Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske oktober 2013

Ljusnan och Råndan

Åkte lördag morgon 5.30 mot Linsell med Scorer och HunterPapi. Nådde Lodge Linsell runt 10.00. Någon timme senare var jag och Scorer i en av Ljusnans forsar. Jag körde dry or die. Scorer körde tung nymf.

Scorer hade hugg - jag hade virvel. Scorer fick fisk - jag fick trassel. Scorer fick fisk igen - jag fick intet. Die.

På med en tung, tung nymf. Första kastet och fast fisk! En öring på tre hekto bjöd till kamp på mitt spö i klass tre. Äntligen!

Kastet efter gav en till. Några kast till och ännu en öring. Och en till. Vips var fyra öringar mellan tre och fyra hekto uppe! Bra underhållning - men öringen är fredad denna tid. Förmodligen störde jag dem i leken.

Scorer kom lite närmare och fick ännu fler småharrar. Jag gick nedåt och drog ännu en öring på cirka fyra hekto!

En bit längre ner drillades två till fiskar. Kändes bra - men båda lossna. Lossnade gjorde även min supernymf. Självfallet var det min sista av den sorten...

Scorer var sur. Inte på mina öringar - utan på att de större harrarna lyste med sin frånvaro.

- De lämnar forsen för sjön på vintern. De verkar redan ha gjort det.

Vi lämnade också. Råndan blev ny destination. Vi fick vandra en bit för att nå rätt plats. På vägen var det uppriven mossa.

Det ser ut som vildsvin. Men det är inte särskilt vanligt med vildsvin i Härjedalen. Min gissning gick på Björne. Scorer höll med. Några meter längre fram gick gissningsleken över till gissa bajset.

Med den klunsen var gissningstävlingen över. Björne var i närheten. Jag fick offra fingret och känna om det var varmt.... Det var kallt - men inte stelnat! Förmodligen mindre än 24 timmar gammalt? Plötsligt blev jag lite högljudd i pratandet... Vill inte överraska Björne!

Väl vid ån kunde fisket börja. Back to Dry! Satte på en geting - och fick fisk!

Blev flera harrar mellan 25-40 cm. Gick lite segare för Scorer som vandra nedåt. Efter ett tag följde jag efter. När jag kom ifatt Scorer kom en direkt order.

- Håll dig undan här. Det går riktigt grov fisk och vakar ovanför mig!

Scorer hade sett en stor, stor harr komma upp ur djupet och gå på hans fluga. Tyvärr kom mothugget lite för tidigt. Ett problem vid sightfishing...

Men snart fick han på en mindre harr som kompensation...

Denna harr mätte strax över 40 centmeter och var dagens största. Underbart! Notera den stora fina bäverhyddan i bakgrunden. Notera även bölderna på nacken. Vad var det?

Äckligt. Lyckligvis såg vi inte detta på någon annan fisk. Mellan klocka tre och fem vakade det riktigt bra. Bäcksländor och annat röjde runt både i luften och på vattnet. Så vi höll fisket till torrflugor. Det som trots allt är roligast! Blev många harrar.

Det var grymt fint på lugnvattnet! Och det gick att nå alla fiskar i detta lilla vatten. Så många fiskar fångades. Fler än vi ville ha...

Scorer visade nämligen att det även finns bäckröding i Råndan. Inte bra - de små liven är riktigt aggressiva och kan konkurrera ut andra bestånd. Som öring och harr. Vi stannade på runt 25 fiskar var och satte tillbaka alla. Vilken dag!

Innan vi åkte hem för dagen gick Scorer loss på lite lokal bäverdiet!

I Lodgen blev det hamburgare eller kebabtallrik. Sedan bastu. Efter det en Cava att fira fiskedagen med. Men självfallet dök även en jäger upp. Denna gång sköljdes den ned med en redbull.... Mycket godare än rent! Vi gjorde kväller i högst anständig tid. Är du uppe fem på morgonen - orkas inget nattchatt.

Dagen efter prövade vi nytt ställe i Råndan. Såg mycket fint ut. Men oj vad segt - inte ett vak! Först efter en timme kom första nappet på nymf.

Vi var inte nöjda och åkte tillbaka till gårdagens plats. Inte heller där vakade det. På med nymf - och forsen fick besök... Efter lite nötande började det rycka i spöt. Blev några harrar med topp på 38 cm.

