Startsida

Dykning»

Mont Blanc»

Välkomna!

Denna sida är gjord för att inspirera andra att fiska. Här finns tips och galenskaper. Ta allt med en nypa salt!

Om ni har frågor eller funderingar, kontakta mig på:

admin@superpuppan.se

Antal besökare:

447 949

2021-01-07

Personbästa »

UPDATE!

Arrendatorn för UWX-fisket fick arrendet fyrdubblat av Sveaskog inför 2015 och valde därför att inte skriva nytt avtal.

I Februari gick några andra personer in och hyrde Klarskissen och en sjö till.

Jag har ingen aning om hur det fungerar. Men ska ni till trakten - kolla upp innan vad som gäller!

Slut Update!

Flugfiske april 2014

UWX-fisket, Dalgränsen, Avesta/Horndal

På morgonen frågade jag grabbarna om någon var sugen på att fiska. Hinken, Classe och hans partymö slöt upp. Inhandlade lite fiskekort på nätet och tryckte pellen i botten mot regnbågsvattnet!

Vädret var strålande. Vindstilla, kläckningar och en massa vak på ena sidan. Lite blåsigt och mindre vak på andra sidan. Fullt med folk på ena sidan - och vårt sällskap på andra sidan. Ni fattar vilka som var för sena och inte fick bra platser va?

Nåväl! På med en nymf och hugg i tredje kastet! Detta verkade bli en bra dag... Men det gick snart över till en dag av naturobservationer. Var ska vi börja? Grodor, ödlor och snokar?

Som om inte det var nog? Vi såg även en varg - som vi så klart förevigade med bild och snabbt tämjde till en tamhund. Trevlig rackare som förhöjde stämningen. Gizmo!

Fast nu var det ju fiske vi höll på med... Så jag sa till de andra:

- Nu hugger det inom fem minuter!

En timme senare började Classe äta lunch.

Glad i hågen ropade jag:

- Dags för lunch?

Då sög ännu en regnbåge tag i nymfen!

Kort därefter blev det lite action även för Hinken som drilla en båge på en Montana.

Men ibland går det åt skogen. Det gjorde det även för Classe - som gick runt hela sjön. Inte en fisk ville hugga. Snöpligt!

Väl tillbaka hittade han en vacker liten vasslända. Det är på gång nu!

Fast jag tror inte vassländorna stod högst på menyn hos bågarna. Mest åt de nog havtornsflugor, av släktet bibios. Små svarta flugor med långa bakben. Fick ingen bild på en sådan. Men många fanns det på vattnet.

Nåväl. Skam den som ger sig - Classe drilla snart även han!

Efter detta började vi så sakteliga dra oss hemmåt. Men som vanligt är inte vinnaren den man tror. Inte heller förloraren. Jag, och framför allt mina röda i solen sönderbrända armar var solklara förlorare...

Och vinnaren blev Hinken, den fisklösa, som fick med sig båda de fångade bågarna hem!

Vilken härlig dag det blev. För bra väder för mina armar och för fiske också, kanske... Eller i alla fall på vår sida sjön....

Tack alla inblandade för härligt sällskap!

Flugfiske september 2013

UWX-fisket, Dalgränsen, Avesta/Horndal

På söndagen besökte jag och Klinsman UWX för att testa lite flugfiske efter regnbåge.

Sjön låg spegelblank och det vakade i mitten av sjön.

Det var en två andra fiskegubbar vid sjön. Vi kastade i närmare en timme utan resultat. En av de andra fick två bågar. Lottlösa gick vi över till ett säkert kort. Korvgrillning!

Samtidigt som vi grilla, lät vi våra spön vara ute. Ena spöt hade en torrfluga som vi fick kasta om hela tiden, då den svaga vinden blåste linan in till kanten. Det andra spöt var en sjunklina med en boobiefluga.

Innan korvarna var klara började det slita i boobiespöt. Innan jag kom fram hade regnbågen både hoppat upp i luften och slitit sig fri. Rackarns!

Men korvarna, från en gård strax norr om Gävle, var goda... Och Klinsmans händer blev allt varmare... Så vi återupptog lite mer aktivt fiske!

Gubben på andra sidan tog sin andra. Plötsligt hade gubbe två också fått två bågar.

- Nä nu lär vi skärpa till oss, sa jag och gick bort en bit. Bara några minuter senare kände jag ett litet svagt hugg på en nymf. Mothugget satt och drillen kunde börja!

