Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske 6-7 April 2007

Norrbyströmmen

Tillsammans med Regnbågskungen firades påsken på bästa sätt. Med flugfiske förstås. Två dagar hyrde vi Norrbyströmmen, som är under uppbyggnad bredvid Borensberg.

Fisket var suveränt. Vi åkte iväg från hemmet klockan fyra och kunde börja fiska klockan sju på morgonen. Kungen fick båge på första kastet vid homepool och snart blev det dubbeldrill. Vattnet var kallt och bågarna slogs som galningar.

Flera regnbågar gjorde rusningar som lurade en att tro att det var krokodilformat på bågen. Nästan så jag kände mig lurad.

Så fiskade vi hela morgonen. Hugg i varje pool och runt klockan nio tappade vi räkningen på fångade regnbågar och öringar. Då var det läge att dra sig tillbaka till lodgen som ingick i hyran. Frukost, för iskalla fiskare som endera drillat firre, eller pillat bort is från spöringarna. Nedan är resans största öring som bjöd på kamp. Det var en härlig fart på den.

Då hade jag fångat resan största regnbåge på 4,4 kilo. Regnbågskungen blev öringkungen med en vacker fisk på nästan tre kilo. Dagen rullade på med härligt gung i spöna mest hela tiden. Nästan så det förväntades träningsverk till morgondagen.

På kvällen grillade vi entrecote och grönsaksspett. Detta förtärdes med friterade potatisklyftor, tsaziki och lämplig Rioja. Givetvis framför öppen eld. Dagen var fulländad.

Vid gryningen började andra dagen med ännu en dubbeldrill i homepool.

Men snart insåg vi att regnbågarna inte var lika lätta att lura som dagen innan. Fast fisk, det fångade vi, om än inte riktigt lika många.

Efter ett par timmars fiska vände vi tillbaka till lodgen för frukost framför brasan.

Kvällen innan hade vi rökt en liten regnbåge som nu passade perfekt som pålägg till morgonmackan.

Det var nästan så jag fick nypa mig själv i armen, för att förstå att det var sant, så bra vi hade det.

Andra dagen rullade på i lagom takt. Fisken högg bäst på morgonen. På dagen var det lite svårare. Men då passade det bra att ta bilen några kilometer in till Borensberg för lite mathandling. Vi fick grilla våra egna hamburgare då den lokala pizzerian firade påsk. Men det blev inte så dumt det heller.

Det sista som hände på resan var att Regnbågskungen fick på en fyrakilosbåge längst ner på sträckan.

Norrbyströmmen är under uppbyggnad. Det innebär att naturen runt omkring inte är riktigt klar och att insektslivet inte kommit igång i vattendraget. Trots detta är vattnet fint och det var riktigt kul att fiska där.

Hela projektet känns spännade. Norrbyströmmen ligger med Göta Kanal på ena sidan och Motala ström på andra. Vattnet tas från Motala ström och var vid vårt fiska ganska klart. Om något år kommer hela strömmen var klar som gin och projektet vara fulländat. Jag är övertygad om att Norrbyströmmen blir ett av Sveriges finaste regnbågsvattten. Rekommenderas starkt om du är sugen på att lägga ut några tusen för att fiska. Du får vad du betar för.

Vem som fick flest fisk av mig och regnbågskungen? Inte en aning. Det var väldigt jämnt fördelat föe en gångs skull. Men som den enväldiga domare jag är på denna sida, korar jag mig till vinnare. Jag avslutade nämligen med resans enda abborre. Så liten, så avgörande. Om det skulle tävlas vill säga...

Vi har varit fler gånger och besökt Norrbyströmmen. Har varit himla trevligt varje gång. Även med is i spöringarna. Senast regnbågskungen besökte Norrbyströmmen pimplade han och en kompis. Även det framgångsrikt.

Norrbyströmmen siktar alltid framåt och försöker med alla trix locka till fiske. Vad sägs om lax, harr eller röding från Vättern? Eller kräftfiske? Spännande!

Läs mer, eller boka ert fiske, på http://www.norrbystrommen.se/.

Du kan även följa vakintensiviteten på webbkamera: