Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Prickskytte och spinnfiske oktober 2019

Sjön

Var ute och fiskade med Gösdrottningen. Vi testade två olika ställen som jag inte vill lämna ut, så detta behöver alltså inte vara från just Storsjön.

Vi inledde med lite spinnfiske efter abborre. Vi fick några abborrar men inte några över halvkilot. Dessutom fick vi nästan lika många gäddor.

Kul fiske, men inget särskilt att rapportera.

Sedan har vi prickskjutit lite också. Det är faktiskt jäkligt spännande att se hur en fisk fattar intresse för jiggen och simmar upp och kikar... För att sedan bara vrida på kroppen och simma därifrån...

Några fiskar har fattat ett annat beslut och huggit tag i jiggen och fått syna ovansidan av ytan.

Utrustningen som vi använt är Gösdrottningens båt som är en Crestliner. Dessutom är båten utrustad med tre skärmar från Garmin som visar två bilder med panoptix och en med Livescope.

Det är sjukt hur bra du ser fisken på Livescope. Du kan oftast avgöra om det är en gös eller en gädda. Lätt i alla fall om den visar sidan.

Panoptixen visar bättre var fiskarna är. Den ena kollar längre framåt. Den andra lite närmare och faktiskt lite bakåt. Båda visar om fisken är till höger eller vänster.

Trixet för båda är att förstå vad ekoloden visar för information... Och att ratta båten på exakt rätt position. Gösdrottningen är en given mästare på det...

Nåväl. Vi fick några gösar och gäddor på vårt fiske varav en var riktigt fin.

Gösen vägde in på 6,7 kilo vilket hade räckt för en storfiskregistrering.
Fångad i mörkret. Jag tycker det är ännu mer spännande att fiska i mörker!

Passade även på att klippa ihop en video om fisket. Kolla särskilt på ekolodet när en fin gös tittar på betet i livescopet och sedan bestämmer sig för att strunta i jiggen och simma därifrån...

Grattis Gösdrottningen till en fin fisk!

Storsjön

I sällskap av Frun, Gösdrottningen, Mike-Pike, Fjällornas Sivan, Leffe och Lill-Leo drog vi ut och fiskade i söndags. Några i sällskapet såg milt sagt bekymrade ut för isen.

Ingen fara, sa jag. Det är 50 centimeter kärnis!

Vi kom ut fint i Årsunda. Med fart styrde vi bilarna ut mot tänkt fiskeplats. Is och vatten sprutade runt bilen. Var stöp - men inte djupare än att vi tog oss fram.

Väl framme flög grejerna snabbt ut. Kärnisen var fin.

Snart högg även fisken, och vi missa några fäll. Sedan drog jag en gös, och frun en..

Idel småttingar strax över kilot!

- Så kan det gå med småmört...

Lill-Leo bonkade iaf fruns gös på 1,2 kilo med ett välriktat slag av priesten - så var deras middag klar!

Därefter fick vi dagens första "riktiga firre"!

Den vägde in på skapliga 4,35 kilo och vi slapp nu skämmas inför vårt celebra sällskap! Det fortsatte fälla lite här och där. Mike-Pike tog fin både gädda och gös på cirka fyra kilo.

Gösdrottningen ville inte vara sämre och drog också en gädda. Sedan hade Mike-Pike ett falskfäll på ett av hans bortre spön. Men på väg dit såg frun att Gösdrottningens spö också fällt. Det var spöt hon ställt precis där vi satt - mitt mellan bilarna. Där blev det en dramatisk fajt - där drottningen ännu en gång doppa hela armen för att kunna lirka upp en fin gös på 4,05 kilo.

Idag var mina och fruns spön lite hetare än de andras. Vi fick en hel del både gös och gädda! Frun satte ett snyggt nytt pb med en gös vägandes 3,10 kilo!

Efter en dags fiske kom Timon, med kompis, förbi och hämta upp Gösdrottningen. De hade fått någon fin gädda men haft det lite trögt. Mike-Pike berätta att jag och frun fiskat bra idag(vilket vi alla iof gjort). Men han hade avslöjat vårt hemliga tricks. Timon och kompis blev idel öra.

-De går runt och pussas hela tiden. Ni skulle testa det grabbar!

Snart hade de åkt iväg med Gösdrottningen och vi fick fäll direkt! Det var ännu en fin gös och bilden vi MMS:ade var självklar. Kärlek!

Direkt efter ringde Gösdrottningen: - Vi sitter fast!

Jag och Mike-Pike tog hans fyrhjulsdrivan jeep och for till undsättning. De hade kört ner sig rejält i stöpet vid Årsunda. Men Mike-Pike koppla draglinor till jeepen och vi andra knuffa på. Timon gasa bakåt - och bilen kom mirakulöst upp!

Vi åkte ändå tillbaka och fiskade vidare. Blev någon gädda till.

Och en firre skoja med min fru. Undra vad det var för fisk som lämnade huvudet av mörten?

Sedan börja det skymma och vi bröt. Vi stannade en bit innan strandkanten och reka. Det krävdes att vi grävde upp ännu en väg... Och det gjorde vi! Med fart kom vi igenom snövallen och upp på stranden.

För Mike-Pike gick det enklare. Fyrhjulsdrift är bra. Men sjunker du ner 40 cm i stöp - ala Timon - fastnar du ändå. Men slutet gått allting gott!

Grymt trevliga bekantskaper på isen idag!

Mike-Pike jobbar heltid som fiskeguide: http://www.fishguide.se

Sivan är ordförande i fjällorna: http://www.fjallorna.se/

Gösdrottningen hittar ni på: http://www.fisheco.se/blogg/gosdrottningen/

Timon har: http://fisktok.hemsida24.se/

Den som inte finns på nätet - finns inte alls!

