Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske augusti 2017

Görälven

Hade möjligheten att två dagar fiska i Sälenområdet, som är vattnet jag en gång i tiden lärde mig flugfiska i. Vädret skulle vara fint, men vattnet gick högt. Aldrig bra för området!

Den första dagen spenderades runt Gräsheden. Vandrade uppåt mot "kurvan", men kom inte längre än till ett litet bakvatten innanför en ö.

Inga vak, så gick under ytan och fick två små harrar. Det vill säga ungefär 30 cm. Vandrade uppåt och fiskade av några skravelpartier. Det gav ännu fler standardharrar. Uppe i kurvan sprang jag på två trevliga herrar från Uddevalla, som slagit läger.

- Vi åker upp hit en vecka varje år. Nu för tiden fiskar vi bara på det här stället, sa den ena herren förtjust.

De verkade inte gilla omväxling. När jag kom var det en vakperiod som höll i  sig exakt tills jag kom ut i vattnet och tacklat om till torrfluga. Sedan dog det...

Typiskt!

Vandrade sedan nedströms. Blev en hel del harrar överallt. Smällde i mig salladen jag köpt på vägen, och begav mig mot kurvan nedanför vandrarhemmet. Där var helt dött. Liksom forsen ovanför Ersbo Flugfiskesträcka.

Gick sedan upp och vadade över till Gräsheden. På baksidan vakade enstaka harrar som jag kunde ta på torrt. På andra sidan vakade det en smula bättre. Drog över ett "skatbo" så den snabbar strömmen närmast inte skulle dragga flugan direkt. Fisk på! Drog in den stenhårt i Alaskastil, då en fälld gran annars hade satt stopp för drillningen... Kul fångst!

Det blev avslutningen första dagen. Kunde sumera över tio harrar, fint väder och ett kärt återseende av Gräsheden. Jobb kallade och efter det checkade jag in på Stötens vandrarhem. Det blev en god natts sömn!

Dagen efter inleddes i Fulan. Kan beskriva den turen som jag sms:ade till vännen Ola:

- Fick två miniminiharrar och en halvkilos. Bifogar bild på den senare!

Det var alltså en Karl-Johan svamp som var den stora... Haveri!

Laddade om för att ge mig på Hällaområdet. Gick ner vid Perstorp. Fiskade mig nedströms. Rundade några öar och begav mig uppströms. Konstigt, men det såg hela tiden bättre ut längre uppströms. Plötsligt var jag i Fulunäs...

Drog nog ett 50-tal harr på torrfluga. Alla i intervallet 15-32 cm. Dvärgar. Njöt inte av de 2,5 kilometerna promenad tillbaka till bilen.

Åkte in i sälen för en sen lunch. Gyroskebaben smakade mumma och mjukglassen till efterrätt ännu bättre! Nya krafter...

Fiskade av sträckan nedanför med samma resultat. Småharr överallt. Kul ändå!

Nu kändes liksom bättre harrar omöjligt. Det fullkomligt kokade med småharr vart jag än fiskade. Jag hoppades skymningen skulle locka fram något bättre.

Jag valde att pröva Västerdalälven längre ned. Möttes av nyfikna kor och getter.

Skymningen kom fort. Precis när jag skulle hoppa i och vada ut till "grundflaket" vakade det i den lilla strömmen. Fick återigen småttingar. Borde vänt och åkt hem. Men det är på något sätt spännande!

Vadade ut på flaket. Dött. Jag ger upp och vandrar hemåt. Då vakar det återigen i grundströmmen. Misstänker att det är nattsländor på menyn och byter från dagens succéfluga superpuppa (så klart!). Det smäller på direkt och jag kan landa en 35 centimetrare. Störst på två dagar!

Då vakar det 30 meter ovanför. Går i postion och flugan tas i ett stort vak! Tyvärr lossnar flugan och jag tänker att jag lätt brände resans största fisk.

Jag hoppas det var fler fiskar tillsammans. Lägger ut och det hugger direkt!

