Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske Kiruna augusti 2018

Rödingen

Denna tripp planerades tillsammans med Strömblad. Planen var enkel. Flyg till Kiruna och helikopter till en sjö vi hoppades höll skapliga rödingar!

Resan gick fort och smidigt. Precis när helikoptern går ner för landning syns flera riktigt stora rödingar i jokken där vårt tält ska stå.. Fiskefrossa delux!

Snabbt upp med tält och ut för fiske. Det blev några fina öringar strax under kilot. Sedan fick vi pröva sovsäckar och luftmadrasser.

Som ni kanske lägger märke till, så står det ett vindsskydd precis intill tältet.

Varför? För att skugga tältet från solen. Denna sommar var inte som andra. Vädret var supervarmt. Sol nästan varje dag och ofta över 30 grader varmt.

En mardröm för röding. En mardröm för rödingfiskare.

Men vindsskyddet gav oss möjlighet att sova fram till klockan 11 på förmiddagen. Bra då nattfiske kändes hett.

Dagen efter bestämde vi oss för en promenad nedströms. Vi visste en hölja som höll fin fisk sedan tidigare resa. Lång och svettig promenad.

Strömblad belönades med en öring nära kilot.

På vägen tillbaka snubblade vi in i några stora rödingar i jokken nedan vår sjö.

Jag fick en röding över kilot, men såg större. Kul på torrt!

Strömblad var inte sämre och lyckades ta sin första kiloröding. PB!

Glädjen var stor. Två kilosrödingar direkt! Vi var så nöjda med jokken att vi redan dagen efter återvände dit. Strömblad putsade omedelbart sitt pb till 1,1. Sedan tog han ännu en fin. Jag bjöds ner till den pool där röding en stod.

Smög mig nedåt och tittade ut bakom en buske.

- Det står säkert tio rödingar här i ett stim. Flera klart över kilot, hojtade jag till Strömblad 50 meter högre upp.

Denna gång slängde jag på en nymf. Försökte pricka en större. Träffa perfekt och rödingen tog nymfen på någon sekund. Fisk på!

En härlig fajt påbörjades och det är otroligt spännade att drilla en stor fisk i en liten jokk med grenar och elände överallt. Showen avslutades med en läcker håvning av Strömblad. En jätte vilade i hans håv och glädjen var på topp!

Rödingen vägde in på 1,35 kilo och ett nytt pb var taget även för mig. Vi kan säga att våra förhoppningar infriades nästan omgående!

Dagen efter gick vi till en grannsjö. En promenad som avslutades vid en blåsig sjö och ett utlopp som inte visade en fisk av anständig storlek.

- Vi följer jokken till Kaitumdalen, föreslog Strömblad.

- Absolut, svarade jag.

Vi hade båda sett fiskeprogram när hjälten Westrin fiskat i utlopp från små jokkar i Kaitumsjöarna. Denna gång var promenade lång och jobbig. Värme skapar svett. Mina vadare ska vara "andasvadare". I helvete heller.

Väl framme tändes en brasa och vadare och kläder fick hängas på tork. Strömblad hade inga problem. Hans andades ju. Avundsjuka.

Torkade kläder och lite mat skänkte nya krafter.

Fisket gav inget. Vi såg inte en fisk. Jo, Strömblad fick en babyharr. Resans enda harr. Inget att minnas. På vägen hem stannar vi återigen vid de fina poolerna nedanför den stora sjön. Inget av intresse. Varför?

Det får oss att fundera. Det är 30 grader varmt på dagarna. 20 grader på nätterna. Jokken varm. Klart fiskarna flyr till sjöarnas svala djup. Klart de inte står i varmvattenströmmen ut i Kaitum. Vi fick tänka nytt!

När vi kom tillbaka, efter flera timmars vandring, så fanns trots allt krafter till fiske kvar. Så tog ett varv och lyckades plocka en kilosöring på en nattslända!

Den lilla sjö som vi låg vid hade inga större djup. Den såg ut att vara som mest tre meter djup. Till sjön fanns tre tillflöden. Vår jokk och två ännu mindre jokkar. De två mindre kom ut från marken något 50-tal meter innan de rann ut i sjön.

De var alltså källor, snarare än jokkar. Inte mycket till vatten alls. Men svinkallt!

Vilka gillar kallt vatten? Röding!

Efter att ha bränt ett antal fiskar, där flera kändes klart över kilot, så började vi plötsligt fånga fisk.

De stod så nära tillflödet som var möjligt. Ofta på 20 centimeter djupt vatten och ofta såg vi rejäla fenor ovan ytan. Fisket blev helt enkelt makalöst bra när vi knäckte vår sjös kod. Plötsligt hade vi lätt att fånga matfisk till en soppa. Eller några dagar senare till potatisstomp och kantarellsås(dåligt utspädd varma koppen kantarell). Mumma!