Eller om internet är en fluga....

Tight lines!

Storsjön

Tog en sväng med Gösaqueen, Mackan och Timon. Riktigt roligt sällskap och underbart fiske just nu. Vi hade en trög start och bytte ställe. Där fällde det lite överallt. Särsklit mina spön var heta till en början. Tog två gösar över tre, och några mindre.

Sedan var det dags för Mackan Show. Först drog han en fin gös på 5,38! Inget pb för honom, men hade varit det för mig. Onödigt att han fick den... Den kunde ju jag fått! Dessutom tog han den närmast mitt hål...

Han gick och grämde sig i flera minuter över att ha varit några gram från nytt PB. Sedan fällde det igen för honom. Ännu en klotrund och trind gös fick snabbt syna iskantens ovansida!

Denna Best vägde in på 5,59 och min avundsjuka var total! Även denna gös hade mitt hål som granne... De andra snegla också avundsjukt. Mackan hade dessutom lyckönskats av Gösdrottningen - och nu ville även jag och Timon lyckönskas. Verkade ju funka!

Själv hade jag egentligen ingen anledning att gnälla. Jag hade ju fäll ibland. Men jag höll en tumme även för Timon och Gösdrottningen. Markus kunde gott vänta ett slag.

Gösdrottningen lyckönskade oss båda - och sig själv - glad som vanligt!

Fället kom för mig och en dramatisk fight fick sin början. Det var ju lite rusningar. Men mest skak. Tungt. Gädda eller gös? Dramatik!

Väl vid hålkanten visade sig en gös som spände ut gälarna så den inte kom igenom hålet. Gösdrottningen visade sin enorma vilja att fånga fisk och erbjöd sig att sticka ned armen. Taget! På tredje(!) försöket kände jag linan följa med uppåt. Upp kom en enorm gös!

Den mätte 87 centimeter och vägde in på grymma 6,71 kilo, personbästa. Sicken drömgös! Lyckan var obeskrivlig och jubel ekar nog fortfarande över Big Lake.

Vi stressade igenom avlossning, vägning och foto - vilket resultera i att gösen simma snabbt iväg. Lycka det med! Förresten, alla våra stora simmar såklart fortfarande kvar.

Gränserna för att ta upp gös är ju minst 45 cm - max 65 centimeter (cirka 3 kilo) för att behålla "avelsfiskar".

Tusen tack till sällskapet som hjälpte till på ett suveränt sätt. Särskilt till Gösdrottningen som tappade känseln i hela armen... Kul att vi alla fick fisk denna gång! Timon fick gädda på fem kilo - och Gösdrottningen fick... Tam-tam-ta.. Gös. Kan samtidigt påminna om att hennes gös för någon vecka sedan vägde 6,75 - mycket större än min... Fast då fick jag landa. Extra grattis också till Mackan för nytt PB!

Just det... Glömde nästan den vådliga turen hem... Mackan skulle visa vägen över Korsica som han åkte ut på. Gick sådär... Hade bildats stöp under en ishinna-som brast.

Han fastnade och kom inte loss.

Jag lyckades backa intill och rycka upp honom. Så se upp när ni är ute. Snart kommer det komma vakar och sprickor. Det är läskigt!

Dagen efter mötte jag återigen upp Gösdrottningen tillsammans med Classe. Var segt. Men Gösdrottningen lyckades ändå knipa en gös på 4,6 kilo innan vi han ut på eftermiddagen! Hon fångade även ett par gäddor direkt när vi kom.

Jag fick ett skapligt fäll sent. Fisken agerade nästan exakt som storgösen ovan. Men var ännu starkare - och än tyngre. Jag började drömma. Men inte denna gång!

Det var en fiiin gädda som vägde in på sju kilo. Nu vill jag ut på isen igen..

Får se hur länge till det går.

Storsjön

Passade på att sticka ut en eftermiddag. Gäller att smida när järnet är hett. Innan alla spön var ute - hade jag tagit tre gös och en gädda!

Gäddan var en meter lång och var som en slang. Dålig kondis, och vägde förmodligen under fem kilo. Gösarna var fetare. Två över fyra kilo och en strax över två. Vilken start!

Det fortsatte... Det fällde lite överallt och jag fick springa. Ofta missade jag fället - och mörten var tuggad. Men ibland fick jag fajtas också. Dagens överlägset bästa fajt var en fin gädda på 8,1.

Jag tvingades till och med ropa på grannfiskarna, som var från Uppsala, för att få hjälp att landa, väga och fotografera. Trodde först att den var tyngre. Trodde på nio kilo. Drömde om tio....

Men vågen stannade obarmhärtigt på 8,1... Och längden var ungeför 110 cm.

Jag får skylla på lite ovana med större gäddmadamer!

Grabbarna berättade att de haft dåligt fiske hela dagen. Och de hade varit ute tidigt. Jag berättade att det gått grymt bra den timme jag fiskat. De frågade om jag fått gös, och de hade jag..

Strax efter det landade jag en gös på 4,6. På spöt närmast dem. Ropade resultatet.

- Ja, här är de inte, fick jag till svar.

Det lugnade ner sig en aning hos mig. Så jag åkte över, tänkte jag kunde tipsa om något. Men de verkade inte intresserade av att prata, så jag åkte tillbaka. Avslutade med att säga att jag säkert hade fyra fäll, så jag måste dra.

- Tyckte jag hörde en bjällra, sa ena killen.

Sjukt, men det var fyra fäll när jag kom tillbaka! Jösses! Men ingen av fiskarna satt kvar. Lektion ett: Aldrig lämna spön obevakade.

