Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

Norrlandsfiske sommaren 2006

Trippel i Norr

Tillsammans med två kamrater åkte vi till ett hemligt vatten i Norrland. Vädret var på alla sätt emot oss. Men skam den som ger sig...

(O)lyckligtvis hade vi med oss UL-spön, i nödfall. Ifall vinden skulle vara för stark. Första nio dagarna blåste det nästan aldrig under tio meter per sekund. Vi sprang mest omkring runt fjällen och letade potentiella storvatten. Men visst, någon slumpfångst blev uppdragen.

Vackrast var denna öring, fjällfiskarnas leopard, på strax under två kilo. Dessvärre var även denna tagen med drag. Öringen fångades den tredje dagen och satte punkt för dragfisket.

Någon dag bröts vind och regn av ett par timmars lugn och solsken. Mitt i allt springande efter bättre platser snubblade vi på lite större harr i en vik. Under flertalet plask flydde de viken. Men snart var de tillbaka.

Där kompletterade Smyg-Erik trippeln med en harr över kilot. Märkligt hur kul det kan bli efter en veckas tältdepp. Temperaturen var sällan över fyra grader och vinden pendlade mellan tio och trettio sekundmeter.

Depp och depp förresten.. Nja, vi försökte ha det så kul som möjligt.

Godast var Smyg-Eriks stekta röding och roligast var cappuccinon blandad med Captain Morgan. En höjdare för fiskare som tagit in kylan långt in i ryggmärgen.

Men som i alla filmer hade även denna resa ett lyckligt slut. Sista kvällen kom högtrycket. Genast lyckades jag lura upp en röding på uppskattningsvis 1,2 kilo.

Det spritte i kroppen och förväntningarna för morgondagen blev gigantiska. Kröp ner i sovsäcken klockan två och ur tre timmar senare. Solen sken. Värmen hade kommit. Nog skulle väl fiskarna börja käka? Inget hände. Inte en kläckning.

Vid lunch klockan 09.30 så började det vaka högre upp i småbäcken. Som den goda kamrat jag är, berättade jag ingenting. Grabbarna spanade åt helt fel håll!

Väl framme vid den "pool" jag trodde skulle vara bäst drabbades jag av chock. Poolen var kanske 5x8 meter stor och med som mest 80 centimeters djup. Vattnet klart som gin. Där stod kilosrödingarna på rad. Först tre, sedan ökade det upp till åtta. På ytan kokade det av stora dagsländor. Sakta smög jag ut med flugan. Hugg direkt, lossna. Svordom. Om igen.. Samma fisk på. Loss. Ny svordom. Nu torde väl ändå fisken vara tokskrämd? Nix, samma fisk högg igen..

Upp. Glädjevrål!

Ännu en kilosfisk på fluga. Jag tog några stora till av bara farten. Kunde tagit hur många som helst! (satte tillbaka resans alla stora fiskar, gick bra i iskallt vatten)

På vägen tillbaka mötte jag Klinsman. Nedslagen.

- Inte en fisk, muttrade han fram.

- Här kan du inte misslyckas. Sätt bara på de största du har i asken, sa jag.

Lyckan var snart gjord. Klinsman stråla som en sol. Tyvärr skulle vi hem samma dag med flyget. När även Smyg-Erik var tillbaka rev vi tältet i ilfart. Klockan visade 40 minuters möjlig fisketid.. Alltså om vi sprang tillbaka över fjället.. Efter en närmare studie av Smyg-Eriks mungipor skickade jag upp han till drömpoolen. Han trodde jag skämtade. Det gick snart över...

Efter denna upplevelse återstod bara löpet över berget och flygresan hem. Alla hade vi inom ett per timmar fångat röding över kilot på torrfluga. Löpet gick kanon. Väl på hämtplats grävde vi fram våra gamla soppor tillsammans med ett sixpack. Mm. Efter halva ölen kom planet. Självklart började jag skoja lite med piloten. Han var snabbt med på noterna och vi vinglade en jokkravin fram. Jag var i himlen! Kunde inta vara roligare.

På sluttampen fick vi även se ett fyrtal älg (sägs åtminstone imponera på tyskar). Försökte föreviga detta. Med mycket vilja och fantasi syns två älgar på fotot.

Som slutord kan sägas att vi alla var nöjda med resan. Särskilt med avslutningen. Dessutom är vi alltid nöjda med vad det kända flygbolaget levererar. Vi vill också rikta att tack till tältet med nordlig räv som symbol för att det höll i 30 meter per sekund.