Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Ismete februari 2015

Sörmlandssjön

Tillsammans med Klinsman och Kanadensaren hade vi bokat in en helgs ismete. Kanadensaren hade tjatat till sig ett fiske hos en gammal arbetskamrat på hans privata vatten. Ett vatten där ett fåtal har rätt att fiska. Det skulle vara en sjö med mycket stor både gädda och gös. Spännande!

Reglerna från fiskerättsägaren var hårda och klara. Bonka gärna gädda. Gös är gott. C&R är bajs. Tuffa regler att efterfölja... Kanadensaren lade till en egen regel:

- Hälften av gösarna vi tar upp går till markägaren. Jag vill fiska här igen!

Vi mötte upp bonden på avtalad tid och han visade vägen med traktorn, pekade ut vart vi borde gå och önskade "lycka till"... Tur man inte är skrockfull.

Ut med tre pulkor ur bilen, lasta och galopp ut på isen. Borra! Ut med prylar. Fisket igång vid 9.30. Sent, men det var också planerat. Min avfärd hemmifrån började klockan 5.10...

Klinsman inledde med några snabba gäddor. Fick visst en jag med. Kanadensaren gick all in på gösen och klippte två snabba. Wow!

Det blev ett jäkla rännande inledningsvis. Klinsman fick flest och såg helt slut ut:

- Jag orkar inte mer!

Både jag och Kanadensaren erbjöd oss, som de gentlemän vi är, att springa på hans fäll. Men det föll inte i god jord. Ibland fick förresten vi också fisk!

Behöver jag berätta att fisken ovan hög på närmsta spö? Jag vill ju inte springa mer än nödvändigt..

Fisket var på topp och humöret likaså. Vilken härlig sjö! Efter några timmar var det lunch och vi fick använda allt som var utsläpat. Skulle just tända en brasa när jag insåg att t-röden runnit ut i pulkan... Tur Klinsman kom på att vi hade bränsle i borren... En rejäl brasa kunde därmed tändas och Kanadensaren lekte "Swedish chef" iklädd en för honom moderiktig Kanada-mössa. Behöver jag säga att det smakade fantastiskt?

Innan vi hunnit svälja den sista läckerbiten och ens börjat sippa på efterrätten bestående av glögg, så ringde det återigen i bjällran närmast. Varning för kanske den sämsta ljudimitationen någonsin av "Swedish chef"...

Vi fortsatte fisket ända till mörkret och fiskarna fortsatte att nappa hela dagen. Vi kunde sumera ca 25 gäddor(1,5-3,4 kilo) och exakt sex gösar(2,6-3,8).

Vi bjöds även på en underbar solnedgång innan mörkret tvingade oss till reträtt!

På kvällen dräpte jag och Klinsman två allt för stora kebabtallrikar och somnade ovaggade i Klinsmans lägenhet.

Kanadensaren rensade hjältemodigt all fisk. Jobbigt!

Trots att väderprognosen sa 13 meter per sekund med toppar på 17 och minusgrader, så gav vi oss ut redan dagen efter. Innan vi ens satt ut spöna kom två andra killar halvjoggande över isen och frågade barskt om vi hade rätt att fiska där. Det hade vi... Jag upplevde dem faktiskt som otrevliga, även om vi berättade hur det låg till.

- Jag ska kolla upp er ikväll, sa den ena...

Nåväl... Grejerna kom ut och Klinsman fick gädda på första spöt innan ens det andra kom ut. Vilken start! När spöna var ute byggde vi ett stabilt vindskydd som fungera ganska bra. Det vill säga att det skydda mot vinden, när inte min pulka trilla ner i huvudet på Kanadensaren. Två gånger...

Tur han hade sin mössa till hjälm. Men efter min andra utvisning av pulkan för "checking to the head" så skötte den sig.

Snart kom också Gösta på besök. Vi fick helgens minsta på 2,2 kilo. Vid nästa fäll tyngde det rejält i mitt spö. Underbar känsla. Jag får upp den till hålet och ser en fin gösskalle jag gissar tillhör en fyrakilos. Ropar på grabbarna för lite assistans och foto. Jag satte en lipgrip i munnen på den och Kanadensaren fick bort kroken innan jag ville lyfta den ur hålet. Vill ju inte att fisken skulle få frysskador.

När jag väl lyfter upp gösen följer det med en riktig bubbla till kropp! Den här kan väga fem kilo, sa jag. Sex sa Kanadensaren. Vågen pressades förbi sexkilossträcket och gav Kanadensaren rätt. Vilken gös! Snabbt foto och återsättning. Det gör för ont att dräpa stora fiskar... Det går bara inte. Oavsett förhållningsorder.

Fiskarna fortsatte att hugga hela dagen.Vi stannade på sju gäddor och tre gösar. Den sista gösen var också en bjässe på fina 4,8 kilo. Gösarna var förresten grymt feta i denna sjö. Samtidigt höll sig samtliga större gäddor borta.

Vi fiskade vidare till klockan två i jäkligt tuffa förhållanden. Vinden var stenhård hela dagen - och aldrig har det varit så skönt att kura bakom ett vindskydd. Bra att Klinsman fixat varmkorv i mattermos. Gott och enkelt i kulingbyarna på isen.

Detta var kort och gott en helt fantastisk fiskehelg i goda vänners lag. Bra fixad sjö, mat och rensning av Kanadensaren. Bra inkvartering, frukost och lunch av Klinsman. Stoooooort jävla tack för hela helgen - det här få vi snart göra om!

Hoppas också att markägarna uppskattade filéerna. Kommer gärna tillbaka!

För övrigt innebar helgen träningsvärk för samtliga tre fiskare... Gott så!