Lyckligvis fällde de direkt när jag riggat upp dem igen. Missade första fället - fick en ruggigt fin gös på 4,8 på andra. Ropade inte detta till grabbarna.

Tog tyvärr ingen bild på den gösen, kameran stod kvar vid bilen. Men jag tog snart en gös till..

Denna gös vägde 4,1 och fångades för andra gången denna dag. Ryggfenan gjorde den lätt att minnas. Den hade simmat från det ena hålet, under bilen och till det andra hålet, en sträcka avtotalt 20 meter. Återutsättning av gös fungerar utmärkt! Fångar ni denna igen, kan ni höra av er!

Tre minuter efter denna gös högg det i samma hål igen. Tredje fisken på samma sargade och tvärdöda mört! Ännu en härlig kamp kunde börja. Tänkte, att om det är en gös, är den grym! Men det var det inte.

Det var ännu en fin gädda på 6,5 kilo. Fick också en liten gädda med underkäkbenet av. Det hade läkt, och hugga kunde den. Men jag tror inte den mådde toppen. Så ta det lugnt med lipgrippen. Lyft inte fisken utan stöd. Lossa helst krokarna i hålet. Strunta i huggkrok.

Sammanlagt fångade jag sju gösar, där fem var över fyra kilo. Toppar på 4,8 och 4.6 kilo. Jag fångade även fem gäddor där tre var ungefär metern.

Vilket superfiske en eftermiddag!

Träffade några trevliga fiskare på väg hem. De vittnade om lite segare fiske. Så jag hade förmodligen bara tur och hamnade på rätt plats, vid rätt tid.

Men en av dem hade fått en gös på sex kilo.... Och ett annat gäng hade fått en på fyra. Svårt att vara missnöjd då!

Nu kan jag inte fiska på en vecka. Redan abstinens.... Tight lines folks!

Ismete 3 x påsk april 2013

Storsjön

Här kommer en längre rapport från ett helt fantastiskt påskfiske... Tre dagar ren njutning i fantastisk sol - med fantastiskt sällskap! Succe!

Första dagen var kort pga barnkalas... Men det var trevligt med frun, Bästa och Nalle! En gädda inledde. Men när vi plocka ihop runt två -tog en gös.

Den vägde 4,4 kilo och satte skräck i Bästa... Hon vågade inte ens sträcka över vågpåsen...

Dagarna efter sällskapades med Frun, Gösdrottningen, Kanadensaren, Regnbågskungen och inte minst jycken Bella. Vilket gäng!

Min underbara fru visade ganska snabbt vägen med en fin matgös.

Regnbågskungen ville inte vara sämre och fick en gädda på sju kilo...

Själv hade jag ju annonserat gösfiske för grabbarna på besök och fixade upp en lång men rätt smal Gösta på 4,5 kilo. Undra vad den vägt i fin kondis?

Dock höll jag ödmjukt och snyggt fram den i kameran. Någon som inte fattat att det var gös vi fiska var Gösdrottningen. Hon drog gädda efter gädda. Fina bitar på både fem och sex kilo.

Grabbarna tråkade henne så klart.

- Vaddå gösdrottning! Du kommer hädanefter kallas gäddrottning, yla de i kör över isen.

Drottningen själv såg närmast plågad ut på tredje gäddan, när jag och frugan drog vår sjätte raka gös...

Men mot skymningen kom hon igång... Drog en på 3,1. Genast var hon happy!

Vid nästa fäll sprang hon som en gnu, för att sista metrarna smyga som en indian. Mothugget satt perfekt och en kort drill avslutades med ett lyft till underlägget. Vilken satans fisk!

Jättegösen vägdes till hela 6 750 gram. En drömfisk för mig. Gösdrottningen själv kostade på sig en lyckodans som var helt underbar. Det bästa med hennes underbara glädje, var att för henne är det inte ens rekord. Hon har många gösar över både sex, sju och åtta kilo. Hennes största är ett monster på hela 9,7 kilo...

Så jäkla underbart att se en så vacker fisk med en sådan glädje hos fiskaren. Det är nog den känslan som gör att hon timme efter timme fiskar just gös. Lovely!

Jag förde snabbt gösen i vågpåse, lossade kroken från mungipan, vägde och sedan höll hon upp fisken i några snabba poser. Är brått att få ner fisken i vattnet.

Tyvärr mätte vi inte längden då jag stressade tillbakasättandet.

Men att gösen klarar sig-går först!

Det var ett helt grymt slut på en underbar dag med mat, skratt, öl och fräckisar. Men även tio gösar och sju gäddor. Min roligaste isfiskedag någonsin! Behöver jag säga att Regnbågskungen och Kanadensaren slutade retas med "Gäddrottningen"?

Sista ordet fick Gösdrottningen...

Dagen efter var vi ute igen. Inledde skapligt då jag drog en gös på 3,8. Sedan gick det lite sämre med lite smågös och mindre gäddor. Regnbågskungen tappa en bättre gädda i hålet. Gösdrottningen fick även hon en skaplig gös över tre kilo.

Men det var inte samma tempo som dagen innan.

På eftermiddagen lämnade Gösdrottningen. Knappt efter detta tog ett gösrally vid. Frun fick första gösen på strax över två kilo. Jag fick på en kanonfin rackare på 4,6 kilo som tidigare gjort ett fett jack i min mört, utan att fastna. Skön revansch!

Samtidigt fällde nästa spö och frun tappade gösen i hålet. Men den kom upp i hålet igen... Regnbågskungen lyckades rådigt och snabbt koppla ett gälgrepp, och ännu en gös var landad. Innan min gös var tillbaka föll det på grannspöt. Trippelhugg!

Den fick Kanadensaren drilla - och det gjorde han med bravur!