En kväll fick jag ett rejält påslag på min torrfluga som imiterar en simmande nattsländepuppa. Fisken drog rakt ut i sjön. Snart var hela linan ute. Sedan gick backing. Och backing... Jag tvingades dra åt slirbromsen hårt och fick stopp på rusningen med max två meter backing kvar på rullen...

Herregud så rödingar rusar!

Efter en lång kamp med fler längre rusningar kunde till sist en drömröding håvas. Den vägde in på grymma 1,65 kilo och var ännu ett nytt pb denna resa!

Livet vid sjön flöt på bra. En kväll kände vi ett väderomslag och valde att laga middag i tältet. Efter maten hörde vi båda plötsligt röster.

Öppnade tältet och kikade ut i duggregnet. Vår sjö hade fått sällskap av vad som verkade vara två olika gäng på två respektive fyra personer.

Det uppskattade inte asatrons åskgud Tor som drog igång ett helvete bums.

Det blåste upp till storm. Regnade från alla håll. Blixtarna ven i luften!

Det blev till och med kallt! Vi kurade i tältet medans våra gäster fick slå på reträtt mot vad som var deras tältplats.

Dagen efter var lugnet återställt och vår sjö låg åter blank och vacker.

Tältet klarade stormen. Men en av vindskyddets pinnar hade gått av. Blev till att korta av vindskyddet med en sektion.

Vi gick sakta in i ett lugnare tempo. Sov länge. Läste mer. Fisket blev sämre av regnet, som höjde sjön med 15 centimeter. Till sist fick vi nog.

Vi ger den andra sjön ännu en chans!

Nu är målet dess källflöden och vi hoppas på ännu en kallkälla! Efter ännu en lång promenad når vi målet och mina kläder får åter hängas på tork...

Fisket är lika kasst här också. Kallkällorna är snarare ännu en varmdusch. Jokken en rännil. Hoppet borta. Lång promenad till tältet.

Tre långpromenader på närmare två mil tur och retur. Ingen skrytfisk.

Bara svett! Nåväl. Bra motion och vi har en badsjö att tvätta oss i.

Inga snabbdopp ens för en badkruka.

Det är så pass varmt att det skulle gå att fiska naken.

Vi ger upp promenaderna. De stora rödingarna verkar ha lämnat jokken nedan sjön. Endast öring verkar vaka i de varmare delarna av sjön. Det känns som om fisket nästan är över. Mer böcker. Vindskydd och korvgrillning. Mycket mystid.

Trevligt det också!

Tiden rinner ifrån oss. En grym fisketripp. Boken slukar mig allt mer. Sista dagen kan jag knappt slita mig. Utanför hör jag Strömblad ropa:

- Jag har en stor på!

Kommer ut för att filma och hjälpa till med håvning. Det tar en stund innan fisken kommer in. När fisken kommer in syns ännu ett monster!

Jag gissar på två kilo! Men en vägning visar på exakt samma vikt som den största rödingen jag fångat tidigare, 1,65 kilo! Strömblads lycka smittar!

Jag misstänker omedelbart att det är samma röding som jag fått tidigare.

Det har hänt ofta i mitt fiske tidigare. Men denna gång visar sig prickarna sitta olika. Det är en annan fisk.

Det simmar alltså två monster bara några meter från vårt tält.

Sällan har ett tält varit så rätt placerat!

Detta är den perfekta avslutningen på vår resa.

Dagen efter ska vi plockas upp. Vi känner att det är lite med tid mellan hämtning av helikopter och flyg. Efter rivning av tält och packning avslutar vi med bad och att byta om till flygkläder.

Helikoptern är sen. Vi käkar en omgång frystorkat - då det känns allt mer stressigt. En ordentligt sen helikopter hämtar oss till sist.

Det är två andra ombord på helikoptern som ska med samma flyg.

En av grabbarna förklarar för piloten det vi förstår:

- Du måste skjutsa in oss till Kiruna om vi ska hinna!

Så blir det. Vi kommer in på flygplatsen en kvart innan flyget ska avgå.

Flyget är lyckligtvis en kvart sent. Så vi lyckas till och med få med bagaget! Tack till flygplatspersonalen i Kiruna!

Jag är väldigt nöjd med resan. Våra hittills bästa rödingfisken!

Bortsett från det så har det varit förbannat trevligt att åka med Strömblad.

Som alltid. Tack för sällskapet!

Passade även på att göra en film från resan. Hoppas ni uppskattar den.