Denna fisk drillades i några minuter innan jag kunde lyfta upp den för foto. Runt kilot vägde denna krabat!

Två kast efter var det dags igen. Ett litet, litet nafs utlöste mothugg och en kortare drill med en mindre regnbåge. Nu hade fisket lossnat!

Men icke sa Nicke... Vi tog en tidig kväller utan några mer landade fiskar. Klinsman kunde på så sätt komma hem tidigt på söndagen och avsluta en kort fiskeweekend.

Riktigt kul besök. Lite daller i spön, god mat och umgänge. Toppen!

Flugfiske november 2012

UWX-fisket, Avesta/Horndal

Fiskelängtan och en fredag ledigt. Morgoninformation från frun: Snön är borta nu!

Köpte fiskekort från sängen. Snart var jag på väg. Första sjön jag passerade var till hälften täckt av is - fult ord. Väl framme vid LissAnnas besannades mina farhågor...

Morrade och trampade hål på eländet. Ja, hade den burit hade pimpel varit ett alternativ... Men inte ens nära!

Erfarenhetsmässigt har ofta sjöarna någon bit öppen så här års.

Jag spanade ut över sjön och banne mig om jag inte såg lite krusningar från vinden allra längst bort.

Helt klart värt en promenad - hoppet är som bekant det sista som överger en fiskare...

Väl längst bort var det öppet. Inte jättemycket. Men femton meter framför - och säkert 60 meter längs med kanten. Det blanka har is under. Det krusade är öppet. Här ska fiskas!!!

Inte blev ivern mindre av att jag såg ett vak. Snart sprattla det även i spöt. Fisken högg alldeles när det var dags att lyfta upp. Alltid spännade med löslina då. Men det gick smutt!

Firren vägde strax över kilot och högg på en vit boobie - kämpade sådär. Anledningen till den svaga kampen var knappast vattentemperaturen...

Problemet var snarare avsaknaden av en rejäl bakpaddel - samt att bröstfenan saknades helt. Tydligt exempel på vad som händer när odlaren har för många fiskar på allt för lite vatten. De biter sönder varandra.

Nåväl. Det blev bara ett par timmars fiske idag. Men det var skönt att komma ut! På slutet var det en örn som flög över på låg höjd. Mäktigt!

Det började även vaka. Det konstiga med det, var att flera av vaken var under isen! Förmodligen var det insekter som gått uppåt och fastnat på undersidan av isen. För bågarna kan man ju säga att bordet var dukat.

För flugfiskare kan man säga att inte ens vipkortet räckte till entré. Inga mer fiskar ville hugga. Nu längtar jag till det riktiga vinterfisket... Pimpel/ismete.

Visst är det skönt att vara fiskare? Varje del av året har sin charm!

Flugfiske september 2012

UWX-fisket, Avesta/Horndal

Kom hem klockan fyra på eftermiddagen och fiskeabstinensen frodades. Köpte fiskekort, laddade bilen med två flugspön och lät motorn rusa på vägen mot Liss-Annas tjärn!

Under promenaden ut mot udden smekte regnet mitt huvud milt - samtidigt som det blöta riset dränkte mina ben. Jag fiskade masken. Jag fiskade boobies. Resultatlöst. Ändå såg jag några vak på andra sidan. Jag hade bara en och en halv timme på mig innan det blev mörkt. Marscherade raskt över. Än mer blöt om benen. Men regnet avtog!

Nu vakade det inom kastavstånd. Men hugga ville det inte. Jag bytte till en liten guldskalle. Pang, så satt den första fisken på... Underbart gung för en fisketok! Snart hade jag drillat in en båg nära kilot. Lycka!

Plockade upp bågen i en längtan att visa upp min fångst. Frun hade sagt nej till rensande. Själv ville jag inte. Tänkte att jag kunde ge min snart slutande kollega en avskedspresent. Så fick det bli. Och hon skulle få rensa.

Några kast till, inget hände. Funderade på att gå tillbaka mot bilen, genom de enorma vattenpölar som bröt stigen. Då kom en lätt dragning i boobien. Snabbt mothugg och drillen kunde starta. Ännu en båge nära kilot - med ful stjärtfena - kom in.

Jag började promenaden hemåt. Stannade intill blåflotten. Vakade faktiskt ganska mycket utanför. Men det var små vak. Förmodligen var det mört - eller någon annan vitfisk. Det var iaf inga kraftiga regnbågsvak.