Det blev resans sista gös och vägde fina 4,2 kilo! Kul för Kanadesaren som haft det lite trögt sista dagen! Det konstiga var att alla fyra sista gösar högg på mina spön... Hade varit stressigt om jag varit själv...

Detta var ett fantastiskt påskfiske med avslutande nio gösar sista dagen. Jag tror och vet att precis alla hade helt underbara dagar på isen. Gott sällskap är som vanligt viktigast vid fiske. Men även det vackra vädret var naturligtvis starkt bidragande. Det kommer våra tvättbjörnsbrännor skvallra länge om!

Förresten tävla vi med killarna vs tjejerna. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det gick...

Trots minnesbristen, vill jag komma ihåg att tacka min fru för att hon ville fiska med mig, mina kompisar och hennes kompisar. Det är jäkligt jobbigt att vara ute i solen på isen i så många dagar med all logistik. Älskar dig!

Läs också gösdrottningen version:

Ismete mars 2013

Storsjön

Jag tar nu alla chanser att komma ut... Och det ger resultat i fina fiskar och gott sällskap. Mycket av fisket har spenderats med min fru, Gösdrottningen och några fler trevliga fiskare som Lönneberga och AddeH. Lite fisk har det blivit.

Bland andra denna tjockis på 4,6 kilo som fotograferades av Gösdrottningen. Några gäddor runt fem har också stångats en del. Som den som finns hos AddeH på:

Även Gösdrottningen har tagit några läckerbitar:

Kryllar numera av fiskeskickliga brudar på isen. Min fru börjar bli en av dem!

Men överlag har fisket varit rätt segt på Big Lake. Klart det kommer upp lite finare bitar med 15 bilar ute per dag... Men det är många timmar per gös för tillfället.

Idag valde jag och frun att pröva ett nytt ställe. Jag klippte en gädda på cirka tre kilo omgående. Men två timmar senare hade inget hänt. Vi fick flytta!

Frun lyckades på fjärde fället fånga en lika stor gädda på nya stället. Sedan var det min tur. Prime time! Fället kom på spöt närmast. Några steg senare satt mothugget klockrent.

Började ta in lina och efter lite bök i hålkanten, som fick mig att misstänka gädda, fastnar fisken i hålet. Problemet med dubbelkrok är läskigt. Ena kroken sätter sig i isen, den andra satt i mungipan på vad som ser ut som en enorm gös nere i hålet.

Frågan är, vilken krok kommer lossna först? Efter en evighet lossnar iskroken. Puh!

Upp kommer en fantastiskt fin gös! Underbart!

Efter en snabb kroklossning och vågassistans av Hofors egen laxakung Ubbe H, kunde gösen vägas till fina 5,32 kilo. Några bilder senare fick den simma tillbaka under 60 cm is! Vackert!

Därmed var det knappt en vecka gamla PB:t slaget med 90 gram... Bäst av allt? Att det är påsk nu och fiske inplanerat på söndag och måndag med Kanadensaren och Regnbågskungen.. Att jag vill ut! Glad påsk!

Ismete 3 x mars 2013

Storsjön

Så underbart att ta bilen ut - minsta chans måste tas. Har varit ut några gånger på senare tid. Mycket i sällskap med Gösdrottningen-vilket varit trevligt. Men för mig har det inte riktigt lossnat. Vårt bästa fiske tillsammans var under några timmar när jag var tvungen att vara borta på möte. GD drog under den tiden tre gösar och en gädda. Största gös var på 4,5 kilo. Typiskt!

I söndags hade jag bestämt att umgås med frun. Men hon känner till min lust att alltid fiska... Så hon föreslog att vi skulle åka ut tillsammans. Lite väl bråttom -då jag skulle se bandyfinalen i Stockholm. Men alla chanser ska tas!

Vi var iväg i god tid och valde ett av mina favoritställen. När spöna precis var ute fällde det första. I liten gädda på ett par kilo. Sedan fällde det lite titt som tätt. Vid spöt satte jag bra mothugg och kände fisken - men den lossna. Tre gånger i rad.

Typiskt gös. Inga linutras, bara lugnt tuggande.

Med oturen grinande i ansiktet pausa vi lite inne i bilen. Frun somna. Jag såg ett fäll. Väckte frun och gallopera mot spöt. Satte mothugget och drilla upp fisken mot iskanten. Strax under iskanten visade sig en gös efter lite bråk. Lyfte upp den och såg att den var grann. Vände henne snabbt och stoppa tillbaka i hålet.

Frun sprang och hämta vågsäck och avkrokningsmatta. Drog upp gösen i hålkanten igen, lossade krokarna och drog sedan gösen sakta i vågpåsen. Ett nytt PB med några hekto visade sig! 5,23 kilo. Äntligen!

Sedan åkte den blixtsnabbt tillbaka. Gösen var uppe i max 30 sekunder och simma direkt iväg. Tack för fighten och välkommen tillbaka nästa år!

Dagen var såklart redan bra. Jag sa till frun att hon fick drilla nästa fäll. Men hon gjorde som jag gjort tre raka - missa. Men nästa fäll satt den! Men just när drillen börja fällde grannspöt. Hejdå!

Sprang så klart dit. Linan spruta ut. Bra tyngd. Frun ropa:

- Vad ska jag göra?

Jag frågade vad hon hade på, och frun svara en gös mindre än din.

- Dra upp den på isen!

Det gjorde hon.

Själv försökte jag lyfta upp gäddan - men den ville inte få upp huvudet i hålet. Men efter att ha "släppt iväg" henne några gånger, kom hon till sist upp.

Gäddan var en fint tecknad madam på 6,4 kilo. Fruns gös var en perfekt matgös på 2,6 kilo - och fick följa med hem. Där fileade frun fisken själv och lär vara omåttligt stolt när vi tillagar den senare...