Jag får håva en för området riktigt fin harr på ca 43 cm. Uppskattar till sju hekto. Ruggigt kul. Jag tackar harren för en god match. Fotograferar. Tackar även publiken! (kor och getter).

Resan fick precis det slut jag drömde om. I mitt flugfiskes vagga!

Flugfiske september 2015

Görälven

Av nostalgiska skäl stannade vi till vid Görälven på väg hem från Norge. Skälet var pisspaus. När vi står och tittar uppströms Gräsheden ser vi vak!

Jag och Santi kan inte bärga oss. Vi måste fiska! Klinsman är mer piano. Han vill vänta i bilen. Jag svarar något i stil med max en timme. Grejerna är på efter fem minuter.

Jag föreslår baksidan av Gräsheden. Vadningen är spännande, men går ändå ganska bra. Första stället ger inget. Men nedan den lilla ön ser jag vak.

Det är någon form av Baetis som kläcker och snart drillar jag min första harr. Lycka!

Det är inte många flugor som driftar förbi. Men de som kommer hamnar alla i munnen på en hungrig harr. Jag tar några till!

Efter denna succe går jag och Santi till vaken vi såg från början. De är rikigt på gång. De är så på gång att vi faktiskt dubbeldrillar!

Fisket är så sjukt kul att tiden bara rinner iväg. Efter närmare två timmar kan vi i bilen sumera ett tiotal harrar och mängder av missade fiskar. Fångade fiskar var mellan 30-36 cm. Perfekta rökharrar-som alla fick simma tillbaka!

Detta var märkligt nog hela helgens höjdpunkt. Tack för stoppet Görälven!

Avslutar med ännu en fisk.

Flugfiske september 2013

Västerdalälven, Hälla

Lyckades lägga in lite kvällsfiske. Älvdalen sprutade 115 kubik, så det blev till att åka en timme ännu längre bort - mot Sälen. Då tiden var kort riktade jag in mig på Hälla, ett naturreservat som ligger mellan Fulunäs och Sälen.

På plats kunde jag konstatera att vattnet gick otroligt lågt. Ingenting såg ut som det brukar. Jag sprang runt och kollade mina "vanliga" ställen. Men det var dött.

Skrämde som bäst ut en liten gädda.

På ett ställe återstod en knapp rännil med en bortre fåra som var hyfsat ström och kanske en halvmeter djup. Där tog en första harr bestämt!

Denna kämpe var rolig att drilla på ett spö i klass tre. Vad kan den varit? Jag gissar på 35 centimeter. Efter någon bild fick den gå tillbaka. Den högg förresten på en Baetisimitation i storlek #22.

Bara någon minut senare togs hans polare, någon meter längre upp!

Nu var koden knäckt. De stod i den hårda strömmen. Dessutom blev fisket bättre ju senare det led. Det mörkna vid åtta, så vid runt klockan sju drog jag harr i parti och minut.

Faktum är att jag förmodligen körde Catch och Release på ett femtiotal harrar. Men storleken var inget att skryta om. De största låg runt 35 centimeter. De minsta var runt 15. Snittet låg förmodligen under 30 cm.

Bortsett från avsaknaden av bautaharrar var kvällen formidabel. Varmt, nästan vindstilla och gott om harr som tog torrfluga. Längtar redan till nästa fisketur!

Flugfiske juni 2013

Görälven, Sälen

Firade midsommarhelg med fru, Kanadensaren, Klinsman, Andy och JR.

Det blev fiske vid Görälven, precis som vi gjort många gånger förr. Men det var länge sedan sist.

Frun och jag kom först på torsdagen. Jag fick några fina harrar - men även frun fick sin första. Alldeles själv - på fluga. Stoltheten gick inte att ta miste på!

När hon väl funderat ut tekniken tog hon snart sin andra harr. En fin på ca 35 cm!

I Görälven är just 35 cm en bra harr. Ibland får man enstaka över 40. Men inte denna resa. Kanadensaren och Klinsman var snart också ute i älven. Blev inte många kast. Men med bastun igång blev kvällen ändå riktigt trevlig. Det blev också lite flugbindning. Det som fungerade bäst var en dagslända som vi kallar Lisslen i storlek 18.

