Drog återigen en 45 centimeters och några mindre. Vi går vidare upp. Strömblad har ju telefon om Scorer saknar oss. Ingen teckning. Och alltid grönare gräs bakom nästa kurva.

Ovansidan av denna fors är också grymt vacker. På avstånd ser Strömblad en större fisk vaka inne i en vik. Bortanför ser jag ett helt stim bjässar ta torrt. Blir helt till mig! Vilka jättevirvlar.

Ropar på Strömblad. Han börjar komma dit vattnet trycks ihop nästan till en fors. Ser ett stort harrsegel. Pulsen i 200. Lägger ut när stimmet kommer in. En fisk tar och det blir tunggung!!!

Ropar till Strömblad:

- Den här är ruggigt tung. Kan var nytt pers!

Får till sist in den. Återigen en id... Denna gång på 1,5 kilo. Neeeeeej!

Genast får Strömblad teckning på telefonen. Scorer ringer. Berättar om sin fiskelycka och förkunnar hemlängtan.

- Game over.

Vi kan sumera ett dygn av fiske som var trevligt, roligt och spännade utan att ge de där riktiga klunsarna av harr och öring. Kamintält var riktigt skönt. Får se om jag ger området någon ny chans. Det är Gimån värd...

Tack för trevligt sällskap Scorer och Strömblad!