Vi plockade ihop mitt i huggperioden och jag åkte mot Friends arena och fick se Bajen vinna SM-guld!

Vilken fantastisk dag!!!

Ismete 2 x mars 2013

Storsjön

Laddade upp för en helgs ismete. Första dagens fiskeplan var riktigt många spö - för riktigt mycket fisk! Närmare 40 spön placerades ut av sex fiskare bestående av bla grannen FT och Fina Fisken - Johan Ruhe. http://www.kanalgratis.se/finafiskentv

Trevligt gäng med många bra fiskare. Målsättningen var Gädda!

Tyvärr blåste det så in i h-e. Så dagen starta med att en av mina plastbackar blåste halvägs över sjön. Vannberg jaga ikapp. Innebar iaf att han slapp frysa på en halvtimme. Pust och tack från mig! Tyvärr innebar även vinden att jag inte vågade rigga min kamera - vis av förra årets linshuvudkross...

Fisken var seg i en timme. Sedan börja det hugga lite här och där. Men mest gös - och bara små gäddor. Jag fick en gös på 4,4. Kort och dyngfet..

Jag hoppades faktiskt på fem plus.. Men icke då - inte ens nära! Dessutom var jycken Tyra ett orubbligt vittne till vikten. Det drillades även upp en cirka fyra kilo tung gös på ett annat av mina spön. Sedan var det dags för dubbeldrill när FT drilla in en femma och -dagens Göskung P tog en runt 5,5... Men fortfarande gös! Kändes inte som något straff för mig... Muttrandet avslöjade dock tveklöst att det var gädda som var målet!

Gäddorna ville verkligen inte komma igång. Totalt fick vi ett tiotal fiskar i blåsten. Själv tog jag tre i samma hål. Resultatet var bra på gös med fyra över fyra kilo. Men för gäddorna var det icke godkänt. Trist för FT som ville guida upp en feting till Fina Fisken!

Dagen efter fick FTs gäddguidning revansch... Då drog Vannberg(förklarar smeknamnet va?) upp en gris på 117 cm och 11,8 kilo i hemligt vatten... Men då var jag inte med.

Andra turen gjordes med Classe. Blåste fortfarande kraftigt. Vi fick en snipa innan spöna ens kommit ut. Sedan var det öken i över en timme. Ändå kändes det bra. Fel ställe?

Vi flytta bortåt. Träffa på Gösdrottningen, http://www.fisheco.se/blogg/gosdrottningen/,  med sällskapet AddeH http://holmstromfiske.blogspot.se/ -som just dragit PB-gädda på sju plus.

Vi flytta hundra meter bort. Det gav ett fäll ganska omgående och Classe kunde drilla Pb på gös med cirka 3,2 kilo.

Lite senare fick jag en på strax över fyra. Även Gösdrottningen fick fisk. Bland annat en fin gädda på 106 cm och 7,45 kilo. Trevligt att språka lite fiske med Classe, Gösdrottningen och AddeH.

Classe drog en snipa - och jag avsluta helgens fiske med ännu en fyra... Känns som om PBt på fem kilo ligger pyrt till... Nästa gång... Då ska det PB:as! Får tacka alla medfiskare för trevligt sällskap i helgen! Även fiskepolisen som ännu en gång kolla fiskekort!

Ismete 2 x februari 2013

Storsjön

Klinsman var förbi en helg för lite ismete. Tyvärr hade snön vräkt ner över sjön. Men jag ville ner till Korsika för att kika om det var plogat - så vi fick kortare att gå. Det var inte plogat. Men det fanns något gammalt bilspår - förmodligen från någon fyrhjulsdriven jeep. Vi följde våra instinkter och låtsades att även vi hade fyrhjulsdrift.

Ut kom vi! Faktiskt tillbaka senare också.. Kunde vi inte ha trott. Vi hade nog båda räknat med att få gräva med spaden.

Målet var att komma så nära fjärden som möjligt. Vi kom till kanten, där det vara två till fem meter djupt. Bara att kasta ut spöna. Innan sista spöt var ute fällde första spöt.

Med raska steg nådde vi hålet. Blev lite bångstyrigt på vägen upp - så vi var övertygade om att det var en gädda. Men i hålkanten kunde vi se en gös. Fin också!

Vågen visade på 3,5 kilo och starten var underbar. Firren simma glatt ner i mörkret, och vi satte ut resterande spön.

Någon timme senare fällde det igen. Klins tur. Kommer fram och linan bara sprutar ut! Men när Klins sträcker upp - blir det slakt. Suck! Fisken hade säkert dragit ut över tio meter. Borde varit en gädda.

Nästa fäll kom ganska snart. Klinsman sprang än fortare denna gång - nu skulle det sättas mothugg. Och det satt. Efter en kort drill visade sig dagens andra Gösta.

En perfekt matfisk på 1,5 kilo som ändå fick gå tillbaka. Vi ladda för större bumlingar... Snart kom också dagens fjärde fäll på spöt närmast där Klins missa sin. Även denn gång spruta linan ut! Men nu var det min tur... Krokningen satt perfekt. Efter en kul drill visade sig en skaplig pike i hålet.

Denna dag får verkligen fotografen MVG i foto. Först såg Gösen ut att väga fem plus(bara 3,5) och nu en gädda närmare tio? Tyvärr visade vågen bara fem kilo.. Och vågen är klart tillförlitligare än fotot... Efter dessa hugg käkade vi en grym lunch.

Det blev en gryta som jag kokade ihop dagen innan - serverad i mattermos. Bra tips om ni vill ha något extra smarrigt. Tur att det var så himla gott, för det var det sista roliga som hände på denna tur. Vi avslutade med tre timmars NATO (No Action - Talk Only).

