Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Flugfiske Laxkåseri, länge sen

Stjördalselva

Efter flera års flugfiske efter småharr var jag och vapendragaren ute på en jakt- och fiskemässa på Tullgarn Slott. Där stod en man i konstig hatt och svinga ett Speyspö laddat med en klassisk laxfluga. Han sas vara den bäste, om inte i världen, så i alla fall i Sverige, på att binda klassiska laxflugor.

Jag var nybörjare på flugbindning och lät mig snabbt trollbindas. Han sålde sina flugor för 250 dollars styck. Det är astronomiska summor. Helst skulle de ramas in. Rika jänkare – och norrbaggar var kunderna.

Denna flugbindarvirtuos berättade:

- Jag och en vän har hyrt ett grymt vald(en laxsträcka på norska) i Stjördalselva utanför Trondheim. Ni kan få ett sista-minuten pris. En veckas fiske – och ni får låna fiskespön.

Erbjudandet lät bra. Jag hade hört om astronomiska priser för laxfiske. Nu guidat, plus möjligheten att lära sig binda laxflugor av den bästa. Jag ringde min läromästare för att kolla upp virtuosen.

- Han är en grym flugbindare. Helt fantastisk. Dessutom binder han utan städ. Åk!

Vi var några veckor senare på väg till Norge. Vi välkomnades av virtuosen på plats. Snart var vi nere vid älven. Lite instruktioner senare lyckades jag skicka ut flugan 32 meter. Virtuosen, som kunde kasta upp mot 37 meter, var skräckslagen:

- Ta det lugnt. Du bryter nästan spöet, sa virtuosen.

Men jag var nöjd.  Min vapendragare hade svårare. Men så är vi varandras motpoler. Jag tar i så spön knäcks… Han fiskar piano.  På kvällen fick vi tid att ta några stänkare och lära oss grunden i klassisk laxflugbindning. Blev en del hojt för virtuosen, som började prata kärleksbekymmer. De var många… Dagen efter skulle virtuosens kollega Arkitekten och en annan fiskare anlända.

När arkitekten väl kom med sin bil, sprang virtuosen ut själv med en flaska malt. Hoppade in i bilen och stängde dörren. Vi stod kvar på farstun och undra vad som just hänt. En timme senare, när flaskan var tom, kom bilsuparna ut och hälsade.

Det visade sig att Arkitektens fiskekompis – inte alls var fiskare. Han var ungdomsbrottsling på fisketripp i vårdsyfte. Instruktionen till oss var: reta inte upp han. Vi blev lite chockade – de fortsatte kvällen med sprit – utan flugbindning.

Dagen efter hade kärleksbekymren tärt virtuosen så hårt, att han abrupt lämnade gården och for till närmsta kärlek, för att aldrig komma tillbaka.

Arkitekten, och brottslingen, visade sig förvisso vara trevliga. Men min besvikelse på förlorad kunskap i flugbindningen gick inte att ta miste på. Än större blev besvikelsen då sträckan visade sig vara fiasko. Fångstboken visade små havsöringar föregående år… vår sträcka var slutet på en rejäl stigning. Första hölan (djupgrop där laxen visst stannar och vilar upp sig) kom först på sträckan efter.

Även Arkitekten dömde ut sträckan. Han förklarade:

- Laxen står i hölorna och vilar upp sig och laddar, när de väl är på gång att lämna hölan – det är då de hugger!

Som ni förstår fick vi inga laxar denna vecka. Flugbindning blev heller inget av. Virtuosen och arkitekten uräktade sträcka och bindning.

- Vi bjuder på middag och flugbindning när vi kommer hem. Ni får åka med billigt till en bättre sträcka nästa år.

Av det utlovade – fick vi höra intet. Kanske lika bra det. På hemvägen stannade vi till på sträckan ovanför och pratade med fiskarna där. Fisket var strålande. Deras hölor var ”Top of the line”. De hade tvingat husvärden att köpa ännu en kylbox – då den första var full med lax…

Efter detta har jag aldrig gjort något riktat laxfiske med flugspö. Än mindre med Spey. Faktum är att när jag nu, när jag tio år efter skriver detta, till och med ogillar fulldressade klassiska laxflugor.

Sensmoral av denna story? Låter en resa för bra för att vara sann – är den kanske det…