Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete februari 2017

Tolven

Jag är sugen på att fånga en öring på ismete. Denna sjö är känd för sina öringar.

Ja även grov abborre. De var mina mål denna dag med Mattias och Ragge!

Vi hade chattat ihop en plan. Jag ville ha mina spön på ett ställe. Ragge på ett annat. Mattias kunde sitta var som helst. Det blev mellan mig och Ragge.

Grejerna kom ut på isen i god tid. Min första gädda mäter 103 centimeter och jag tror jag filmar med GoPro. Inget kommer med. Gäddan var relativt smal. Jag gissar på strax över 6,5 kilo. Den slogs bra och gjorde grymma rusningar.

Visst, inte den där tyngden som riktigt stora gäddor har. Den lurade mig ändå att drömma om en öring... En bra start även om prickarna var ljusa istället för mörka.

Mattias drar mindre gädda. Ragge med. Klockan 8.40 fäller spöt närmast bilen. Springer dit och känner en skaplig gädda. Borde vara en femkilos... Bestämmer mig för att filma.

Då ändrar sig fajten. Nu känns verklig tyngd! Den gör rusningar som är omöjliga att hejda. Uppenbart en rejält stor gädda. Efter sex minuter kan en gädda som misstänks väga tio kilo landas!

Det blir rörigt med en riktig gris på isen. Allt ska ske korrekt. Drill. Gälgrepp. Gäddunderlag. Vägning. Foto. Tillbakasläppande. Kaos, stress och dramatik. Underbart!

Roligast kommentar var Ragges. Han står och ser resultatet 13,01 på vågen.

- Det måste vara fel på min våg, är allt han mumlar ur sig...

Först när jag berättar att gäddunderlägget är tungt, så lugnar han ner sig. Jag kontrollväger med min våg som också är godkänd för storfiskregistrering. Samma.

Med avdrag fastställer vi gäddans vikt till 10,63 kilo!

Efter en titt på hemsidan konstaterars nytt pb med bara 10 gram. Lyckan blir än större. Fisken får snart gå tillbaka till vattnet. Härligt!

Det går inte att få en bättre start på en fisketur . Grabbarna sitter och skakar på huvudet. Undrar om det ska tro på vad de själva sett. Jag nyper mig i armen.

Ett par timmar senare får Ragge fäll. Det blir fin spöböj. Skönt att se hans hängande huvud höjas!

Ragges gädda väger efter avdrag 7,24 kilo. Han sätter nytt Pb med 140 gram. Får ses som bred marginal denna dag... Stämningen med Ragge är på topp:

- Nu kan jag glädjas åt din gädda, säger Ragge.

Mattias är inte glad. Han är rejält butter. Visst får han fisk.

Varje fäll skänker förhoppningar. Men för Mattias vill det sig inte.

Har sällan sett sådan besvikelse när fället visar sig vara en snipa.

Så är fiske. Denna gång gick Mattias bet. Förra gången var han kung med en åttakilos gädda. Nästa gång? Det vet vi inte. Däremot vet vi att fiske är oförutsägbart.

Mattias sticker iväg för att spela en innebandymatch. Ragge tvingas till toalettbesök. Självklart fäller ett spö. Jag skyndar dit. Tyngden rejäl.

Kontaktar Ragge.

- Kom hit fort. Jag har en stor!

Det blir en dramatisk kamp. Jag har laddat för abborre och öring på hälften av spöna. Detta är ett av dem. Det betyder babymört, tafs på 0,45 flourcarbon och två trekrokar i storlek åtta.. Blodtryckshöjande rigg.

Efter flera minuter av tunga rusningar lyckas jag få fatt på gäddan i hålet. Sätter dit lipgrippen för att kunna hålla gäddan i vattnet. Ragge har spurtat tillbaka till sjön på rekordtid. Hade han tid att torka?

Han sladdar in mot hålet med bilen. Gäddan snurrar. Givetvis lossnar lipgrippen.

Snart har jag ett nytt gälgrepp och Ragge kommer till undsättning med matta, våg och tång.

Drar upp gäddan på mattan. Till min förvåning ser gäddan likadan ut som den jag fick på morgonen. Men det är svårt att vara säker.

Den är med 115 centimeter exakt lika lång. Däremot har vikten ökat till 10,74 kilo.

Ett nytt Pb är ett faktum!!!

Hemma jämför jag bilderna från fångsterna. Det råder inget tvivel. Det är exakt samma gädda. "Catch and release fungerar"!

Samma gädda som landats fem timmar och 40 minuter tidigare låter sig alltså fångas igen! Med skillnaden att den ätit lunch...

Livet är fullt av överraskningar. Denna kvalar in som en av de märkligare fiskehistorierna för mig.

Fisken får återigen simma tillbaka. Lyckan är fortsatt stor. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till fångsten. Blir förvirrad. Har jag fått fyra gäddor över tio kilo? Kan man räkna detta som nytt Pb ens? Det känns liksom på låtsas...

Konstig känsla. Ja, pb är det ju. Sedan kvittar det.

Vi fiskar vidare. Kommer upp några mindre gäddor. Mörkret kommer. Vi packar ihop. Dagens fisketur är verkligen tursam. Bara att vara glad. Det är jag.

Får avsluta med att tacka Ragge och Mattias för trevligt sällskap. Grymt kul på dagens fiske. Hoppas det blir fler turer!

Med vänlig hälsning

Sveriges sämsta öring och abborrefiskare

Video från dagen:

Ismete december 2013

Tolven

Dåliga isar runt omkring. När jag passerat Tolven har jag dock sett en is som såg stark ut. Efter lite chattande på Facebook bokade jag och ME en tur med arla avgång. Vi möttes upp klockan 07.30.

Trots att vi inte fiskat tillsammans gick utsättningen av spön fint. Min motorborr var förresten riktigt fint ihopsvetsad av Santi. Jävligt schysst gjort! Strax innan nio var allt ute och en kopp te kunde intas tillsammans med lussebulle.

Snart fick jag fäll och en snipa landades. Strax senare härmade ME. Nästa fäll var dock bättre!

Denna snygging vägde in strax under fem kilo och var en kul gädda att stifta bekantskap med.

Nöjet verkade helt ömsesidigt. Döm om vår förvåning när samma gädda tolv minuter senare högg igen, fast på ett annat spö, 70 meter bort. Tjenare liksom, sa ME som även hade detta spö.

Efter det drog vi ännu varsin gäddsnipa. Sedan hände inte ett smack på flera timmar. Nästan osannolikt tråkigt. Inte ens ett falskfäll. ME var tvungen att åka hem. Men jag gav mig icke... Tvärtom. Jag förtjänade kvarsittning för dåligt fiske....

Knappt hade han försvunnit mot bilen så var det fäll.

- Nu jäklar lossnar det, tänkte jag.

Och upp kom ännu en snipa... Direkt efter var ännu ett fäll. Men inget där. Jag satt av ännu några timmar.

Snart var skymningen ett fakta. Jag körde en fuling. Sänkte betet till botten i jakt på en "bonuslake". Kollade Småkronornas första period mot finnarna. Sedan plockade jag in prylarna och gav upp för i år... Game over!

Vill tacka ME för trevligt sällskap denna fiskedag.

Fin pike du drog - gånger två...

Sensmoral? Catch and release fungerar utmärkt!