Denna dag ville det sig inte riktigt. Ingen värme. Ingen sol. Inga insekter. Inga vak. På väg hemåt drog Scorer en anständig harr på 35 centimeter. Det blev finalen på en riktigt skön helg i Linsell FVO.

Tack Scorer och HunterPapi för allt! Nästa gång tar vi de riktigt feta!

Ps. Om ni undrar varför HunterPapi inte förekommer på bild så var det för att han inte var med och fiska. Han jagade ena morgonen. Men fåglarna höll sig undan. Efter det gjorde han ett resultatlöst kort besök i Ljusnan. Ds.

Flugfiske September 2011

Ljusnan, Linsell

- med biflöden

Fiskekompisen Scorer visa upp sitt hemmavatten Ljusnan, runt Linsell. Ett helvetesregnande över hela sommaren - med en rejäl topp just vid vår ankomst - gjorde förutsättningarna värdelösa. Vi anade vad som väntade. Men fiska i skogen?

Bilden säger det mesta... Det var vatten en rejäl bit in i skogen till vänster utanför bild. På vägen upp hade vi en plan att ro över till en liten "ö" i mitten av forsen. Hade vi rott ut hade det blivit strömmingspimpel i Östersjön. I bästa fall!

Nej, fisket var närmast dödfött. Scorer kände dock några knyckar på sin blytunga nymf.

Vi flyktade upp i några tjärnar. Det vakade lite i Scorers favoritvik. Men det upphörde rätt omgående efter lite kastande. Givetvis vakade det i mitten, dit det inte gick att flugkasta. Vakade ganska regelbundet. Enda avbrottet var när jag försökte fotografera ett vak. Då var det så klart dött! Men fint väder...

Några svordommar senare drog vi till nästa tjärn. Även där vakade det en del. Faktum är att jag prickade ett vak och omedelbart fick ett kraftigt hugg! Men säg den glädje som varar.. Den lossna efter två ryck och lämna en skaplig virvel efter sig. Fiskarna vägrade sedan att bita trots att jag bomba attraktormaskar och Scorer körde nymfer. Jag fick bittert gå över till lite naturfotograferande.

Denna huggorm fräste lika förbannat som fiskarna vägrade bita. Med sin svart kropp och röda ögon såg den jävligt ondskefull ut, kan jag lova... Nåväl, vi ville ju strömfiska!

Vi drog till biflödet Rondan. Översvämmat det också. Vi drog till Valmen, ett ännu mindre vatten. Detta tillflöde var mellan tre och åtta meter brett. Säkert var det fem gånger mer vatten än normalt. Men banne mig om det inte började vaka  några gånger. Vips fick vi några firrar! Faktiskt varsin topp nära 40 cm. Inte illa! Notera Elk hair Caddisen i svalget... Den fick simma tillbaka.

Valmen var ett mysigt litet vatten med lite utrymme för naturbilder. Kameramannen var inte snabb nog att fota en flyende tjäderhöna. Inte heller ville björnen visa sig - trots att det visst var Sveriges björnrikaste område.. Kanske hade Björne gömt sig. Skogen krylla trots allt av älgjägare med hundar som skällde precis hela tiden. Men en bäverhydda kom i alla fall inte undan. Inte heller några bäverbett!

Kul med lite gung i spöna. Vi drog, ändå lite halvnöjda, hem till Scorers fräscha stuga för hamburgertallrik, bastu och en alldeles för stor Jäger. Trevligt!

Dagen efter testa vi på Rondan. Trots att jag dängde svintung tjecknymf kände jag inte en dragning. Scorer kände inte heller något. Men vi såg tre vak på några timmar... Vi drog tillbaka till Valmen, fast lite högra upp.

Genast fick vi lite smått. Jag missa en lite större. Scorer avsluta med en fin rackare. Den mätte kanske inte helt sensationella 40 centimeter.

En fin avslutning på en översvämmad helgs fiske. Tack Scorer för "guidningen"! Jag tror Ljusnan är riktigt bra vid rätt förutsättningar och jag ser fram mot ett återbesök till våren. Det var riktigt skönt att få till ett avslutande septemberfiske efter harr.