På fredagen drog vi ut i älven igen. Vi fiskade på och det nappade riktigt bra.

På fredagen anslöt Andy och JR. Kanadensaren hade erbjudit sig att rodda resan - och det gjorde han med bravur. Det första han bjöd på var en fiskkebab med panerad harr, rödlök, kantareller, tunnbröd och creme bonjour. Magiskt gott!

För min del avslutades måltiden med några riktigt smarriga Mojitos. De andra bjöds på gott kokkaffe signerat Andy.

Det var ett milt sagt underbart midsommarfirande. Andy, JR och frun drog också Harr. Kanadensaren fiskade strandish, rodda och kapade några kaljalainen istället. Klins var kvar i stugan och vaktade den. Förmodligen uttorkad av gårdagens bastu..

Till kvällen blev det mer traditionellt med sill (gott) och nubbe (mindre gott). Och givetvis bastu efter - akompinjerat av Bajen-Kenta på högsta volym. Just idag är jag stark - och så kändes det!

Men något felas i våra fylleslag numera. Alla var "lagom" onyktra och vi avslutade med resorb. Gubbvarning??

Dagen efter inleddes med Harr-rally för egen del. Men utan skrytfiskar. När vi återförenades för korvgrillning hade jag redan fått ett tjugotal.... Även Kanadensaren fick sin första harr. Och även en liten öring...

Här faller jag till föga för påtryckningar och gratulerar Kanadensaren för resans största öring. Klinsman ville inte heller gå fisklös utan drilla en fin harr på sin nyinförskaffade #3 utrustning.

Även Andy och JR fick harr. Kul att se JR flugfiska så bra - trots att han bara är tio år! Grymt! Tyvärr vägra han modella...

Detta var allt om fisket. Kul - men smått. Vi fortsatte dock basta, grilla och prata livet helgen igenom. Fantastiskt trevligt!

Vi bodde förresten bara hundra meter från Gräsheden i en villa vi fick hyra till en bra peng. Många bäddar, grymt läge och en underbart skön basturelax... Rekommenderas!

Tack alla för underbart midsommarfirande! Extra tack till Kanadesaren som rodda allt i helgen.

Flugfiske juli 2012

Görälven, Sälen

Smet iväg på en kort tur till Görälven. Ringde till Stöten camping som sa att älven sjunkit - och nu förmodligen var nere i normalt tillstånd.

Tre timmar senare gick jag in och handla fiskekort. Sedan bar det av till Gräsheden. Väl där konstatera att älven gick hög. Inte omöjligt hög - men det var lite för bra fart i strömmarna, så fisket fick rikta in sig på bakvatten.

Missade en massa plask på flugan - förmodligen var många fiskar bara uppe och stänkte. Kände ett par - som även lossna. Fångade några - som var små.

Vadade i den hårda strömmen över till andra sidan. Fiska av några bakvatten där också. Fick ännu några små. Hade även en bättre på -som lossna.

Denna natt testa jag något nytt. Att sova i bilen! Det gick faktiskt bra. Satte ett myggnät över ett fönster - och lämna det öppet för ventilation!

Dagen efter åkte jag upp till Fulan. Mötte där en kille som inte fått nått. Men han hade sett fisk. Smått!

Jag fångade de små - och åkte ner till Västerdalälven - Hälla!

Där såg jag ett fint vak intill kanten. La ut flugan - vak - men fastna inte. Bytte fluga - vak - kroka den - men lossna! Mummel... Nog en av dagens bättre.

Fiskade runt en sväng - på ett område jag bara besökt en gång innan. Ska återkomma!

Hade en märklig period med lite vak på min fluga i strömmen. Fick några i början. Men i sluttampen gick jag bet. Lyckades med konststycket att lyfta flugan - precis när harrarna gick upp. Gjorde det fyra gånger i rad! Fick sen inte upp dem... Morr.

På vägen tillbaka försökte jag ännu en gång på kantharren. Slurp! Sen drillades resans största harr upp. Max 35 cm. Faktiskt med stor tillfredsställelse!