Sedan sladda vi hem i de gamla hjulspåren.

Vi summerade en klart godkänd dag - där fisken inte riktigt var på hugget.

Trevligt med Klins på besök. Frågan som återstod var:

- Varför fira han inte sin gös med det klassiska flygplanet??

Dagen efter var lugn... Inte mycket till liv. Började med att Klinsman drog en skaplig gädda på nära fem kilo.

Så långt var allt bra! Men under resterande dag fångade jag själv enbart en snipa... Men det var ett fint vindskydd!

Nya tag näst gång... Även om fisket var godkänt denna helg!

Ismete februari 2012

Storsjön

Äntligen kom fisket igång i denna sjö! Två bomturer i januaris början skadade självförtroendet. Men första februarituren gav utdelning. Detta trots en sovmorgon. Trots glömd frukost på trappan - med tillbakaåkande som följd.

Men bilen kom ut till  fiskestället och motorborren startade på ett drag. Snart var spöna ute... Och frukosten uppäten. Då kom första fället!

Det visade sig vara en perfekt matgös på cirka 1,5 kilo. Underbart, säsongens första gös! Ganska snart fick jag fäll igen. En fin liten gädda. Och fäll igen! Men den gäddan smet.. Tror det var gädda, för den drog ut lite mer lina än en gös brukar göra...

Sedan var det lugnt ett tag. Språkade med en fyrhjulare som kom förbi. De hade inte haft ett fäll. Kanske inte så konstigt med hela familjen tjoande på isen, hundar som skällde och fyrhjulingen snurrandes runt hela tiden. Jag har fått för mig att fiskarna störs.

Snart skulle även dagens huggperiod börja. Och det gjorde den!

Direkt efter detta fällde ännu ett spö. Men jag kände inget. Körde då lite klassisk pimpel med mörten.

Pang! Drog snabbt upp - men den gösen vinkade bara åt mig genom hålet - sedan var den borta!

Grymt, tre gösar på max tio minuter! Kollade på huggtabellen... Och det verkade ju rimligt!

Men faktum är att både gös och gädda verkade vilja fortsätta hugga i detta underbara väder som var denna dag. Drog en gädda på fem kilo. En härlig kamp.

Man känner direkt när det är gädda. De rycker och sliter. Gösen följer oftast med ända upp.

Plötsligt närmade sig en skoter.

Det var en fiskevakt som avkrävde fiskekort. Lyckligtvis hade jag kommit ihåg årskortet och kunde stolt visa det.

Skönt att de har koll så det inte blir rovfiske!

Undertiden vi språka plinga det igen. Det var dagens minsta gös. Bara några centimeter längre än minimåttet på 45 cm. Den fick gå tillbaka. Fiskevakten sa:

- Den där behandla du snyggt!

Ringde efter detta till några kompisar som fiskade vid Åby Kvarn utanför Hölö/Södertälje. De hade lyckats få en lite tiny gös på tre gubbar. Detta beror på de busslaster pimplare som varje år plundrar detta fiskevatten. Dessutom har minskad strömming slagit hårt på området. Fisketillsyn är viktigt!

Nåväl, under telefonsamtalet löste ännu ett spö ut!

Gissar att denna vägde närmare fyra kilo. Samtidigt fällde nästa spö ut. Ännu en mindre bråkstake till gös. Några gäddor åkte upp av bara farten. Till sist kände jag något tyngre. Efter en fin fajt visade sig en fin gädda i hålet. Runt sex kilo! Trodde jag filma - men kameran hade aldrig startat... Typiskt!

Plockade en stund senare ihop grejerna och började bege mig hemåt. Summerade sju gösar och nästan lika många gäddor. En helt underbar dag som jag hoppas ni alla får vara med om någon gång.

För att fler ska få vara med om detta rekommenderar jag återutsättning. Idag fick en gös följa med hem. En av de små.

Nästa gång tar jag sjöns giganter!

Ismete Mars x2 2012

Storsjön

Årets sista fisketur till Storsjön. Garanterat med bil i alla fall... Väntade in ljus och åkte hemifrån först åtta. Två kvällar innan var jag ute och resultatlöst borra hål i skymningen. Då var nog isen 40 centimeter.

Då såg jag säkert 7-8 bilar. Idag var jag ensam. Planen var att komma långt ut på öppet vatten. Men en spricka med öppet vatten satte stopp för bilandet. Första hålet visade att isen nu bara var 30 centimeter. Isen minskar läskigt fort!

Nåväl, ut med spöna och igång med fisket! Innan alla spön var ute, fick jag dagens första gädda. Sen kom andra gäddan, båda rätt små. Efter det kom Gösta, 2,2 kilo stor, på besök. Snabblossning och kvickt tillbaka! Tjejen undra snyggt om vi skulle hinna rensa idag... Så all fisk åkte i stället tillbaka.

Med tanke på att jag såg minst 30 fiskare på isen idag - hoppas jag fler körde catch and release! Ett av mina gamla fiskevatten, Åby Kvarn, utanför Södertälje, har haft busslaster med göspilkare. Där är det numera helt dött! Så ta inte upp mer än vad vattnet orkar.

För mig fortsatte huggsexan hela dagen. Fyra gäddor över fyra kilo fick syna isens ovansida. Bland annat denna på 5,4 kilo och närmare metern.

Men dagen största var bara cirka 90 centimeter. Den högg på mittspöt, nära botten. Ett spö som stog dött övriga dagen. Sällan har jag sett en så fet gödgris - och vågen stanna på 7,3 kilo!