När mörkret nära helt släckt ljustet kom ett ytterst löst nafsande på boobien. Även detta mothugg slutade i spögung. Trippeln var fullbordad med en sjuhektosbåge. Vilken skön avslutning på en kort flugfisketur.

Längtar tillbaka!

Flugfiske april 2012

UWX-fisket, Avesta/Horndal

Efter besök med flugspöt och faktiskt en runda med kastspöt (i Mörsen), fick jag först årets tredje runda spögung! Som jag kämpat!

Denna krabat var en relativt fenlös gynnare på nära kilot. Efter några timmar fick jag ännu en fenlös rackare på kanske sju hekto. Jag hade på en bättre fisk som rusa 30 meter vänster, och som faktiskt drog ut lite lina, innan den klev av. De gjorde inte de två andra jag fick upp...

Jag träffade ett trevligt fyrmannagäng som även de fått några enstaka fiskar. Även deras fiskar led av dåliga fenor. Verkar tyvärr inte varit någon bra odlad generation UWX nu släpper ut. Sjuhektosfirrar ska inte behöva sakna stjärt och bröstfenor. Däremot såg jag inga svampinfektioner. Då hade jag åkt hem bums!

Alla regnbågar fick jag på "realistic" boobie som jag har stora förhoppningar på. Och först denna runda började de att leverera. Jag tror regnbågsfisket kommer bli bättre när vattentemperaturen gått upp några grader. Det låg fortfarande is kvar i viken längst bort...

Bågarna bonkades och filéades efter konstens alla regler. Sedan saltades två små filéer in. Efter ett besök i en klassisk ABU-rök från 90-talets början, var fisken klar.

Till sås blandade jag smetana(typ creme fraich), rom, rödlök, peppar och lite pressad citron. Lite kokt King Edward som vispades med mjölk och smör utgjorde kolhydraterna. Lite enklare - men ack så god sallad till! Sköljdes ned med en delad burk Heineken. Vilket avslut på en skön söndag!

Flugfiske october 2011

UWX-fisket, Avesta/Horndal

Klinsman och Regnbågskungen var på besök för en helgs regnbågsfiske. Andra dagen vigde vi åt Liss Annas Tjärn. Kul för grabbarna att se något nytt tänkte jag!

Tidigare har jag varit ensam eller haft max två andra fiskare. Men då var det inte helg. Nu var parkeringen minst sagt tätbefolkad...

Campingvagnarna var polacker, ryssar eller från nått annat liknandetalande land. Längs vagnarna stod spinnspöna på rad. En tung suck. När de första fiskarna kom till vattnet fick jag panik.

- Only flyfishing, skrek jag över sjön när jag såg spinnspöna.

De ryckte uppgivet på axlarna.

- Nur fliefischen, försökte jag på min minst sagt urusla tyska.

Mummel tillbaka. Men nästan alla gick vidare bortåt. Kvar blev en kille. Med flugspö!

Resten gick till grannsjön Mörsen. Hoppsan - där fick jag för fördomar!

De skötte sig ju!

Nåväl, vi var minst tio flugfiskare i denna sjö ändå. Regnbågskungen hitta rätt direkt. Jag vet inte hur många svordomar över tappad fisk jag hörde från andra sidan.  Men upp kom fisk också. Själv hade jag ett monsterhugg som slet av tafsen på 0,25.

Därefter hoppade fisken minst tio gånger i luften. Över två kilo - kan jag lova! Men snart lossna det även för mig. Men först när jag gett upp. Jag kastade helt enkelt ut min sjunklina med en boobie och tog en fika med Klinsman. Sen visar filmen resten!

Komiskt när Klinsman berättar om spöböjet och jag säger att vi får kolla på filmen i efterhand. Av bara farten drog jag en till på samma sätt. Tur jag hade två termosar te!

Sedan var det lugnt ett tag. Så då börja jag fiska igen. Då tog en fisk igen! Men den verka tanig och följde snällt med in. "Walk the dog" -liksom. Men ack så jag bedrog mig. Snart var fajten igång och firren var en stadig bit! Pressa vågen till 2,9 kilo. Sicken rackare - och helgens största var ett faktum.

Tyvärr var inte bakfenan i toppform. Några fiskar var jättefina. Andra lite naggade i fenorna. Däremot var de rätt feta.