Åkte ner till första bron. Såg några vak på "flaket" ovanför. Lyckades vada över dit. Jag fick lätt 15 harr på tio cm. Imponerande att kunna fånga dem. Återväxten är säkrad... Precis när jag vadar tillbaka hugger det på min superpuppa igen. Avslutar med denna för resan så fina har - ca 30 cm. Vow! ;o)

De flugor som funkade överlägset bäst var så klart superpuppor.... :o)

Flugfiske juni 2012

Görälven, Sälen

Tillbaka i mitt flugfiskes barndomsvatten. Kom iväg en eftermiddag för att hälsa på Görälvens klara vatten! Som jag längtat!

Kom dit först runt klockan sex. Bestämde mig för Gräsheden av nostalgiska skäl. Det var lite högt vatten, så jag tänkte att kurvan någon kilometer upp kunde vara bra. Påbörjade en kortvandring.

Men vid ett litet bakvatten såg jag ett vak, där jag tidigare år aldrig fått något. Jag la ut en liten slända - hugg direkt! Men den klev av. Nästan omgående vakade det igen - en annan fisk!

Den tog också direkt! Drillade smidigt in den - utan att den kom ut i den för dagen rätt strida forsen.

Fisken nappade precis intill vitskummet upp till höger i bild. Efter ett snabbt tillbakasättande vandrade jag uppströms. Mötte två grabbar där och han som kallade sig nybörjare hade tagit två granna harrar 35+. Tre harrar vilade vid deras fötter - middag till kvällen.

Deras två kompisar stod redan i "kurvan" när jag kom dit. De sa att de inte haft någon större fiskelycka. Men den ena av dem berätta att han en gång fått en jätteharr över kilot i älven. Imponerande!

Jag gick ut efter grabbarna och fånga nog ett tiotal harr där. De flesta var ganska små till storlek, men några var runt de för Görälven så typiska 35 cm.

Underbart fiske med tunga moln i bakgrunden - men de stunder då solen tittade fram - då vakade det.

Nöjd vandrade jag tillbaka längs med älven. Strax innan en fors finns ett lite lugnare vatten där jag träffade "nybörjaren" med kompis. Där vakade det forfarande. Men den ville inte riktigt ta. Först skvätte den på flugan - eller om jag missa mothugget. Troligen var det dessutom fler fiskar. Men efter fyra flugbyten fisk jag den rackaren!

Mycket nöjd vandrade jag än nedåt. Jag stanna vid ännu ett bakvatten med vitskum. Fick en liten rackare. Stanna vid det första stället med vitskum ännu en gång. Nu kom jag från andra sidan. Då ville jag testa en för mig ny teknik. Smög fram och doppade flugan i skumkanten med endast tafsen ute. Direkt steg en skaplig harr - men den fastna inte!

Flytta mig någon meter bort och gjorde om proceduren. Sakta steg ännu en harr och tog flugan - nu satt mothugget! Efter en lite längtre drill kunde jag mäta en fin harr på 38 cm. Vilken underbar fiskedag!

Efter detta fikades det vid bilen som var parkerad vid Gräsheden. Sedan vandrade jag nedströms. Vid vindskyddet såg jag ett fint vak på andra sidan. I böjen nednaför vandrarhemmet, innan forsen som gränsar till Ersbo flugfiskesträcka, såg jag ännu ett vak - även detta på andra sidan! Men inte heller denna var någon "steady riser". Däremot såg jag ett jätteplask från bävern - även den väldigt typisk för Görälven.

Gick  upp och satte mig på "spanarbänken" vid Gräshedens nedre del. Där var den. Inte fisken alltså. Utan Bosse Bäver. Tyvärr har min kamera pajat - så det blir bara mobilbilder. Men med lite fantasi syns Bosse i nedre vänstersidan på bilden.

Ett vackert avslut på en underbar kväll i Görälven. Längtar redan tillbaka. Då vore det kula att vara där med de som var med från start. Kanadensaren, Klinsman och Ola.... En långhelg?