Sammanlagt fångades elva gäddor och två gösar. Säkert missades tio fällningar. Den andra gösen var förresten på fina 3,7 kilo. Vilken fantastisk fiskedag! Vilka fantastiska fiskar. Vilka tänder!

Jag är förresten glad att äntligen ha inhandlat en motordriven isborr. Men samtidigt är man tydligen aldrig värst på isen. Denna tur svischa bland annat detta ekipage förbi, med tre fyrhjulingar och två släp. Dessutom hade de flera isborrar! Men de kom inte heller förbi sprickan...

Det gjorde däremot en skoter med släp. Såg ut att vara med minsta möjliga marginal, med släpet på sladd sista metern. Kan vara lite läskigt med isfiske. Men ändå ack så kul! Sannolikt game over för isfisket på Storsjön denna säsong. Lyfter på hatten för ett fantastiskt fiske!

Ismete Mars 2012

Storsjön

Kom iväg för ännu en runda på denna pärla till sjö. Denna gång var jag på plats halv sju och spöna var ute till halv åtta. Jag borrade tio hål i den 40 cm tjocka kärnisen. Puh!

Jag fick dubbelhugg redan nästan direkt efter att allt var ute. Det första som kom upp var en gädda på två kilo. Det andra var en fin matgös på 1,8 kilo.

Efter det var det lugnt. Jättelugnt! Visserligen hade jag några fäll. Men väl där - var fisken borta!

Jag såg några bitmärken som såg ut som gös.. Halv nio kom kompisen Svenskman med sin dotter. Ett enda fäll under deras tre timmar där. Visade sig vara en kilo-snipa.

Jag undrar vad det berodde på? Troligen berodde det på att fiskarna inte hade huggperiod.

Eller så störde en del skridskoåkning, alternativt "Under Hökens vingar kom"!

Märkligt att det kan bli så dött. Men vi grilla lite bacon, käka rökt kött och hade det riktigt trevligt!

När jag kom tillbaka var det två fällningar - och den tredje fällde då jag skulle springa på den första. Men jag tog den som löste ut - gädda på ca två kilo. Sedan var det tomt på nästa - inte ens en mört kvar...

Så fort Svenskman, med dotter, satte sig i bilen och börja rulla iväg började fällningarna. Först var det en gös som släppte. Men när jag sänkte ner igen - kände jag ett nytt hugg och kunde landa en gös på 1,6.

Då ringde Svenskman och behövde hjälp - soppatorsk! Givetvis fällde det igen just då. Men denna firre kom undan. Jag lämnade prylarna för räddningsaktion. Väl i Årsunda passa jag på att luncha - samtidigt som en dunk fylldes.

Nästa fäll visade sig vara en snygg gös

på när tre kilo! Därmed var göskvoten fylld - men jag körde vidare.

Direkt var det ett kraftigt hugg på samma spö som jag tidigare tog gäddan.

Denna kändes härligt tung! Efter flera minuters spännande drillning och flera rusningar kom huvudet upp på en skaplig gädda!

Gäddan pressade vågen till 7,3 kilo och var strax över metern! Det var nytt årsbästa för mig och faktiskt en härlig fajt!

Det forsatte med fällningar och innan jag packade ihop kunde jag sumera åtta gäddor och tre gösar. Vilken fantastisk fiskedag med underbart väder.

När jag sedan var och handlade lite ingredienser till en gössoppa - insåg jag att detta var en, av ytterst få, fisketurer som faktiskt var ekonomiskt lönsam! Men det handlade nog mer om ett sjukt kilopris på gös!

Ismete 3x februari 2012

Storsjön

Även februaris tredje runda till denna pärla sluta med succe! Vi steg upp 4.50 och var iväg med bilen en halvtimme senare. Isen var perfekt. Lite snö här och där - men mest blankis. Vi var ute på rätt plats ganska omgående och börja borra i pannlampornas sken. Klockan 06.00 var allt ute och fisket började, med ingenting!

Vi skämtade om att det i alla fall var tur vi var ute i tid.. Strax innan klockan nio kommer första fället. Det är Klinsmans först isatta spö. Det är tungt! Riktigt bra fight, trots en period av slaklina! Klinsman tittar oroligt på hålet. Han har snikat på borren och kör 150 mm borr.

- Inga problem, sa han...

Men med gäddhuvet i hålet var han långt ifrån lika kaxig.

- Du kanske får borra med din borr här också...

Vi testade ändå och jag körde ner min för korta huggkrok(behövdes tyvärr denna gång) och lyckades redan på andra försöket fånga underkäken. Jäklar vad den skakade till, trodde jag skulle tappa kroken. Men jag lyckades hålla kvar och få upp gäddan igenom hålet. Det var på håret - att den fick plats!

Kul för oss - och nytt rekord för Klinsman på gädda. Lippgrippen visade på nio kilo (kontrollerad mot en digitalvåg = ca 8,7 kilo). Turen var succé - redan på ett fäll!

Men innan glädjen lagt sig - fick Klins sin andra fällning. Det var en gös på kilot - hans första ismetegös! Och kvällen fisksoppa säkrad! Enda smolken i bägaren var att min underbara digitalkamera blåste i isen och gick sönder... Så resten av foto-bild är av Klins...

Efter det blev det allt för lugnt. Först strax efter elva ser jag ett halvfäll på ett spö längst bort och börjar springa. Typiskt gös att inte dra av vippan! Fighten kunde börja!

Att det var en gös! Lippgrippen visade fina fem kilo (4,9 enligt digitalvågen) för denna romfyllda gösmadam! Andra gösbesten på två turer! Underbart!

När vi är klara med bilden ser jag ännu ett fäll på grannspöt. Min tur att drilla upp ännu en gös - denna var en mörk hane på cika tre kilo.