Klinsman som inte hade sjunklina hade det tungt. Men med hjälp av lite bly på linan funkade en boobie och även han fick drilla! Det fick bli fikapaus efter det!

I bakgrunden ses Regnbågskungen försöka bemästra bågarna. Han drog sex bågar med en topp på två kilo och var nöjd. Han missade hur många som helst. Jag stanna på fyra. När vinden ebba ut dog fisket helt. Jag begav mig hem. Kompisarna slösa en timma till - utan framgång. Vi var ändå nöjda med fisket i Liss Annas tjärn - även om det stundtals var armbågs lucka. Bland annat kom två killar och frågade om de fick trängas med mig på samma udde.

- Nej!

Bortsett från fisketrycket var det trevlig fiske i den vackra tjärnen. Jag kommer tillbaka!

Flugfiske april 2011

UWX-fisket, Avesta/Horndal

Efter en lyckad fiskeresa under påsken i Hökensås, gick bilvägen hemåt via Avesta på väg 68. Klockan var 20.00. Skylten löd: UWX-fiske. Trots den sena timmen, med jobb dagen därpå, gick fiskesuget inte att stoppa. Bilen tog en skarp högersväng in mot fiskeområdet Smyg-Erik pratat så gott om.

Efter att ha snurrat runt lite på grusvägarna, surfat vägar på ifånen, så hittade jag till flugfiskesjön Liss Annas Tjärn. Sjön låg blank och fin.

Ytan bröts då och då av vak från regnbågar i olika storlekar. Några bågar på runt 3-4 hekton övade höjdhopp. Andra valde att röra upp rejäla virvlar... Jag träffade en annan fiskare som var trevlig att prata med.

- Det finns riktiga klunsar här. Men de är inte lätta att få! Sista två åren har jag fått tre regnbågar över fem kilo!

UWX-fisket drivs av en fiskodling som heter Näs och de pumpade förra året i nio ton fisk. Mest regnbåge, men även öring och röding.

Jag sprang tillbaka till bilen och riggade utrustningen. Kaxigt förklarade jag flugan Maskens oemotståndliga förmåga att lura regnbågar.

Ganska omgående högg en båge TRE gånger utan att fastna. Surt - var ju läge att briljera! Fiskekamraten tittade tveksamt på mitt fiske, tröttnade och åkte hem. Säkert föga imponerad av Maskens oemotståndlighet.

Mörkret kom fort. Precis som hugget. Ett mjukt hugg fick snart spöt att gunga tungt. Det var ju en fin fisk! Jag uppskattar fiskstorleken till över två kilo. Uppskattar? Ja, så klart den släppte! Det gör ju alla de stora... Det finns mycket sten ute i sjön. Denna Einstein till fisk, valde helt sonika att snurra fast sig runt en av dessa stenar och styggt kliva av kroken. Notera den sjukt tunga sucken i klippet nedan.

Jag åkte hem - rätt nöjd över att ha hittat ett nytt fiskevatten 45 min från Gävle. Två dagar senare hade jag möjlighet till revansch. Jag skulle bara få 30 minuter på mig att fiska... Men jag tog dem. Och regnbågen tog min fluga. En härlig fajt resultera i en båge runt kilot. Vad den tog på? En grön "Dog Nobbler"...

Senast jag besökte UWX-fisket spinnfiskade jag i Mörsen. Går nog att fiska med flugspö på några ställen också. Det vakade en hel del fisk stundtals. Men de var inte riktigt på hugget. Men en fisk fick jag! När tjejen dessutom plocka lite svamp får turen anses lyckad!

Senare fick hon också syn på en kräfta som gärna agera fotomodell... Arvodet blev en skvätt fiskrens! Härliga bilder faktiskt!

Läs mer om UWX-fisket på http://www.svenskafiskevatten.se/uwxfisket/index.php

Där det också smidigt går att köpa fiskekort på nätet!

Fiskevattnet är spångat runt om, men kan ändå bli blött om fötterna... Det finns ett vindskydd och många bra fiskeplatser runt hela sjön. En del har duktigt rangliga bryggor att balansera på...

Avslutar med en video från fångsten av den sista spinnfiskade regnbågen. Nära den slank ur näven... Men nu ligger den i magen! Filéad och täckt med Creme Bonjour kantarellost, kantareller och citrontimjan. In i ugn 220 grader i 25 minuter... Serverad tillsammans med färskpotatis... Mums!