Flugfiske från 1995-

Görälven, Sälen

Görälvens klara vatten är mitt flugfiskes vagga. Sedan barnsben har jag fiskat, fast först vid 18 år fyllda köpte jag mitt första flugfiskeset. Ett Ron Thompson för 500 kronor. Efter några provkast i en lokal regnbågesjö sprang jag ner till fiskeaffären för tips på flugvatten så nära som möjligt. Helst harr.

I affären träffade jag säljaren Ola som tipsade om Görälven och att det gick bra att bo på vandrarhemmet vid Gräsheden.

Redan första resan fick vadare inhandlas i närmsta fiskeshop. Snart gungade det också mjukt i spötoppen. En harr på 28 centimeter landades och lyckan var fullständig. Då var minimåttet 25 centimeter. Den kokades på plats i stormkök från ÖB. Ohoj vad gott.

Andra gången gick det bättre med fisket. Bäst gick det för dåvarande spinnfiskarna Kanadensaren och Karvolio. Utvadade med sina finska vadarstövlar (det vill säga badtofflor) fångade det ett par fina harrar en sen kväll.

Året efter träffade vi säljaren Ola där. Han lyfte vårt fiske både vad gäller kastteknik och flugbindning. Sedan dess har vi varit goda vänner och har nästan alla år fiskat vecka 24 i denna natursköna älv.

Vissa dagar har vi besökt Fulan och Västerdalälven.

Även lokala put and take vatten har besökts. Av de senare har Skarp-abborrtjärn fått många besök sedan Kanadensaren med sällskap ett år återvände med, vi säger full pott. Aldrig har det vattnet varit så bra sedan dess.

Denna bild är efter framgångsrikt fiske i en annan P&T-sjö med regnbåge och öring. Först gick fisket trögt, sen kom tankbilen. Fiske när det är som minst romantiskt...

Detta var sista dagens fiske och alla åkte i röken vid hemkomst.

Från vänster syns dragfiskare Robban, Klinsman och Kanadenaren.

För egen del städade vit zonker med samma goda resultat..

Men oftast har vi fiskat harr. Vanligtvis ligger harren i intervallet mellan 15 och 38 centimeter. Men vid två tillfällen har jag sett större fisk landad.

Båda gångerna var det fina harrar på 43 centimeter och runt sju hekto. Detta med tre års mellanrum. Så harrfisket är inte direkt lysande. Inte heller öringfisket har belönats. Men det är inte därför vi åkt dit. Det är för gemenskapen.

Här skojar Ola med en mycket tungt sovande Kanadensare.

Närmast på bilden syns Olas grabb och vår fiskekompis Robban,

bakom vår  tyska kompis Uwe och längst till höger Klinsman.

Många gånger har vi kastat ankar längs med älven och bara ljugit.

Fiske när det är som bäst! (i bakgrunden Gräsheden)

Vi kommer säkert fortsätta åka till Görälven i all framtid. Området är ju ändå vaggan för allt vårt flugfiske. Dessutom hyfsat nära för en weekend. Särskilt om det går att bo nära älven.

Att bo nära älven är kanon. Vi har ibland bott någon mil bort vid Stötens fjällby. För väldigt många år sedan blev det väl dråpligt. Efter stadigt inmundigande av starkdryck lyckades jag sakta glida ner för en grässlänt och droppa tre meter ner i älven. Ola dirigera mig upp och vi åkte hem. Detta år var vattnet svinkallt. Dessutom tog bastun en halvtimme att värma. Då fick torkskåpet bli räddningen.

Elaka tungor hävdar att jag snarkat i torkskåpet. Stark dementi...

Detta vatten förtjänar bättre fiske. Men rekommenderas om fiskarna inte spelar störst roll!

Uppdatering! Senast(2010) vi var där drog även jag upp en av de stora harrarna... Även denna 43 cm. Blev många harr mellan 30-35 också. Som vanligt!

Kan passa på att rekommendera två länkar. Dels vandrarhemmet http://www.salensvandrarhem.se/ men även nya fiskecentret som också hyr ut några stugor: http://stoten-camping.se/. De senare har varit trevliga att tjöta lite med.