Vi var rappa på att ta bilder och termometern visade på plusgrader. Dessutom satt krokarna snyggt och lättåtkomligt att dra ut. Så bortsett från kilosgösen simmar firrarna glada vidare i Storsjöns djup! :o)

Efter detta fick vi inga fler gösar. Men väl några gäddor - mellan 1,5 och 3,5 kilo. Totalt kom det upp åtta fiskar, med den stora gäddan och gösen som absoluta höjdpunkter. Det blåste rätt kraftigt, men vi njöt med bilen som vindskydd. En underbar dag!

Ismete 2x februari 2012

Storsjön

Denna fiskedag blev det lite sovmorgon. Scorer hade fixat mört och vi tog min bil i en vådlig färd över isen. Det låg fööör mycket snö på isen. Men med fart går du

igenom den värsta snön... Blev bara ett putta på bil, innan vi nådde målet och börja borra. Först klockan nio sänktes den första mörten ner i hålet.

Sillen och Scorer borra vidare. Ett jäkla borrande, då det var helvmetern kärnis.

Pollyh sila bort isen i hålen. Först runt tio var åtta spön och fem angeldon ute. Sedan var det bara att invänta första fällningen... Som tog god tid på sig! Men med några kalla i kylan - var stämningen i topp - för co-drivers i alla fall...

Så fort varmkorven landade i brödet - kom första fället. Som vanligt. Det var Sillen som såg fället, och jag som sprang likt en galning.

Visa sig var en liten krabat på cirka 1,5 kilo. Men en fisk är en fisk är en fisk! Det blev några få fällningar efter det, men knappt ens så att mörten var tuggad. Begränsat med action - men lite motion till hålen...

Fisken var verkligen inte på hugget idag. Men vi stod ut i tre timmar med skapligt väder. Sedan bestämde vi oss för att plocka ihop. Då såg Sillen ännu ett fäll. Denna gång tänkte jag Pollyh skulle drilla. Men hon arbetsvägra!

Då fick jag "offra" mig... Var lite bättre tyngd denna gång, och lite rusningar som fick mig att tro på gädda!

Det visa sig vara en stadig bit som var lika lång som spöt (102 cm). En gädda över metern brukar väga över sju kilo. Men denna var inte i bästa kondition - så en kvalificerad gissning är sex kilo. Kul fight också.

Lossningen av krokarna gick fort och smidigt. Samtigt såg jag slutet av en metalltafs i svalget på gäddan. Var nog inte första gången den fick syna ovansidan av isen.

Jag hoppas krokarna rostar bort fort! Har hört att det går ganska fort. Men skulle vilja veta om det verkligen stämmer.

Nåväl. Ett ganska roligt slut på turen - då Sillen flera gånger sa:

- Det är dags att leverera, storfiskarn!

Ismete februari 2012

Storsjön

Klockan ringde med ilsken signal klockan 4.40... Upp, på med kläderna, klockan fem - precis i tid - rullade dagens guide GrannGubben in med bilen på gården.

Snart var vi iväg mot isen på Storsjön. Förhållandena var nästan ideala. Inte så mycket snö på isen - och isen bar lätt en bil. GG har dessutom fyrhjulsdrift-så allt gick bra. Utom att hitta! Det var ju becksvart!

Lyckligtvis kunde telefonen visa vart vi var på sjön... Med hjälp av den hittade vi förplanerad spott! GG starta motorborren och snart hade vi gjort hålen. Efter någon timmes fumlande i mörkret var grejerna på plats.

Jag borde verkligen haft pannlampa med...

I fiskkalendern stod det uselt fiske. Jag tog det som ett gott tecken...

GG också - och drog en gädda på närmare två kilo blixtsnabbt! Solen lyckades stiga så sakteliga och vi kunde snart se var vi placerat oss. Jag hade gått närmare land, GG mer ute i frivattnet. Det var minus sex grader och blåste kallt om kinderna. Men vackert - det var det!

Snart började också mina spön härja. Det första som kom upp var det som jag allra helst ville fånga. Gös!

Denna krabat var på 48 cm och klarade minimåttet med tre cm till godo. GG drog ännu en gädda. Denna gång var det dagens häftigaste fight och gäddan pressade vågen över fyra kilo. En nöjd GG!

Jag drog ännu en gös - någon cm större. Livet lekte där ute på isen! Huggen kom titt som tätt och det var ett skapligt spring på isen. Ofta var det inget när man kom dit. Annat än en tuggad mört. Gösen är ju känd för att inte bita särskilt dramatiskt - utan de står snarare stilla, tuggar och spottar ut.

Två gösar fick jag när jag stod och höll i linan och kände på mörten. Bland annat fick jag denna bjässe på 3,85 kilo så!

Sedan kom ännu ett grovt hugg. Denna gång på en mört ca två meter under isen - över sex meters djup.

Gösen kanske inte går till historien som världens bästa fight... Men ett nytt personligt rekord blev det, 4,95 kilo visade vågen. Fint avrundat till fem kilo! :o)

Efter det var det lite lugnare. Jag hade några små hugg. Men inget ville fastna. GG hade ett par smällar och drillade stiligt upp ännu en gädda.

Fiske är lite konstigt. Jag fick nästan bara gösar. GG fick bara gäddor. Det skiljde ca femtio meter mellan våra spön. Så det spela nog in. Jag fick dessutom tre av fyra gösar på flourcarbontafs. Sen hade jag lite mindre bly. Undra om gösarna är så himla känsliga - eller om det bara var tillfälligheter?

Jag tror mest det var tillfälligheter. Men det var en riktigt bra fiskedag för oss båda, och vi åkte nöjda hem strax innan tolv!