Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske Norra Dalarna/Härjedalen augusti 2020

Källflöden

Det blev en andra tripp den fiskefattiga sommar. En kort helgtripp på tre dagars fisk.

Jag valde att utforska Dalälvens källflöden där jag vet att det ska finnas riktigt grov harr. Samtalade med några och fick några inspel...

Bilresan norrut gick bra. Parkerade bilden och samtalade med närmsta granne.
Min plan vara att vandra in sex kilometer till ensligt fiske.

Fick en hel del goda råd av grannen som sedan avslutade:

- Har du tur kansek det kommer någon och plockar upp dig så du slipper gå!

Turen i detta fall stod mig bi. Gick kanske i 300 meter innan det kom en fyrhjuling med en ung kille och hans son på. Det var grannens grabb..

En väldigt snabb tur gjorde dagens etapp avklarad på tio minuter... Jäkligt snällt att skjutsa ut mig och stort tack, om du nu läser detta i efterhand.

Jag plockade ihop mina fiskesaker. Vattnet var extremt litet här. Ofta bara ett par meter brett. Dessutom var det packat med småfisk. Jag insåg att leken gått utmärkt.

Inga vak. Tvärdött. Dessutom ganska varmt. Jag passerade några håar, inte ett liv.
Kom fram till en större hå, mer som en sjö. Otroligt igenväxt.

Lade ut en straking caddis - och banne mig om det inte gick upp en fisk och tog!
Lika glad som jag var för hugget, lika besviken var jag när jag insåg att jag ljust fånga en gäddsnipa på ett par hundra gram på torrfluga. Suck!

Jag såg några vak i mitten av sjön. De var dock långt bortom kastavstånd.
Försökte vandra ut i sjön... Men gyttja gjorde eskapaden allt för spännande.

Jag vandrade på nedåt till den plats jag valt som camp. Satt upp mitt tält och blåste upp luftamadrassen. Underbart vackert ställe!

Inga vak ovanför tältplatsen. Men banne mig om jag inte såg några vak i hålan nedanför tältet. Smög likt en indian ditåt. Lade ut en fluga och kunde nästan omgående kroka en liten harr.

Tre harrar senare gav jag upp hålan. Den största var nog inte på mer än tre hekto. Långt ifrån mina förhoppningar. Jag vandrade ned till nästa sjö, då bäcken kändes död. Nästa sjö var like svår. Helt igenväxt och omöjlig att nå ut i med mina flugor. Enstaka vak spädde på frustrationen.

Jag fiskade vidare nedåt och kunde avnjuta solnedgången i en nästan vindstilla sjö med fina kastmöjligheter. Men ingen har vakade inom kastavstånd. Spenderade säkert två timmar här, innan jag i skenet av min pannlampa vandrade tillbaka till tältet.

En skön natts vila. Åt frukost i lugn och ro. Min andra tältplats låg någon halvmil uppströms. Jag hade inte insett hur litet detta vattendrag faktiskt var.

Däremot hade jag en lite hå ovanför tältet. Bestämde mig för att börja dagen där.

Fick en bättre harr att stiga på torrflugan. Dock skvätte den mer - än högg...

Bytte till nymf och kunde snart kroka en fisk!

Harren vägde in på ungefär åtta hekto och var en fin start på dagen. Efter det fångade jag ett par mindre. Vandrade uppströms. Hittade en kastbar plats i den sjö jag passerat. Kulingstarka vindar rakt mot kastplatsen stoppade dock mina fiskeförsök.

Gick vidare. Hittade en lite sjö som låg en bit ifrån ån. Kastade där också. Plötsligt kände jag ett lite drag i nymfen. Fast fisk! Ännu en besvikelse.

Det visade sig vara en tusenbroder abborre. Dessutom hade den med sig några kompisar under invevningen. Ajdå.

Vandrade vidare norrut. Kom till en mindre by. Träffade där tre männsikor att prata med.

- Sjön ovanför innehåller bara öring och där får man inte fiska!

Hoppsan. Fiskekortet sa något annat. De sa att det nog skulle gå bra att fiska där ändå. Vänligt!

Problemet var ju att jag letade bamseharrar. Ovanför byn fanns visst varken harr eller gädda. En sannerligen trevlig pratstund med alla tre. Väldigt besviken ställde jag frågan:

- Ni råkar inte kunna skjutsa ut mig till min bil sju kilometer bort?

Det gick bra. Ännu fler vänlig själar hjälpte mig i mitt sökande.
Jag bjöds dessutom på ett antal helt fantastiska historier från området. De innehöll det mesta. Men jag bjöds också på en ny för mig att föra vidare:

- En av områdets renar vägrade kliva av vägen när vi kom. Farbrodern som körde vevade då ned rutan och daskade till den på stjärten! Detta i farten!

Renen sparkade bakut så det dunkade till i bilen och var snart uppe i skogen. Renar är märkliga djur i trafiken.

Nåväl. Tillbaka vid bilen var goda råd dyra. Jag åkte nedströms. Så en fiskare och stannade fär ännu en trevlig pratstund. Han bjöd på tips och pepp!

Åkte ock spanade på ett ställe att besöka i framtiden. Åkte sedan än mer nedströms och stannade vid ett annat bekant ställe. Ett lätt val då väderprognosen sa spöregn hela kvällen här, men uppehåll dit jag åkte.

Det var ett intressant fiske på nästa plats. Tyvärr var de stora harrarna som bortblåsta. Största harrar här var på 6-7 hekto. Nästan inte ett vak!

Men när solen gick ned och vinden lade sig kokade älven! Detta pågick under 15 minuter sedan blåste det upp och "The moment was gone"...

Jag stannade kvar här en dag till. Massor av harr 2-7 hekto. Men de stora ville inte leka med mig denna tripp. Däremot fick jag se en fiskegjuse visa vem av oss två som var bästa fiskare...

Samt se en vacker solnedgång!

Denna tripp blev inget att skryta om. Visst är det härligt att se ny natur och tror mig sett några stora fiskar. Dock fångades ingen!

Däremot så har jag fått nya idéer på hur jag ska närma mig detta område igen.
Vi får se när den möjligheten dyker upp... Men inte i år!